نقد و بررسی کتابی درمورد دخترکی فراری

نقد و بررسی کتابی درمورد دخترکی فراری

عباس عبدی در نقد کتاب خانه آفاق گفت: تأسف من این است که چرا این رمان پنجاه سال بعد از اتفاقات دهه‌ی پنجاه نوشته شده و اگر شخص من در آن دوره با این داستان مواجه می‌شدم چه رویکردی اتخاذ می‌کردم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در نشست نقدر و بررسی، کتاب خانه‌ی آفاق از سارا نظری با حضور عباس عبدی، جامعه شناس و روزنامه‌نگار، مژگان خلیلی، نویسنده و پژوهشگر فلسفه و محمد حسن شهسواری، مدرس و نویسنده مورد نقد و برررسی قرار گرفت
در ابتدای جلسه «لیلا زلفی‌گل» مجری جلسه عنوان کرد هدف از برگزاری این سلسله‌ نشست‌های ماهیانه، نگاه به ادبیات با رویکرد بینا رشته‌ای است و قرار است به یک کتاب از زوایای مختلف نگاه شود و پلی زده شود بین ادبیات، هنر و سایر شاخه های علوم انسانی

.در ابتدای نشست، نویسنده‌ی کتاب برای آشنایی حضار با فضای داستان چند خطی از آن را خواند
.داستان درباره‌ی دختر چریکی در دهه‌ی ۵۰ است که خانه‌ی تیمی‌اش لو می‌رود و بعد از فرار مجبور می‌شود زندگی موقت همراه با شرایط عجیبی با فرودستان حاشیه‌ی شهر را تجربه کند

.سپس مجری از آقای عبدی خواست با توجه به این‌که آن دوره را تجربه کرده نظرش را در خصوص رمان بیان کند
عبدی در سخنان خود ضمن تاکید بر این نظریه که با تحلیل نگاه و نظر داستان‌نویسان در هر دوره‌ای باید بتوان روند حرکت و تغییرات جامعه را پیش‌بینی کرد گفت: تأسف من این است که چرا این رمان پنجاه سال بعد از اتفاقات دهه‌ی پنجاه نوشته شده و اگر شخص من در آن دوره با این داستان مواجه می‌شدم چه رویکردی اتخاذ می‌کردم؟ چرا آن زمان با وجود داستان‌نویسان معروفی مثل ساعدی و دولت‌آبادی، چنین رمان‌هایی نوشته نشد؟ به نظرم نوشتن رمان خانه‌ی آفاق اقدام شجاعانه‌ای بوده است

او در خصوص زمان نوشتن یک داستان، زمان اتفاق‌افتادن و زمان خوانده شدنش و این مواجهه‌ی سه زمانه گفت: اگر این کتاب در دهه‌ی ۵۰ نوشته می‌شد حتما نویسنده‌اش ترور می‌شد. این کتاب الگوی خوبی برای خواننده‌ی امروز و مواجه‌اش با چنین مساله‌ای است

مژگان خلیلی سخنران بعدی هم با الهام از اندیشه‌های هایدگر در تحلیل اهمیت مفهوم واصالت «خانه» در نسبت با نحوه‌ی وجودی ما انسان‌ها در جهان، ارتباط تک افتادگی و تنهایی انسان مدرن با چریک شدن و پذیرش سرنوشت انتحار با استفاده از فلسفه هانا آرنت و نکته‌ورزی‌های کانت درباره‌ی پسینی و تجربی بودن اصل اخلاقی که محصول همزیستی و روابط انسان‌هاست، اضافه کرد: بی‌خانمانی دو شخصیت زن اصلی رمان، محبوبه و طوبای رانده شده و پناه‌آوردن‌شان به خانه‌ی آفاق محور اصلی این رمان است
او در پاسخ به این پرسش که اهمیت رفتن به سمت تاریخ در ادبیات معاصر تا کجاست چنین گفت: ما در این کتاب با یک پدیده‌ی جدید مواجه شدیم. یک نویسنده‌ی جوان رفته سراغ تاریخ و خوب فضا را خلق کرده و من فکر می‌کنم نیاز امروز ما همین است؛ بازخوانی روایت

محمدحسن شهسواری هم با تاکید بر این‌نکته که مهم‌ترین موفقیت نویسنده‌ی خانه‌ی آفاق در فضاسازی رمان است، ضمن تشریح ایده‌ی اصلی نویسنده در مبحث ژانر گفت: به گمان من رمان خانه‌ی آفاق انتقام نسل بعد از انقلاب از .»نسل انقلابی از طریق تغییر ژانر به معنای آکادمیک آن است. نسل انقلابی تفسیری حماسی از اعمال خود داشت و دارد اما نویسنده در این رمان تفسیری تراژیک از سرنوشت آن‌ها و تفسیر کمیک از هدف آن‌ها مصور کرده است

در پایان نشست، حاضران سوالات و نظرات خود را عنوان کردند. گفتنی است که رمان خانه‌ی آفاق دومین اثر سارا نظری است که اخیرا توسط نشر برج چاپ و به بازار عرضه شده است

یک کتاب، «سه نگاه» عنوان رویدادی است که روز جمعه ۷ مرداد ماه در موسسه‌ی «ته‌رنگ» برگزار شد

۵۷۲۴۴

پست بعدی

اقدامات چین در اطراف تایوان غیرقابل توجیه و تحریک آمیز است

ج آگوست 5 , 2022
اعتمادآنلاین| وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در نشستی خبری در حاشیه نشست آسه آن در کامبوج ادعا کرد که آمریکا بارها به چین اعلام کرده است که خواهان بحران نیست و واشنگتن و متحدان آن به طور جدی از اقدامات اخیر چین نگران هستند. به گزارش ایرنا، بلینکن مدعی […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000