دست‌انداز سیاسی پیش‌روی توافق اقتصادی با چین

60609d60a9db0_2021-03-28_19-44 دکتر علیرضا سلطانی / استاد روابط بین‌الملل دانشگاه

هیچ تردیدی در اهمیت و ضرورت مناسبات ایران و چین با محوریت همکاری های اقتصادی و تجاری وجود ندارد.

راه توسعه اقتصادی ایران یا به عبارت دقیق تر قوی شدن اقتصاد ایران، در شرایط فعلی از مسیر مناسبات اقتصادی، تجاری و گسترش آن با کشورهای نوظهور اقتصادی مانند چین می‌گذرد.

اما مناسبات راهبردی ایران و چین ضرورت ها و الزاماتی دارد که از جمله آنها پایین بودن وزن متغیرهای سیاسی و امنیتی در روابط و در مقابل برجستگی و در اولویت بودن متغیرهای اقتصادی و تجاری است.

مادامی که تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران برقرار است، اسناد امضا شده از نوع سند همکاری ایران و چین عقیم و خنثی خواهند بود.

راه استفاده از فرصت‌های اقتصادی و تجاری شرق، از مسیر حل چالش های سیاسی و امنیتی با غرب می گذرد.

معتقدم امضای این سند در شرایط حاضر بیش از آنکه در راستای گشایش اقتصادی باشد بیشتر یک حرکت سیاسی است. مانوری که با اهداف سیاسی و امنیتی دنبال می شود.

فرصت اقتصادی چین برای ایران نباید قربانی ملاحظات و بی ملاحظگی سیاسی شده و از بین برود.

پست بعدی

نهایی شدن ثبت نام۴۲ نفر در حوزه انتخابیه تهران/ ۱۲۲ نفر در حال ثبت نام هستند

ی مارس 28 , 2021
معاون سیاسی استاندار تهران از نهایی شدن ثبت نام۴۲ نفر برای انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران خبر داد. شکرالله حسن بیگی اظهار کرد: در اولین روز از ثبت نام انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران ثبت نام ۴۲ داوطلب […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000