مهر نوشت: موسیقی متن و تیتراژ مجموعه «پایتخت» به آهنگسازی آریا عظیمینژاد بیتردید یکی از نمونههای ماندگار کاربرد موسیقی اقوام در یک بسته تصویری جذاب با توجه به عنصر «تلفیق» است.
بدون تردید موسیقی «پایتخت» یکی از مهمترین، موثرترین و پرمخاطبترین موسیقی تیتراژهای دهه نود سیماست که علاوه بر جذابیتهای شنیداری که به مدد حضور آهنگسازی چون آریا عظیمینژاد پیش روی مخاطبان قرار گرفت، از همان فصلهای اول و دوم پخش سریال تبدیل به فرآیندی موثر برای ساخت موسیقیهایی شد که با محوریت قرار دادن ملودیها و نواهای ناب موسیقی نواحی ایران و تلفیق آن با دیگر گونههای موسیقایی شرایط جدیدی را برای موسیقی متن سریالها و حتی آثار سینمایی به وجود آورد.
موسیقی «پایتخت» موجب ایجاد جریانی در عرصه آهنگسازی شد که قالب آن مشتمل بر ساختارها و نواهای مبتنی بر موسیقی اقوام ایران بود و نشان داد که این بخش مغفول مانده چه ظرفیتهای ممتاز و بکری برای پرداخت دارد فضایی به شدت مخاطب پسند و دارای تنوع که تا آن زمان اگرچه کم و بیش توسط تعدادی از آهنگسازان دغدغه مند موسیقی در سریالها و آثار سینمایی تجربه شده بود، اما بی گمان موجب ایجاد جریانی در ساخت موسیقی متن و تیتراژ سریالها و مجموعههایی شد که قالب آن مشتمل بر ساختارها و نواهای مبتنی بر موسیقی اقوام ایران بود و نشان داد که این بخش مغفول مانده از موسیقی کشور چه ظرفیتهای ممتاز و بکری برای پرداخت و ارائه آن به مخاطبان سرسخت امروزی دارد.
شرایطی که با ضمیمه داستان پردازی به روز و همذات پندارانه، نگاهی سنجیده و از روی تحقیق و پژوهش و البته بازی بازیگران سریال «پایتخت» نمود عینی خود را نشان داد و ثابت کرد که با کمی دقت و تعمق بیشتر میتوان در و تخته را با هم جور کرد و آثاری را پیش روی مخاطبان قرار داد که بی نگاه و اعتنا به شبکههای خارجی، سریالهای خودمان را برای تماشا ترجیح دهند. آن گونه که مجموعههایی چون «پایتخت» و «نون خ» با استفاده از ظرفیتهای ملی و بومی کاری کردند کارستان و کار را به جایی بردند که این مجموعهها حتی با در نظر گرفتن نقدهای محتوایی و ساختاری که میتوان برایشان تصور کرد، هنوز ظرفیت ساخت و تولید در چند فصل دیگر را هم دارند.
۵۸۵۸
آخرین دیدگاه