جنگ بهسینمای ایران رنگوبو و تماشاگر داد. درحالیکه سینمای ایران پیش از انقلاب بهواسطه فیلم فارسی از سوی قشر مذهبی طرد شده بود، پس از انقلاب با پرداختن به روایت جنگ تعریف و ظاهر دیگری بهخود گرفت.
جنگ بهسینمای ایران رنگوبو و تماشاگر داد. درحالیکه سینمای ایران پیش از انقلاب بهواسطه فیلمفارسی از سوی قشر مذهبی طرد شده بود، پس از انقلاب با پرداختن به روایت جنگ تعریف و ظاهر دیگری بهخود گرفت. جنگ هشت ساله و چندوجهی بودنش باعث شد سینمای ایران بهسمت فیلمجنگی پیش برود. فیلمجنگی همیشه عنصر برخورد را با خود داشت و برای مردم جذاب بود و گواه این ادعا پرفروش بودن اکثریت فیلمهای جنگی تاریخ سینماست. در ایران ژانر فیلمجنگی بهعنوان ژانر دفاعمقدس شناخته شد و مخاطبان سینمای ایران از همان دوره جنگ از این آثار استقبال کردهاند.
هنوز هم پرمخاطبترین فیلم تاریخ سینمای ایران با رکوردی بالغ بر بیش از 10میلیون نفر بیننده متعلق به فیلم «عقابها»ست که ساموئل خاچیکیان آن را در چهارمین سال جنگ تحمیلی روی پرده برد. آماری که با توجه به جمعیت 42میلیون نفری ایران در آن سالها رقمی قابل توجه محسوب میشود. نخستین فیلمجنگی سینمای ایران، «مرز»، هم ساخته جمشید حیدری بود که در مهر 60 روی پرده رفت و پس از آن مردم برای تماشای برزخیهای ایرج قادری، سقای تشنه لب، دو چشم بیسو، عبور از میدان مین، پرواز در شب و کانیمانگا در صف بلیت 3تومانی ایستادند، در سالن تخمه شکستند و برای رزمندگان هورا کشیدند. گاهی نیز در میانه فیلم، آژیر خطر واقعی به صدا درمیآمد و کنترلچیهای سینما ضمن گشودن همه درها با دعوت از مردم به خونسردی آنها را به نزدیکترین پناهگاه راهنمایی میکردند.
badoorbin.comakhbarazad.comمنبع : خبرفوری
آخرین دیدگاه