سخنان بدون کارشناسی مشکل تصادفات جاده ای را حل نمی کند

سخنان بدون کارشناسی مشکل تصادفات جاده ای را حل نمی کند

در هفته‌های گذشته به صورت مکرر شاهد افزایش تعداد تصادفات جاده‌ای در کشوربودیم ، تصادفاتی که به علت وجود نقاط حادثه خیز منجر به مرگ شماری از هموطنان شده است ، راه های مواصلاتی شبیه قتلگاه است.

مردم از وضعیت نامناسب و ناامن جاده ها به شدت نگران هستند و رنج می برند، در حالی که نیاز است دولتمردان این مشکلات را به جد پیگیر ی کنند . اما گویا این موضوع به فراموشی کامل سپرده شده است . جالب تر این که سردار هادیانفر به جای انتقاد از خودروسازان به ضعف جاده ها و نارضایتی مردم از اتوبان ها اشاره ای نمی کند که خود مهمترین عامل این اتفاقات به شمارمی رود از این روست که براساس گفته رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهوراز 25 اسفند تا 12 فروردین ماه 663 نفر جان خود را درجاده ها از دست داده اند .

کشته شدن این تعداد در 17 روز به معنی مرگ 39 نفر در هرروز است ، یعنی درهر 40 دقیقه یک انسان جانش را درجاده ها ای کشور از دست داده است . برای اینکه درک درستی از ضعف کنترل و نظارت پلیس داشته باشیم ، بد نیست بدانید در 17 روز نخست جنگ اوکراین 636 نفر جان خود را ازدست دادند .

امروزه تنها سخنگوی حوادث مرتبط با راه ها در کشور، پلیس راه و عوامل انتظامی هستند و آنها هم اغلب از دریچه امنیتی و انتظامی به سوانح جاده ای نگاه می کنند. در صورتی که تصادفات جاده ای از عوامل و فاکتورهای متعددی تشکیل شده که هر یک از آنها از منظر فنی و مهندسی، اجتماعی، اقتصادی، آموزشی، بهداشتی، رسانه ای و… قابل تجزیه و تحلیل هستند.

در جایی که پلیس تنها کیفیت پایین خودرو را بزرگنمایی می کند در صورتی عوامل بسیار مهم تر وجود دارند که از نگاه آنها پنهان مانده است . جایی که تقاطع های هم سطح فرعی به اصلی و برعکس، روز به روز افزایش می یابند و بسیاری از تصادفات در محل این تقاطع ها رخ می دهد، تقاطع هایی که برخی دستورالعمل های ایمنی چه در علایم عمودی و چه در جدا کننده و علایم افقی در آن اجرا نمی گرددو… از مهمترین عوامل تصادفات محسوب می شود.

پلیس راهور، بابت آمار تصادفات جاده‌ای به خودروساز انتقاد می کند.در صورتی که برای امن تر شدن جاده چه کار کارشناسی انجام داده است درحالی که همچنان نقاط حادثه خیز در کشور در حال افزایش است؟ واقعا نقش افزایش‌ مداوم نرخ جریمه‌ها به جز پر کردن خزانه، در بهبود اوضاع چه تاثیری داشته است ؟ نقش گواهینامه هایی که به صورت فله ای داده می شود آیاد درتصادفات جاده ای نقشی نداشته اند ؟

افزون برجاده‌های ناایمن ، ناکافی بودن آموزش و فرهنگ‌سازی بین رانندگان، همچنین فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل از عوامل بروز تصادفات جاده ایی است . فرهنگسازی در خصوص رعایت نکات ایمنی و قوانین راهنمایی و رانندگی برای رانندگان نقش مهمتری در کاهش تصادفات دارد، تا اعمال جریمه‌های رانندگی که این مساله باید مورد توجه قرار گیرد.آموزش و فرهنگ‌سازی در حوزه ترافیک و رانندگی باید از سنین کودکی و آغاز یادگیری کودکان شروع شود تا فرهنگ صحیح رانندگی و احترام به قوانین در ذهن افراد نهادینه شود، پلیس محترم ناجا دراین خصوص چه اقداماتی صورت داده است ؟

از دیگرسو پلیس راهور ادعای عجیبی را مطرح کرده است که همین الان دانشمندان ما سوخت آب را بجای بنزین تولید کرده اند و اکنون شش خودروی پلیس در البرز از آب برای تردد استفاده می کنند ، حالا هرچه به خودرو ساز می گوییم از آب استفاده کن، اما و اگرمی آورد. این درحالی است که صحبت های مطرح شده درخصوص خودروهای آب سوز درایران تنها درسطح نمونه آزمایشگاهی است که قادر به تولید انبوه آن نیست و اگر یک درصد امکان داشت که با توجه به شرایط موجود خودروی آب سوز به تولید انبوه برسد ، مطمئن باشید تاکنون این کارتوسط خودرو سازان بزرگ دنیا دنبال شده و به نتیجه می رسید . بنابراین به نظر می رسد این همه هیاهوی رییس پلیس ، فقط برای رضای خاطر مردم نیست بلکه با این انتقادهای غیر کارشناسی به دنبال ساختن نمدی برای خود است . اما در اینکه باید کیفیت خودرو به سطح مطلوب برسد شکی نیست.

*تحلیلگر اقتصادی

223227

پست بعدی

پوران درخشنده «مده‌آ در قندهار» را افتتاح خواهد کرد

د آوریل 4 , 2022
«مده‌آ در قندهار» که از هفدهم فروردین در سالن عزت‌الله انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه خواهد رفت، در نخستین شبِ اجرا، میزبان چهره‌های فرهنگی و هنری از جمله پوران درخشنده خواهد بود. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پوران درخشنده، نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون ایران، زنگ افتتاح نمایش «مده‌آ در […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000