ارایه گزارش جزییات مرگ «ماده ببر ارم» به محیط زیست

5fcd561989cad_5fcd561989caf

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران اظهارکرد: این گزارش کتبی عصر روز گذشته (۱۶ آذرماه) به اداره حفاظت محیط زیست استان تهران ارسال شد و اکنون صحت‌سنجی گزارش و جزئیات این ماجرا در حال بررسی کارشناسی است.

در پی رسانه‌ای شدن مرگ ماده ببر سفید باغ‌ وحش ارم به نام «کوئین» در جمعه هفته گذشته (۱۴ آذرماه) رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران با بیان اینکه پس از وقوع این اتفاق فرصت ۴۸ ساعته‌ای به باغ‌ وحش ارم داده شد تا گزارشی از جزئیات حادثه‌ منجربه مرگ ببر ارائه کند، اظهارکرد: این گزارش کتبی عصر روز گذشته (۱۶ آذرماه) به اداره حفاظت محیط زیست استان تهران ارسال شد و اکنون صحت‌سنجی گزارش و جزئیات این ماجرا در حال بررسی کارشناسی است.

جمعه ( ۱۴ آذر ماه) در ساعات اولیه همان روز و براثر نزاع با ببر نر اعلام و رسانه‌ای شد. در گزارش باغ وحش ارم آمده بود که ببر نر روز یکشنبه (٩ آذرماه) پس از شکستن و تخریب حصار مجاور محل نگهداری ببر ماده وارد محدوده نگهداری این حیوان شده و به نزاع با آن پرداخته است.

عبدالله سالاری – متخصص اکولوژی و مدیریت حیات وحش- ضمن اینکه ،گفته بود که دو ببر ماده این باغ وحش در یک محل مشترک نگهداری می‌شده‌اند پس اگر ببر نر به جایگاه آن‌ها حمله کرده باشد باید به هر دو ماده ببر آسیب وارد می‌شده است.

وی همچنین اقدام باغ وحش ارم برای جفت‌گیری ببر نر و ماده ببر سفید، وقوع خطای انسانی و درست بسته نشدن حصار میان دو جایگاه یا وجود اشکالات در این حصار را به‌عنوان دیگر دلایل احتمالی وقوع این حادثه مطرح کرد.

محمد کرمی – رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران- اظهارکرد: روز شنبه (۱۵ آذر) درپی ارایه گزارش تلف شدن ماده ببر سفید از باغ وحش ارم به ما، بازدیدی از سوی اداره حفاظت محیط زیست استان تهران از جایگاه وقوع حادثه صورت گرفت. براساس اظهارات مسئولان باغ‌ وحش ارم که مبنی بر گزارش نگهبان شیفت شب بود، روز یکشنبه (۹ آذر) مسئول شیفت شب پس از انتقال ببرها به جایگاه استراحت شبانه آن‌ها که در پشت جایگاه اصلی نمایش ببرها قرار دارد، به سمت جایگاه پرندگان می‌رود. پس از اینکه به محل جایگاه گربه‌سانان بازمی‌گردد، متوجه سر و صدا می‌شود و می‌بیند که ببر نر وارد جایگاه ماده ببر سفید شده است و با یکدیگر در حال نزاع هستند.

وی ادامه داد: نگهبان شیفت شب باغ وحش ارم پس از مشاهده نزاع بین ببر نر و ماده با امکانات موجود این دو ببر را از یکدیگر جدا می‌کند و این حادثه را به مسئولان باغ‌ وحش گزارش می‌دهد.

جایگاه استراحت هر سه ببر باغ وحش ارم جداگانه بود

کرمی همچنین درباره جایگاه‌های نگهداری ببرها و نحوه ورود ببر نر به جایگاه ماده ببر سفید توضیح داد: دو ببر ماده این باغ وحش در جایگاه شیشه‌ای که محل نمایش آن‌ها است در کنار یکدیگر نگهداری می‌شدند اما هر سه ببر در جایگاه استراحت به‌صورت جداگانه‌ای نگهداری می‌شده‌اند و جایگاه ماده ببر سفید و ببر نر در کنار یکدیگر قرار داشت. طبق گفته مسئولان باغ‌وحش محل جوش میله‌ای که نگهدارنده درب کشویی بین این دو جایگاه استراحت بود توسط ضربه‌هایی که ببر نر به درب وارد کرده بود خم شده و این میله از جایگاه نگه‌دارنده درب کشویی خارج شده و ببر نر این درب را با پنجه خود باز یا نیمه باز کرده و شرایط برای ورود آن به جایگاه ببر ماده فراهم شده است.

ابهامات در شکسته شدن حصار جایگاه ببرها

وی با بیان اینکه در محل نگهداری ببرهای باغ‌ وحش ارم دوربینی وجود نداشته و عکسی از درب کشویی باز یا نیمه باز بین دو جایگاه و میله خم شده تهیه نشده است، گفت: زمانی‌که از باغ وحش ارم بازدید کردیم، میله جدید قوی و با کیفیت‌تری برای درب کشویی تعبیه و جوش داده بودند و یک میله خم شده خارج از جایگاه وجود داشت که گفته شد همان میله‌ای است که توسط ضربات ببر نر خم شده است. از این رو هنوز علت اصلی این حادثه برای ما مبهم است و تا گزارش‌ها و مستنداتی که باغ‌ وحش ارم از جزئیات این حادثه ارائه کرده به‌ لحاظ کارشناسی مورد بررسی قرار نگیرد، نمی‌توان ادعای مسئولان باغ‌ وحش را مبنی بر اینکه ببر نر درب میان دو جایگاه را باز کرده است، تایید کرد.

امروز، آخرین فرصت باغ وحش ارم برای ارائه گزارش از جزئیات حادثه

کرمی در ادامه تاکید کرد: شنبه ( ۱۵ آذر) اخطاریه‌ای برای باغ وحش ارم صادر کردیم که آن‌ها را ملزم می‌کرد ظرف ۴۸ ساعت گزارش دقیقی از جزئیات این حادثه ارائه کنند تا مورد بررسی‌ کارشناسی قرار گیرد و صحت این ماجرا مشخص شود. باغ وحش ارم یکشنبه ( ۱۶ آذر) این گزارش کتبی و صورتجلسه‌ای از مشاهدات افراد حاضر در صحنه برای اداره حفاظت محیط زیست استان تهران ارسال کرد و اکنون این گزارش مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته است.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران با اشاره به اینکه علت اصلی تلف شدن ماده ببر سفید باغ‌ وحش ارم پس از انجام کالبدگشایی و آزمایش‌ نمونه‌ها از سوی سازمان دامپزشکی اعلام خواهد شد، گفت: تا یک روز پس از نزاعی که روز یکشنبه (۹ آذر) بین دو ببر نر و ماده صورت گرفت، ببر ماده هیچ علائم ناراحتی از خود نشان نداده بود اما طی روز دوم علائمی از مشکلات تنفسی در آن مشاهده شد که تیم دامپزشکی در محل حضور پیدا کردند و طبق معاینات و نتایج رادیوگرافی انجام شده از ببر ماده مشخص شد که گلوی ببر ماده فشرده شده که باعث خونریزی داخلی در ناحیه نای و حنجره آن شده بود. از همان لحظه درمان این ببر آغاز شد اما متاسفانه افاقه نکرد و صبح روز جمعه (۱۴ آذر) این ببر ماده تلف شد. همچنان علت اصلی تلف شدن ماده ببر سفید باغ‌وحش ارم مشخص نیست و سازمان دامپزشکی باید این موضوع را به‌صورت رسمی اعلام کند.

حمله ببر نر ناشی از پرخاشگری نبوده است

وی درباره علت احتمالی ضربه وارد کردن ببر نر به درب جدا کننده محل نگهداری ببرها، اظهار کرد: نمی‌توان گفت که علت این اقدام ببر نر ناشی از پرخاشگری بوده است چراکه حیوانات زمان‌هایی آماده آمیزش و جفت‌گیری هستند بنابراین شاید اکنون فصل جفت گیری‌ ببرها بوده و این مساله باعث شده است این حیوان چنین رفتاری از خود نشان دهد.

کرمی ضمن بیان اینکه باغ‌ وحش‌ها و مراکز نگهداری حیات وحش موظف هستند در همان لحظات ابتدایی هرگونه مشکلی که برای حیوانات نگهداری شده در این مراکز اتفاق می‌افتد را به سازمان دامپزشکی و اداره محیط زیست استان اعلام کنند و منتظر نامه‌نگاری و امضای مدیر نباشند، خاطرنشان کرد: باغ وحش ارم بلافاصله نزاع و زخمی شدن ببر ماده را به‌صورت غیر رسمی به ما اطلاع داد و در همان ساعات ابتدایی جمعه (۱۴ آذر) نیز بلافاصله خبر تلف شدن این ببر را به اداره حفاظت محیط زیست استان تهران و سازمان دامپزشکی گزارش کرد.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران همچنین تصریح کرد: علت اصلی مرگ ماده ببر سفید باغ‌ وحش ارم هنوز توسط دامپزشکی اعلام نشده است، گرچه نتیجه رادیوگرافی انجام شده و نظر دامپزشک باغ وحش ارم را در دست داریم اما نظر دامپزشک استان و شهرستان تهران برای ما قابل استناد است.

کرمی در پایان صحبت‌های خود ضمن اشاره به اینکه باید علت و جزئیات این حادثه و نزاع میان ببر نر و ماده مشخص شود، گفت: لازم است علت این حادثه مشخص شود که ناشی از قصور یا کوتاهی در نظارت یا به‌روزرسانی امکانات و تمهیدات بوده است. باغ وحش ارم حدود ۳۰ سال قدمت دارد و بسیاری از امکانات آن قدیمی و فرسوده شده بنابراین لازم است در راستای به‌روز رسانی و بازبینی امکانات و تمهیدات خود به‌صورت جدی اقدام کند.

در سال ۸۹ و در جهت اجرای پروژه احیای ببر مازندران که با وارد کردن ببرهای سیبری از روسیه آغاز شد، یک ببر نر بر اثر آنچه ابتلا به بیماری مشمشه اعلام شد، در باغ وحش ارم تلف شد و در سال ۹۲ نیز یک ببر بنگال در این مجموعه بر اثر خفگی در استخر محوطه باغ وحش ارم جان باخت همچنین آبان ماه سال جاری نیز خبر مرگ «شمسی» – ماده شامپانزه ۱۸ ساله این مجموعه – براثر ضربه فیزیکی همنوعانش رسانه‌ای شد.

badoorbin
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

زن سالخورده‌ای که کرونا دست از سرش بر نمی‌دارد

د دسامبر 7 , 2020
زن ۱۰۲ ساله ایتالیایی برای سومین بار به کرونا مبتلا شد. زن ۱۰۲ ساله ایتالیایی که تاکنون ۲ بار کرونا را شکست داده است بار دیگر تست کرونایش مثبت شد. «ماریا اورسینگر» اولین بار در ماه فوریه به کرونا مبتلا شده بود. او پس از بهبودی بار دیگر در ماه […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000