میانگین برداشت از چاه‌های نفت و گاز ایران چقدر است؟

میانگین برداشت از چاه‌های نفت و گاز  ایران چقدر است؟

ایسنا نوشت: مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت گفت: هم‌اکنون میانگین برداشت از چاه‌های نفت و گاز در کشور به‌ترتیب در بخش نفت، روزانه ۱۵۰۰ بشکه و در بخش گاز، روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب است.

کریم زبیدی امروز در نخستین کنفرانس ملی افزایش بهره‌دهی چاه‌های نفت و گاز با بیان اینکه میانگین برداشت نفت در چاه‌ها چند دهه قبل در بعضی از میدان‌ها در مناطق نفت‌خیز جنوب، روزانه ۳۷ هزار بشکه و گاه بیشتر بوده است، اظهار کرد: باید با سرمایه‌گذاری و اقدام‌های فناورانه و همکاری دانشگاه‌های کشور، تولید را در میدان‌های قدیمی همچون مارون، گچساران، آغاجاری و اهواز بالا ببریم.

وی افزود: در دهه ۵۰ شمسی تولید نفت خام ایران، از میدان‌های جوان روزانه فراتر از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بود، امروز ایران بار دیگر با تکیه بر میدان‌های توسعه‌نیافته خود که تاکنون برداشتی از آنها نشده است، می‌تواند تولید خود را با سرمایه‌گذاری و فناوری روزآمد در میدان‌های قدیمی به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت با اشاره به دلایل کاهش تولید از میدان‌های نفتی و گازی کشور، گفت: نبود شناخت آناتومی و ظرفیت مخازن، تخلیه طبیعی، استفاده نکردن از روش‌های ازدیاد برداشت و استفاده ناصحیح و بهنگام از روش‌های چاه‌محور از جمله دلایل کاهش تولید از میدان‌های نفتی و گازی کشور است.

زیبدی با بیان اینکه اینکه نفت و گاز ثروت کشور است و باید برای افزایش برداشت از مخازن سرمایه‌گذاری در صنعت نفت افزایش یابد، گفت : هم‌اکنون با استفاده از فناوری‌های روزآمد، می‌توان به‌راحتی تولید نفت و گاز از میدان‌های نفتی و گازی کشور را ۱۵ تا ۴۰ درصد افزایش داد، ضریب میانگین برداشت جهانی از چاه‌های نفت و گاز هم‌اکنون ۳۵ درصد و این رقم در ایران ۲۳.۴ درصد است.

وی با بیان اینکه راه ارتباط با مخازن نفت و گاز چاه‌ها هستند و باید روی مطالعه آنها متمرکز شد، اظهار کرد: نمودارهای پتروفیزیک، تولید، تصویرگری، قطرنگاری، فشار و دما و چاه‌آزمایی امروزه راه‌های ارتباط با مخازن هستند.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت با بیان اینکه نفت و گاز ثروت کشور است و باید برای بهبود برداشت از مخازن سرمایه‌گذاری افزایش یابد، تاکید کرد: هم‌اکنون با استفاده از فناوری‌های روزآمد، می‌توان به‌راحتی برداشت از میدان‌های نفت و گاز ایران را ۱۵ تا ۴۰ درصد افزایش داد.

بیشتر بخوانید:

۲۲۰ ۴۶

پست بعدی

عکس | پهپاد غول پیکر و ترسناک رادارگریز چین!

س نوامبر 8 , 2022
پهپاد جدید چینی وینگ‌ لونگ ۱۰ با نام مستعار سایه باد که تا حدودی پنهان‌کار است به قابلیت جنگ الکترونیک مجهز شده است. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وینگ لونگ ۱۰ یا سایه باد یکی از جدیدترین پهپادهای نظامی ارتش آزادی بخش خلق چین به شمار می‌رود که با قابلیت جنگ […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000