حتی نتوانسته‌ایم کرونا را کنترل کنیم؛ قطع زنجیره بماند/ زنجیره انتقال با مداخله نیم‌بند قطع نمی‌شود

5fcce45c99d78_2020-12-06_17-32

رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد مقابله با کرونا در تهران گفت: وقتی زنجیره انتقال قطع شده که نتیجه تماس‌ها بیماری نباشد. ما حتی نتوانسته‌ایم اپیدمی را به حدی پایین بیاوریم که کنترل شود، چه برسد به اینکه زنجیره را قطع کنیم.

‌از سه‌شنبه هفته گذشته تاکنون از وزیر بهداشت تا مسئولان رده پایین‌تر وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا از تاثیر محدودیت‌های دوهفته‌ای بر کاهش ورودی بیمارستان‌ها و مرگ و میر حرف زدند و رئیس جمهور هم از موفقیت محدودیت‌ها خبر داد. هرچند که در گفت‌وگوهای بعدی پای محدودیت‌های نصفه‌ونیمه آبان هم به‌میان آمد. اما یکی از مهمترین اظهارنظرها درباره کرونا را مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا به زبان آورد: «منع تردد بین شهری، جلوگیری از تردد شبانه و تعطیلی مکان‌های موجب تجمعات مردمی و دیگر سختگیرهای اعلام‌شده با مشارکت خوب مردم سبب قطع زنجیره کرونا شد».

البته در دو روز گذشته، بسیاری از مسئولان گفته‌اند تهران لب مرز است و شرایط بدست‌آمده، متزلزل است. با این حال دکتر حمید سوری اپیدمیولوژیست و رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد مقابله با کرونا در تهران و عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا معتقد است «حتی نتوانسته‌ایم اپیدمی را به حدی پایین بیاوریم که کنترل شود، چه برسد به اینکه زنجیره انتقال را قطع کنیم.»

حمید سوری در این‌باره می‌گوید: «اول باید مکانیزم انتقال ویروس کرونا را بشناسیم تا بعد بتوانیم بفهمیم که آیا زنجیره انتقال آن را قطع کرده‌ایم یا نه. باید ۶ حلقه یا ۶ فاز وجود داشته باشد تا بتوانیم بگوییم اپیدمی رخ داده است. اول وجود عامل بیماری‌زاست که در اینجا ویروس کرونا است. دوم وجود مخزن بیماری است که در کووید-۱۹ بدن اسنان به عنوان میزبان ویروس است. سوم، راه خروج بیماری از مخزن مهیا باشد که در مورد کرونا می‌تواند بینی یا دهان فرد میزبان باشد. چهارم، باز بودن راه انتقال بیماری است که در اینجا تماس میزبان با فرد سالم مثلا از راه دست دادن باشد. پنجم، راه ورود بیماری به میزبان جدید باز باشد و ششم، میزبان حساس به بیماری وجود داشته باشد.»

وی گفت: در کووید-۱۹ ناقل نداریم بلکه حامل بیماری داریم که انسان است، باید مراقب باشیم که بیماری از فرد آلوده به فرد حساس منتقل نشود. حالا این حساسیت را چطور می‌شود از بین برد، مثلا با واکسن یا ایمنی تدریجی، یعنی افراد که به‌تدریج مبتلا می‌شوند تا مدتی مصونیت پیدا می‌کنند و مقاوم می‌شوند. در مورد کووید-۱۹، چون مدت این مصونیت کوتاه و بیماری برگشت‌پذیر است – یعنی چند هفته تا ۵، ۶ ماه – نمی‌توانیم بحث ایمنی گله‌ای را که بعضی از آن حرف زدند، را در پیش بگیریم. حرف از ایمنی گله‌ای در مورد کووید-۱۹ غیرانسانی و غیراخلاقی است.

ما حتی نتوانسته‌ایم کرونا را کنترل کنیم
سوری در پاسخ به اظهارات مینو محرز درباره قطع زنجیره انتقال کرونا می‌گوید: «ما وقتی می‌توانیم بگوییم زنجیره انتقال قطع شده است که پیامد و نتیجه تماس‌ها بیماری نباشد، ما هرگز به اینجا نرسیده‌ایم، ما حتی نتوانسته‌ایم اپیدمی را به حدی پایین بیاوریم که کنترل شود، چه برسد به اینکه زنجیره انتقال را قطع کنیم.»

به گفته رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد مقابله با کرونای تهران برای اینکه زنجیره انتقال قطع ‌شود، باید فرضا همه مردم ایزوله شوند، واکسیناسیون عمومی صورت بگیرد: «تا آنجا که هیچ فرد حساسی به بیماری وجود نداشته باشد و تمام عوامل بیماری‌زا را – که همان کروناویروس است – در کره زمین نابود کرده باشیم. زنجیره انتقال که با یک مداخله نیم‌بند [تعطیلی ۲ هفته‌ای] قطع نمی‌شود، این حرف که زنجیره کرونا در ایران قطع شده کاملا اشتباه است و تا به حال نیز هیچ‌کس در هیچ جای دنیا چنین ادعایی نکرده است.»

او گفت: حتی کشورهایی که در کنترل اپیدمی موفق بوده‌اند، نگفته‌اند ما زنجیره انتقال را قطع کرده‌ایم. بلکه آنها بیماری را کنترل کرده و آن را به حداقل ابتلای ممکن رسانده‌اند ولی زنجیره انتقال همچنان هست. برای همین است که مثلا در نیوزیلند به محض اینکه یک کیس مشکوک می‌بینند، همه برای شناسایی افراد مرتبط با او بسیج می‌شوند تا بیماری اشاعه پیدا نکند. قطع زنجیره انتقال در این زمینه اصلا معنا ندارد. ممکن است در حد فرد ما بتوانیم این حرف را بزنیم اما در حوزه اپیدمی و بیماری اصلا غلط است. تا زمانی که اپیدمی خاموش نشده است، ما نمی‌توانیم از قطع زنجیره انتقال در سطح کشور و حتی دنیا صحبت کنیم. بنابراین این حرف کاملا اشتباه است.

عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا در پاسخ به اظهاراتی درباره تاثیر محدودیت‌ها بر شیوع کرونا و قطع زنجیره گفت: دوستان بالینی بعضا حرف‌هایی می‌زنند که نباید بزنند، مثلا اینکه گفته‌اند تا آخر سال ۴۰ میلیون نفر به کرونا مبتلا می‌شوند یا ماسک می‌تواند باعث هایپوکسیا شود و یا واکسن تا پاییز در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

badoorbin
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

تهدید به اسیدپاشی پای دختر مشهدی را به اداره پلیس باز کرد

ی دسامبر 6 , 2020
دختر جوانی که در ۱۳ سالگی عاشق پسردایی خود شده بود، با تهدید عاشق خود به اسیدپاشی به پلیس پناه برد. دختر ۱۹ ساله ای که به همراه مادرش و برای شکایت از تهدیدهای خطرناک پسر دایی اش وارد کلانتری سپاد مشهد شده بود در حالی که بیان می کرد […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000