نوازنده و رهبر ارکستر اهل ایتالیا برای اولین بار به ایران آمده تا در جشنواره موسیقی فجر حضور داشته باشد.
امشب جینا فراتا، نوازنده پیانو و رهبر ارکستر به همراه دینو دیپالما نوازنده ویلن از کشور ایتالیا آخرین کنسرت بخش بین المللی سی و ششین جشنواره موسیقی فجر را اجرا خواهند کرد.
جینا فراتا (متولد ۲۲ آگوست ۱۹۷۳) از نوجوانی یادگیری پیانو را آغاز کرد. او تاکنون در رقابتهای داخلی و خارجی زیادی شرکت کرده و در بسیاری از شهرهای دنیا مانند برلین، نیویورک، بمبئی، کلکته، استانبول، ویلنیوس، رم، سئول، مونتهویدئو و بوینسآیرس روی صحنه رفته است. نخستین بار، رهبری ارکستر را در سال ۱۹۹۳ در ۲۰ سالگی تجربه کرد و از آن زمان تاکنون با ارکسترهای مهم زیادی همکاری داشته است. او یکی از اولین زنان رهبر ارکستر در ایتالیاست که بصورت بین المللی به شهرت رسیده است.
گفتگو با این نوازنده را از دست ندهید:
آیا پیش از این اجراهای مربوط به ارکستر سمفونیک تهران را دیده اید؟
فراتا: بصورت مستقیم خیر. اما درباره ارکستر سمفونیک تهران بسیار شنیده و میدانم بزرگترین ارکستر سمفونیک ایران است. از طرفی از بودن در ایران بسیار خوشحالم. هرچند در بسیای از کشورهای منطقه بودهام اما این سفر اول من به ایران است و امیدوارم در آینده ای نزدیک دوباره به ایران آمده بعنوان رهبر میهمان با ارکستر سمفونیک تهران برنامه ای داشته باشم.
قبل از سفرتان به ایران برای شرکت در جشنواره سی و ششم موسیقی فجر آیا از این جشنواره شناختی داشتید؟
فراتا: جشنواره های فجر در دنیا بیشتر با شاخه سینمایی آن یعنی جشنواره بین المللی فیلم فجر شناخته میشوند و من تا قبل از دعوت به این جشنواره فقط از جشنواره بین المللی فیلم فجر اطلاع داشتم. اما بعد از قطعی شدن حضورمان در ایران درباره این جشنواره مطالعاتی هم انجام دادم.
چگونه است در جشنواره ای شرکت کردید که آنرا نمیشناختید؟
فراتا: ما هنرمندان بین المللی در ایتالیا از طریق سفارتهای ایتالیا در سایر کشورها به فستیوالها و کنسرت های مختلفی دعوت میشویم. حضور ما در این جشنواره بنا به درخواست بخش بین الملل جشنواره سی و ششم فجر از سفارت ایتالیا صورت گرفته و ما از طریق سفارت به این جشنواره دعوت شده ایم.
شما بعنوان یک رهبر ارکستر کلاسیک در ایتالیا آیا رپرتوار تخصصی مشخصی را دنبال میکنید یا خیر؟
فراتا: بیشتر بر روی اپراهای کلاسیک ایتالیا و فرانسه متمرکز هستم.
امروزه به فرم اپرا در دنیا بیشتر بعنوان یک یادگار فرهنگی نگریسته میشود و اپرا را یک میراث فرهنگی کهن از دوران کلاسیک موسیقی پاسداری میکنند. آیا در ایتالیا هم چنین نگاهی وجود دارد و یا در ایتالیا هنوز فرم اپرا بعنوان یک رشته آهنگسازی معاصر نامیده میشود؟
فراتا: با نظر شما موافقم. ایتالیا هم از این قاعده جدا نیست. در ایتالیا تلاشهای زیادی در زمینه موسیقی معاصر شده و نتیجه های خوبی هم بدست آمده است. اما فرم اپرا و موسیقی کلاسیک بعنوان یک میراث فرهنگی بزرگ بسیار برای ما ارزشمند است و از آن پاسداری میکنیم.
در اجرای مربوط به جشنواره موسیقی فجر شما قرار است آثاری از رپرتوار موسیقی کلاسیک جهان را بصورت دوئت اجرا کنید. آیا این اجراها اریجینال است و یا برای ویلن و پیانو ترانسکریپشن (بانویسی و بازتنظیم) شده اند؟
فراتا: برخی بصورت اریجینال و برخی هم بازنویسی شده اند.
badoorbin.comakhbarazad.comمنبع : خبرفوری
آخرین دیدگاه