انصراف از جایزه کتاب سال و پاسخ دبیرخانه جایزه

انصراف از جایزه کتاب سال و پاسخ دبیرخانه جایزه

ایسنا نوشت: کاوه لاجوردی، برگزیده بخش فلسفه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی، به آن‌چه «اعتراض رساتر به سانسور» خوانده از دریافت این جایزه انصراف داده است. دبیرخانه جایزه نیز به این موضوع واکنش نشان داده و آن را «ظلم‌ به معتبرترین جایزه ملی» دانسته است.

سی‌ونهمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ با معرفی برگزیدگان این دوره به کار خود پایان داد؛ این درحالی است که کاوه لاجوردی که با کتاب «جستاری در خصوص فاهمه بشری» تألیف جان لاک برگزیده بخش ترجمه در حوزه فلسفه و روان‌شناسی شده است در وبلاگ شخصی خود با عنوان «نپذیرفتنِ جایزه‌ کتابِ سالِ جمهوری اسلامی ایران» نوشته است: «ترجمه‌ من از جستاری در خصوصِ فاهمه‌ بشریِ جان لاک را یکی از برندگانِ جایزه کتابِ سالِ جمهوری اسلامی ایران در بخشِ فلسفه و روانشناسی اعلام کرده‌اند. در مراسمِ اهدای جایزه شرکت نکردم، و جایزه را نمی‌پذیرم.»

دبیرخانه جایزه کتاب سال نیز به دنبال اعلام خبر انصراف کاوه لاجوردی از دریافت این جایزه توضیحاتی ارائه کرده است.

روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران عنوان کرده است: «پذیرش یا نپذیرفتن ورود در یک فرایند حق طبیعی یک فرد است و می‌تواند ورود به آن را انتخاب نکند اما اینکه چرا پس از طی این همه فرایند و علیرغم پذیرش تمام آن‌ها و به یکباره، آن هم ساعتی پس از برگزاری مراسم اختتامیه و اعلام نتایج با بهانه‌ای که از قضا به گفته نامبرده کمترین ارتباطی با شخص او، اثرش و حتی جایزه دریافتی ندارد متاسفانه ایشان تصمیم می‌گیرد بر چهره جایزه معتبر کتاب سال چنگ بکشد. جایزه‌ای که با حضور هیات علمی ممتاز و برگزیده جامعه علمی کشور و نیز انتخاب‌های دقیق و عالمانه جایگاه و اعتباری درخور ستایش یافته است. اشتیاق آقای لاجوردی برای حضور در این رقابت ناشی از همین اعتبار است و به خوبی می‌دانند این واکنش ناگهانی و تغییر نظر خارج از اصول اخلاق حرفه‌ای و سخنان کلی بدون استناد و غیر مستدل که بیشتر به بیانیه سیاسی دیکته‌شده شبیه است جز این‌که به ارزش‌های اجتماعی پژوهش و تحقیق و اصحاب آن آسیب می‌زند و فضای کتاب و نشر کشور را آلودۀ بی‌اخلاقی‌ها و رفتارهای دور از انصاف می‌کند فایده‌ای نخواهد داشت.»

۵۸۵۸

پست بعدی

آخرین وضعیت کرونا در پایتخت از زبان معاون درمان ستاد کرونای استان تهران

چ مارس 16 , 2022
ایسنا نوشت: معاون درمان ستاد کرونای استان تهران با اشاره به روند رو به افول کرونا در استان، از آمادگی بیمارستان‌های پایتخت برای نوروز ۱۴۰۱ خبر داد. دکتر نادر توکلی با اشاره به کاهش بار بیماری کرونا در پایتخت، گفت: مراجعه روزانه به مراکز درمانی به ۲۵۰۰ مورد رسیده است که تعداد بستری‌های روزانه نیز ۲۵۰ نفر است. همچنین تعداد کل بستری حال حاضر نیز ۱۶۰۰ نفر است که ۶۷۰ نفر در بخش‌های ویژه بستری هستند. با کاهش موارد فوتی کرونا در تهران اکنون موارد مرگ و میر روزانه حدودا ۳۰ نفر است. وی درباره پیش‌بینی شرایط تهران در روزهای آتی، تصریح کرد: روند ما قطعا کاهشی خواهد بود و در ایام نوروز هم ان‌شاءالله مشکل جدی نخواهیم داشت. آنچه مسلم است مهمترین مسئله بحث سفرها است که امسال با توجه به اینکه سال‌های قبل محدودیت داشتیم، قطعا تعداد سفر بسیار بالا می‌رود. توصیه مشخص ما تکمیل واکسیناسیون و خودداری از حضور در تجمعات است. توکلی تاکید کرد: تاکنون پیش‌بینی ما این است که بعد از نوروز هم ان‌شاءالله اتفاق خاصی از نظر بیماری نیفتد. روند بیماری خیلی افت پیدا کرده است. سال قبل مشکل واکسیناسیون را داشتیم اما اکنون تعداد زیادی از مردم واکسن تزریق کردند و نگرانی کمتری نسبت به نوروز ۱۴۰۰ داریم. وی درباره آمادگی بیمارستان‌های پایتخت در نوروز ۱۴۰۱، اظهار کرد: بسته امداد نوروز ابلاغ شده است و آمادگی لازم دیده شده است. با توجه به اینکه بیمارستان‌ها از ۱۵ اسفند اعمال جراحی الکتیو را کاهش داده‌اند، به هیچ عنوان مشکل تخت نداریم. بیشتر بخوانید: تهران؛ نزدیک به قله موج ششم کرونا کد 4747

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000