روزنامه همشهری نوشت: بخشی از محصولات سینمای ایران توسط نهادهای دولتی و حاکمیتی مثل فارابی، حوزه هنری (سازمان تبلیغات) و سازمان اوج تولید میشود. در چنین فیلمهایی معمولاً بازگشت سرمایه خیلی برای سازندگان فیلمها اهمیتی ندارد.
امابخش خصوصی با انواع و اقسام مشکلات مواجه است و تهیهکنندگان و کارگردانها برای جذب سرمایه گاهی سراغ افرادی میروند که به منابع مالی قابلتوجهی دسترسی دارند. با این ویژگی که برای صاحب سرمایه بازگشت هزینههای تولید و رسیدن به سود اهمیتی ندارد.
تهیهکننده معمولاً در همان مرحله تولید به سود میرسد و فیلم را در مرحله اکران رها میکند. سرمایهگذار هم به هدفش که هزینه کردن پولی مشکوک در فعالیتی فرهنگی است میرسد و معمولا در چنین مواردی بخش اندکی از سرمایهای که یا محصول فعالیت اقتصادی مشکوک و غیرشفاف است، یا با نیت بازگرداندن از بانکی وام گرفته شده، صرف تولید فیلم یا سریال نمایش خانگی میشود.
عوامل دستمزدشان را میگیرند. تهیهکننده به سود و سرمایهگذار هم به پولشوییاش میرسد. همه هم راضی هستند جز مخاطب که از محصولاتی که بدون درنظر خواست و علائقش تولید شده، استقبال نمیکند.
آخرین دیدگاه