«دوباره ایرانِ» حجت اشرفزاده، «طلای سیاه» با صدای مانی رهنما، «آرمان تو/ آورد پیام انقلابمان به یاد/ زندهباد نام تو احمدینژاد» با استفاده از ملودی «ای ایران، ای مرز پُرگهر» و «مردی از جنس مردم» که هر دو توسط گروه کُر اجرا شدند، بخشی از آهنگهایی است که از سمت پیروز انتخابات به گوش رسیده است.
سال ۷۶ نخستین سالی بود که سینماگران وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شدند و در طول مبارزات انتخاباتی، درباره هر کاندیدا، سه فیلم نیم ساعته از تلویزیون پخش شد.
طبق اطلاعیه صداوسیما در آن سال، هر کاندیدا حق داشت سه برنامه به تلویزیون ارائه دهد و در دو برنامه اول دیدگاههای خود را مطرح کند و در سومی به زندگیاش در هر قالبی که برای شناسایی خود مناسب میداند بپردازد. در این میان بعضی از فیلمسازان به ابتکارهای جالبی دست زدند و بعضی هم کلیشهای عمل کردند.
این سرآغاز استفاده سیاستمداران از هنر اهالی دنیای تصویر در انتخابات ریاست جمهوری بود و از سوی دیگر از آنجا که بر سر این نکته که موسیقی در برانگیختن احساسات و تهیجمان نقشی انکارناپذیر دارد حرفی نیست، پس موسیقی را هم به خدمت گرفتند تا احساساتی را برانگیزند که گاه اندوه بود و گاه لرزشی از خوشی که در انداممان جاری میشد و گاهوبیگاه شوری که وامیداشتمان گامی برداریم و مگر میتوان سیاستمدار بود و از این تاثیر بیاطلاع؟
اگر از سمت نزدیکترین به سوی دورترین برویم و تمرکزمان را بر کاندیدای پیروز انتخابات بگذاریم، در سال ۱۳۹۶ «دوباره ایرانِ» حجت اشرفزاده را با ترجیعبندِ «دوباره لبخند، دوباره پیوند، دوباره پیمان، دوباره ایرانِ» به یاد میآوریم و در سال ۱۳۹۲ «طلای سیاه» با صدای مانی رهنما و موخره «پاشو از کنار ساحل، بسه هرچی گریه کردی/ دوباره بیا تو میدون، حالا تو مرد نبردی» را.
«آرمان تو/ آورد پیام انقلابمان به یاد/ زندهباد نام تو احمدینژاد» با استفاده از ملودی «ای ایران، ای مرز پُرگهر» در سال ۱۳۸۸ و «مردی از جنس مردم» در سال ۱۳۸۴ که هر دو توسط گروه کُر اجرا شدند و دومی با «پیچیده تو شهر و کوچه دوباره بوی رجایی» بر شباهتی که نامزد پیروز در انتخابات خود بر آن تاکید داشت، انگشت گذاشته بود.
در سالهای ۱۳۸۰ و ۱۳۷۶ نمیتوان قطعاتی را یافت که مشخصا برای نامزد پیروز خوانده شده باشند و پیش از آن نیز هنوز سیاستمداران و دولتمردان به صرافت استفاده از موسیقی برای برانگیختن احساسات آدمها نیافتاده بودند.
آخرین دیدگاه