مهدی نصیری سردبیر سابق کیهان در کانال نوشت:
در شرایطی که همه دستگاهها استیصال خود را در پی گیری حجاب الزامی، پذیرفته اند و خود دو سال پیش از زبان یکی از اعضای ارشد دفتر رهبری شنیدم که از تعبیر "گشت منحوس ارشاد" استفاده کرد، اخبار حکایت از پی گیری پروژه حجاب اجباری توسط نظام – البته با یک پله پایین آمدن و غیر مجرمانه اعلام کردن شل حجابی – دارد. شواهد از اصرار شخص رهبری بر این امر دارد، همان طور که در مورد گشت ارشاد نیز چنین بود. حجاب اخیرا به عنوان یکی از چهار خط قرمز رهبری برای هرگونه تحول و اصلاح مطرح شده است.
حتی شورای عالی انقلاب فرهنگی در یکی از جلسات خود در میانه اعتراضات، از مساله گشت ارشاد و جرم انگاری بی حجابی عبور کرد و مصوبه ای هم در این مساله داشت، هر چند رئیس جمهور از امضا و ابلاغ آن حذر کرد.
یک بار در شهریور ۹۹ در شبکه ۴ سیما و بار دیگر چند ماه پیش (قبل از جنبش مهسا) در نود دقیقه گفتگو با اعتمادآنلاین حجاب اجباری را از ابعاد شرعی، قانونی و تبعات اجتماعی و سیاسی آن نقد کرده ام و اکنون بار دیگر به عنوان کسی که ۶ سال شاگرد درس خارج فقه آیت الله خامنه ای(۷۰ تا ۷۳ و ۸۰ تا ۸۳) بوده ام، به طور خلاصه نکاتی را عرض می کنم:
الزام حکومتی حجاب هیچ دلیل محکم دینی و فقهی ندارد و در زمره اجماعیات فقه شیعه نیست. هیچ گزارش حتی ضعیف تاریخی از برخورد با بی حجابی – که قطعا وجود داشته است – در حکومت نبوی ص و علوی ع نداریم.
امام صادق ع در روایتی معتبر که بسیاری از فقها به آن فتوا داده اند، نگاه کردن به موی زنان مسلمان را که به هر دلیل حجاب را رعایت نمی کنند، بدون قصد شهوت مجاز دانسته اند و این بدان معناست که بر مردان متشرعی که دغدغه نگاه به موهای زنان نامحرم را دارند، حرجی نیست و از این جهت هم توجیهی برای حجاب الزامی وجود ندارد.
تعدادی از مراجع مشهور معاصر از جمله آقایان منتظری، جوادی آملی، مکارم شیرازی و فیاض بر بی ثمر بودن حجاب اجباری فتوا داده اند. آقای سیستانی در عراق عملا موافق حجاب اجباری نیست. حتی اظهار نظر آقای نوری همدانی در باره عدم ملازمه حجاب و عفاف دال بر همین نگاه است.
تجربه آزادی حجاب که مفاد قاعده عدم جواز اکراه در دین است، چند ماه اخیر به برکت خون مهسا، نشان داد که نگرانی در باره پدیده عریانی نیز بی وجه است و حتی در خیابانها با پدیده هیزی و هرزگی مواجه نیستیم و حتی ثابت شد اکثریت زنان جامعه همچنان پایبند رعایت حجاب و لو با یک شال هستند که در شرایط آزادی حجاب معنایی جز تقید شرعی و عرفی به حجاب ندارد. اصرار غیر منطقی بر حجاب الزامی قطعا به این مقدار تقید شرعی نیز لطمه خواهد زد.
اگر دختری در خانواده ای مذهبی به هر دلیل طالب بی حجابی باشد و کوتاه نیاید، باید از طرف پدر خانواده طرد و مثلا از خانه بیرون انداخته شود و احیانا به دامن باندهای فساد و فحشا پناه ببرد؟
من دختر خانواده ای کاملا انقلابی و ولایی را می شناسم که دخترشان در آمریکا بی حجاب و تصویر بی حجابش در پروفایل حساب مجازی اش درج است اما خوشبختانه بسیار مورد مهر و محبت خانواده است هر چند متاسفانه یکی از والدین این دختر خانم از مسئولان یکی از مهمترین نهادهای پی گیر فرامین رهبری در امر حجاب الزامی و مجازات زنان بی حجاب است!
جرم دانستن بی حجابی و تعیین انواع مجازات برای آن، پیشاپیش پروژه ای شکست خورده است و می تواند منجر به حوادثی دیگر و شاید بدتر از حادثه قتل مهسا شود و خونهای دیگری بر زمین ریخته شود و چرخه خشونت و دین ستیزی تشدید شود.
- صحنههایی از گشت ارشاد دیدیم که در حال انجام فعل حرام است/ اکثریت جامعه ما حجاب الزامی را…
- طعنه سنگین سردبیر اسبق کیهان به مسئله حجاب
- پاسخ مهدی نصیری به نقد مهدیان به برنامه زاویه
- تناقض سخنان مهدی نصیری درباره حجاب اجباری با یافتههای پیمایش وزارت ارشاد
- مهدی نصیری در تلویزیون: 70 درصد مردم ایران مخالف حجاب اجباری هستند+ ویدئو
آیا این خبر مفید بود؟ 0 0
نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف
آخرین دیدگاه