سایه روشن اطلاع رسانی دولت ؛ ضرورت کمپین سازی

سایه روشن اطلاع رسانی دولت ؛ ضرورت کمپین سازی

اگر کمپین مشخصی تعریف و اجرا شود و شخص رئیسی از وضعیت اطلاع رسانی تقریبا، یک تنه خارج شود ، شبکه های اجتماعی منتقد هم خوراک کمتری خواهند داشت و اطلاع رسانی به مردم نیز تخصصی تر و شفاف تر خواهد شد.

سعید شمس : ورود دولت به دهمین ماه استقرار در پاستور با گسترش و سیر صعودی انتقادها از شخص رئیسی و دولت او ، همراه شده است . در این میان ، برخی منتقدان ، انگشت اتهام را به سمت ضعف تعامل دولت با رسانه ها و عدم موفقیت در اقناع و همگام سازی کاربران شبکه های اجتماعی نشانه می روند. اما واقعیت این است که ریشه اصلی فشارهای رسانه ای روی دولت را باید در برخی برنامه ریزی ها و تصمیم های بحث برانگیز، دولت جستجو کرد که با مطالبات افکارعمومی و دیدگاه های کارشناسان و رسانه ها همخوان نیست و در چنین وضعیتی ، نمی توان از تیم اطلاع رسانی دولت سیزدهم ، توقع داشت که امواج انتقادها را مهار کند.

البته پذیرش این واقعیت کلیدی ، مانع از بررسی و کنکاش وضعیت دولت سیزدهم در حوزه رسانه ها و اطلاع رسانی نیست تا بتوان از نتایح این بررسی ها ، به راهکارهای احتمالی جهت ترمیم کاستی ها و تقویت نقاط قوت موجود رسید .

«خبرآنلاین» با میرسجاد حسینی٬ کارشناس رسانه در این زمینه ،گفت و گو کرده که در ادامه می خوانید :

انتقادها به رئیسی و کابینه او افزایشی است ، در چنین فضایی، عملکرد رسانه ای دولت را طی ۹ ماه گذشته چقدر موفق می دانید ؟

این موضوع از راویه بازاریابی سیاسی ، قابل بررسی است، از این زاویه ، عملکرد رسانه ای دولت طی ۹ ماه سپری شده ، ناهماهنگ و کم‌اثر بوده و نتوانسته به بسیاری از نقدهای مطرح شده ، پاسخی درخور و اقناعی بدهد. رجوع به نوع و جهت گیری قضاوت افکار عمومی، پیرامون کارنامه دولت سیزدهم ، گواه این ارزیابی است و البته نباید فراموش کنیم ، اغلب انتقادها از عملکرد دولت از جنسی است که اقناع افکارعمومی و رسانه های پیرامون آنها ، اگر ناشدنی نباشد ، بسیار دشوار است . اما نکاتی هم هست که توجه به آنها می تواند ، بخشی از چالش رسانه ای دولت را ترمیم کند.

بطور مشخص ، چه نکاتی ؟

ببینید!‌ اگر از زاویه بازاریابی سیاسی نگاه کنیم٬ می‌بینیم که هر دولتی باید به ۲ عنصر مهم «کمپین» و «برندسازی» توجه اساسی کند. مبانی بازاریابی سیاسی ، به ویژه برای کمپین‌سازی درجلب نظر مثبت افکارعمومی به دولت، سهم و اهمیت بسیار زیادی قائل هستند . حاکمان باید بدانند٬ کمپین‌سازی ،فقط محدود به دوره رقابت های انتخاباتی نیست و در برهه حکومت‌داری هم برای شناساندن اقدامات بزرگ و کوچک مفید خود به مردم باید کمپین‌سازی های موثر و حرفه ای را در دستور کار قرار دهند.، توجه ویژه ای شود.

اگر دولت ها از این ضرورت مهم غفلت کنند، رئیسی به این نکته کلیدی ،اعتنای لازم و کافی ندارد چشم و گوش شان، درست ، کار نخواهد کرد٬ زیرا وقایع را درست نخواهند دید و از مزیت پاسخگویی به چالش ها و مطالبات مغفول ، محروم می شوند.

دست و پای این دولت ها هم بسته می شود زیرا حجم بالای انتقادهای سازنده یا تخریبی ، هجمه‌ها ، فرصت تمرکز در فعالیت ها را از دولت سلب می کند و اوضاع برای آنها پیچیده تر می شود.

ارزیابی تان از گفت و گوی هفته گذشته رئیسی جمهوری در تلویزیون چیست؟

اصولا، هر تلاشی برای ارتباط با مردم و رسانه ها ، اقدامی پسندیده است و گفت و گوی زنده رئیس جمهوری هم از این قاعده ، مستثنی نیست و البته ، رعایت برخی نکات می توانست به تاثیرگذاری بیشتر این گفت و کو کمک کند.

به عنوان نمونه ، این گفت و گو ، همزمان با پخش زنده مسابقه فوتبال استقلال و شهرخودرو ، روی آنتن رفت و طبیعی است که میلیون ها نفر طرفدار آتشین فوتبال ، تماشای مسابقه حساس تیم محبوب خود را به دیدن گفت و گوی زنده تلویزیونی رئیسی ، ترجیح دهند. به این ترتیب ، فرصت ارزنده گفت و گوی تلویزیونی رئیس جمهور، لطمه دید و به نوعی تحت تاثیر مسابقه مهم فوتبالی قرار گرفت.

همچنین این همزمانی ، موجب واکنش ها و بازتاب‌های سریع که معمولا، بلافاصله بعد از پایان گفت و گوهای زنده تلویزیونی مقامات بلندپایه ، شکل می گیرد نیز به زیان دولت شود . اگر کسی پس از پایان گفت و گوی زنده رئیس جمهور ، در فضای مجازی حضور داشته ، تایید می کند ، فضای مجازی غالب ، به ویژه در شبکه های اجتماعی در ساعات پایانی شب دوشنبه و صبح سه شنبه به کری خوانی و اظهارنظر طرفداران پرشمار استقلال و پرسپولیس ، تعلق داشت و سخنان رئیسی ، بازتابی که باید نداشت.

سایه روشن اطلاع رسانی دولت

بیشتر بخوانید:

  • تبدیل رئیسی از «سید محرومان» به آماج انتقادهای حامیان

عملکرد رسانه ای دولت رئیسی را منسجم می دانید؟

اصل مهم در کمپین‌سازی ، تقسیم وظایف و مسئولیت هاست تا تعامل با افکارعمومی و رسانه ها ، هدفمند و هماهنگ باشد. براین اساس ، مشخص می شود که چه کسانی باید درباره چه حوزه ها و موضوع‌هایی اظهارنظر کنند تا دیگران از ورود به جوزه نامرتبط با خودشان پرهیز کنند .

از این زاویه ، دولت سیزدهم ، نیازمند بازنگری است زیرا مواردی بوده مثل رقم اعلامی یارانه نقدی از سوی محسن رضایی که کار به تکذیب یا اصلاح سریع کشیده شده است. اگر کمپین شکل گیرد ، معلوم می‌شود چه کسی مجاز است به چه موضوعی ورود کند تا شاهد تناقض‌گویی نباشیم.

فقدان کمپین بر رفتار شخص رییس دولت چه تاثیری گذاشته است؟

وقتی کمپین نباشد و مسئولیت موضع گیری درباره موضوعات مهم ، بلاتکلیف بماند، رییس‌جمهوری به‌ناچار باید درباره همه موضوع‌ها ، ورود و اظهارنظر کند و واکنش های زیاد و متعددی نشان دهد که همین تکرارها ، ضریب نفوذ کلام او و حساسیت مردم برای توجه و پیگیری سخنانش را کاهش می دهد.

به عنوان تازه ترین نمونه ، رئیس جمهور در گفت و گویی که در تلویزیون داشت٬ درباره ۸ موضوع مهم حرف زد و ناخواسته ، مهمترین پیام برنامه ریزی شده که بحث واریز یارانه‌ها بود ،آنگونه که باید برای بینندگان کفت و گو برجسته سازی نشد و بخشی از زمانی که می توانست به بیان توضیحات بیشتر پیرامون یارانه ها و اقناع فزون تر مردم در این زمینه اختصاص دهد را به سایر موضوعات تخصیص داد. علاوه براین ، رئیسی برای پوشش دادن ۸ موضوع طراحی شده ، مجبور شد تا با ریتم بسیار تند سخن بگویند و طبیعتاد اشتباه‌های لفظی هم به او تحمیل شد

این در حالی است که در چنین گفت و گوهایی ، باید حداکثر ، ۴ موضوع یا محور مورد بحث قرار گیرد تا هم گوینده ، تمرکز بیشتری داشته باشد و هم بیننده ، پیام را راحت و سریع دریافت کند

شبکه های اجتماعی ، گاهی بخشی از سخنان رئیسی مانند «نهار خوردی ؟» را وایرال می کنند که با انتقاد مستقیم و غیر مستقیم مسئولان نهاد هم مواجه شده …

همه موردهای این چنینی در کنش اضطرابی ریشه دارد که خود، نتیجه نبود کمپین است٬ باید پذیرفت ، بخش زیادی از فشارها روی شخص رئیس جمهور است که باعث می شود سهو کلام ها یا اشتباه های لفظی داشته باشند که بلافاصله در شبکه های اجتماعی نشر و بازنشر گسترده می شود و با افزودن چاشنی طنز به آنها ، توجه افکارعمومی را به سمت آن بخش از سخنان رئیسی جلب می کنند.

بدیهی است ، اگر با تخصیص بودجه و کارشناس زبده، حوزه اطلاع رسانی تقویت شود و از فشار موجود روی شخص رئیسی کاسته می شود و به همان نسبت ، تعداد سهو کلام های گریزناپذیر هم کاهش می یابد.

با همه این راهکارهایی که می گویید ، باید پذیرفت که شبکه های اجتماعی به دلیل گستردگی ، دست بالا را دارند.

به نکته خوبی اشاره کردید .ببینید!‌ اگر رییسی مثلا ۱۰ سال پیش دچار این سهو کلام ها می شد، شاید کمتر کسی متوجه می‌شد. اما الان ، به عنوان نمونه ، جمله معمولی«نهار خوردید؟» در عرض چند دقیقه وایرال شده و همه از آن مطلع شدند.

به هرحال ، اگر کمپین مشخصی تعریف و اجرا شود و شخص رئیسی از وضعیت اطلاع رسانی تقریبا، یک تنه خارج شود ، شبکه های اجتماعی منتقد هم خوراک کمتری خواهند داشت و اطلاع رسانی به مردم نیز تخصصی تر و شفاف تر خواهد شد.

۲۱۲۱۱

پست بعدی

رئیس جمهور انتخاب رئیس جدید امارات را تبریک گفت

د مه 16 , 2022
اعتمادآنلاین| سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در پیامی با تبریک انتخاب شیخ محمد بن زاید آل نهیان به عنوان رئیس جدید دولت امارات متحده عربی اظهار امیدواری کرد که سنگ بنای توسعه و پیشرفت روابط دو کشور که در زمان رئیس فقید این کشور بنیان نهاده شد، در راستای منافع […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000