توهین به پرچم مجازات ۶ ماه تا ۲ سال حبس دارد

اعتمادآنلاین|

مسعود ستایشی درباره توهین به مقدسات و پرچم و سرود ملی اظهارداشت: برخی بر اثر تحریکات خصوصا از سوی رسانه‌های بیگانه، بی‌حرمتی‌ها و توهین‌هایی انجام دادند که این بی‌حرمتی‌ها و اهانت‌ها به مقدسات دین مبین اسلام، نبی مکرم اسلام، ائمه طاهرین و مقامات عالی نظام بود و دشمن هم دانسته این تحریکات را انجام داد.

به گزارش ایرنا، سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: این افراد علاوه بر اسائه ادب و توهین به مقدسات به ارزش‌های ملی و نیز پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران متعرض شدند؛ اما آیا اقدامات و افعال اینها به موجب قانون وصف مجرمانه دارد و جرم تلقی می شود؟

ستایشی با اشاره به قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده گفت: وفق ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی، «هر کس به مقدسات اسلام و یا هر یک از انبیاء عظام یا ائمه طاهرین(ع) یا حضرت صدیقه طاهره(س) اهانت نماید اگر مشمول حکم‌ ساب‌النبی باشد اعدام می‌شود و در غیر این صورت به حبس از یک تا پنج سال محکوم خواهد شد.»

سخنگوی قوه قضاییه درباره قاعده ساب‌النبی توضیح داد: فردی که به پیامبر اکرم (ص) دشنام دهد یا چیزی به پیامبر گرامی اسلامی نسبت دهد که موجب تحقیر، عیب و نقص ایشان شود و شامل هر نوع توهین و ناسزا از جمله بدگویی، زشت گویی و تمسخر است؛ از نظر فقها حکم ساب‌النبی دارد و مطابق مقررات حکم آن قتل و در مقررات موضوعه اعدام است.

سخنگوی قوه قضاییه با تاکید بر اینکه زیبنده نیست در نظام مقدس جمهوری اسلامی شاهد اینگونه موارد باشیم، افزود: مطالبه مردم این است که این افراد به سزای عمل خود برسند؛ هرچند همیشه موضوع رأفت اسلامی مطمح نظر قرار دارد.

وی درباره توهین به پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت: در این باره نص صریح در قوانین نداریم اما با استنباط از مقررات، موضوع ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی برداشت می‌شود همچنین در پیشنهاد قانون مجازات اسلامی که در سال ۱۳۹۵ مطرح شد در ماده‌ای مستقل درباره توهین به پرچم پیشنهاد شد که مجازات آن ۶ ماه تا ۲ سال حبس در نظر گرفته شود.

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

پست بعدی

اعلام رسمی آخرین وضعیت درمانی و جسمی پدر کیان پیرفلک

ی نوامبر 20 , 2022
ایسنا نوشت:حبیب حی‌بر معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: پدر کیان تحت عمل جراحی قرار گرفته و باید دو عمل جراحی دیگر برای وی انجام شود و خوشبختانه اوضاع وی نیز رضایت‌بخش است. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز آخرین وضعیت رسیدگی به مصدومان بستری حادثه تروریستی ایذه در […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000