پیام‌های سیاسیون در روز دانشجو/ روایت جالب زیباکلام از فضای امروز دانشگاه تهران

سیاسی/ سیاست داخلی 5fcd2da076dd8_5fcd2da076ddb امروز 16 آذر مصادف با روز دانشجو بود روزی که سایه کرونا آن را به حاشیه برد و از آن هیاهوی سال‌های قبل دیگر خبری نبود اما در این میان شخصیت‌های سیاسی پیام‌های خود را به صورت مجازی منتشر کردند.

با وجود آنکه امسال خبری از برو بیای روز دانشجو و سخنرانی‌های داغ و شعارهای دانشجویی خبری نبود اما بازار پیام‌های تبریک روز دانشجو حسابی داغ بود همه از این روز می‌گفتند.

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در پیامی به مناسبت روز دانشجو در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت:

«شانزدهم آذرماه نماد خودباوری، زمان‌شناسی و هوشیاری تاریخی فرزندان ایران در دانشگاه است. آنچه این روز را وارد تقویم مناسبت‌های ملی ایرانیان کرده، شهادت سه دانشجوی دانشگاه تهران در سال یک هزار سیصد و سی و دو توسط رژیم طاغوت است. روزی که به تعبیر مرحوم دکتر شریعتی، سه آذر اهورایی ایرانیان، پیش پای ریجارد نیکسون قربانی شدند تا رد خون آنها برای همیشه در چهره دانشگاه نقش ببندند و همواره نماد میهن پرستی، آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی فرزندان این مرزوبوم باشد.

دانشجویان ایرانی در طول سال‌ها کنشگری در فضای سیاسی و اجتماعی کشور، همواره منشاء آثار مهم و مبارک برای ایران و ایرانیان بوده‌اند. آنچه از کارنامه جنبش دانشجویی در حافظه جمعی ملت ایران ثبت شده، تکاپو و شور و شوق توام با شعور برای اعتلای ایران و توسعه و آبادانی کشور است. دانشجویان همیشه در خط مقدم مطالبه‌گری برای احقاق حقوق عامه و همچنین مقابله با جزم‌اندیشی‌ها و انحرافات بوده‌اند. آنها همواره زبان گویای مردم بوده و هیچگاه از حرکت باز نایستاده‌اند.

روز دانشجو را به یکایک دانشجویان ایرانی تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم همیشه شاهد پویایی و فعالیت و اثرگذاری آنان باشیم و ایران اسلامی با کنشگری و انگیزه و توان این جوانان عزیز، به سوی فرداهای روشن حرکت کند.»

۱۶ آذر یکی از حوادث ممتاز تاریخ معاصر ماست

معاون پارلمانی رئیس جمهور طی پیامی فرا رسیدن شانزدهم آذر ، روز دانشجو را تبریک گفت. متن پیام حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور به شرح زیر است:

بسمه تعالی

۱۶ آذر واقعه ای مهم و تاثیر گذار نه فقط برای جامعه دانشگاه و دانشگاهیان که برای ملت شریف و متعهد ایران عزیزمان است. ۱۶ آذر به عنوان یکی از حوادث ممتاز تاریخ معاصر ماست.

در زمانی که جنگ میان استبداد و آزادی، وابستگی و استقلال به اوج خود رسید مردم ما با پیشتازی دانشگاه و دانشجویان در اوج حاکمیت استبداد در مقابل کودتای آمریکایی و انگلیسی ایستادند و ابراز وجود کردند.

جنبش دانشجویی ما بخصوص در شرایط کنونی و با توجه به جریان ۱۶ آذر و درسهایی که از اسلام عزیزمان می آموزد ،‌ همواره در مسیر سربلندی ، عزت، پیشرفت ،‌ آزادی ، ایجاد تفاهم و عدالت خواهی در مقابل دید گاه های انحرافی و دیدگاه های بسته ای که نه به نفع اسلام و نه به نفع جامعه عزیزمان است حرکت می نماید.

اینجانب ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدای دانشگاه، رجاء واثق دارم، همانند تمام برهه های حساس گذشته، گذر به سلامت و با عزت از برهه کنونی نیز پس از عنایات حضرت حق، با حضور پیشرو و تاثیر گذار قشر عظیم و فرهیخته دانشگاهیان و دانشجویان،‌ میسر خواهد شد.

باشد که چون همواره تاریخ، نام بلند و با عظمت ایران و ایرانی را بر تارک مرتفع ترین قله های رشد و تعالی بشری با همت احاد مردم عزیزمان بویژه دانشگاهیان، ‌در درخشش و تلالو، شاهد باشیم.

خود را از سرمایه ارزشمند دانشجویان محروم نکنیم

همچنین محمدرضا عارف، نماینده مردم تهران در مجلس دهم در توئیتی به مناسبت روز دانشجو نوشت:« دانشجویان و جوانان! در کنار کسب دانش و نه صرفاً علم! از لذت دوستی، عاشقی و توسعه شبکه و ارتباطات غافل نشوید. تمرین نقادی، مطالبه گری، همدلی، آگاهی بخشی و امیدآفرینی بکنید، هم به خاطر آینده ایران و هم برای رشد اجتماعی و حرفه ای خودتان. مدیران و سیاست مداران! دانشجویان دربند قدرت و ثروت نیستند. ما که نتوانستیم آنچه لایق شان بود فراهم کنیم، حداقل خودمان و ایران را از این سرمایه ارزشمند برای آگاهی بخشی، مطالبه گری، شفافیت و نوآوری محروم نکنیم. نگاه امنیتی در دنیای امروز، ناممکن و مخرب است و اول برای صاحب نگاه!»

متاسفانه جنبش دانشجوئی دچار رخوت شده است

همچنین مصطفی معین، وزیر علوم دولت اصلاحات، به مناسبت روز دانشجو یادداشتی با موضوع ضرورت تحرک در جنبش دانشجویی نوشت.

متن بخش هایی از این این یادداشت به شرح زیر است:

در آستانه هفتاد و هشتمین سالگرد شانزدهم آذر و "روز دانشجو" هستیم و خون آن سه آذرخش اهورائی هنوز هم الهام بخش جنبش دانشجوئی ایران در فرآیند آزادی خواهی، استبداد و استکبار ستیزی، مبارزات دموکراتیک و دفاع از حقوق بشر است.

مایه تاسف است که جنبش دانشجوئی پر افتخار ایران در این زمان به دلیل هزینه های سنگین فعالیت سیاسی و اجتماعی و فقدان تشکیلات سازمان یافته سراسری دچار رخوت و سکوت شده است.

ولی روح شهیدان ۱۶ آذر و تداوم تهدید و توطئه آمریکا و انگلیس از کودتای ۲۸ مرداد تا این زمان، انتظار حضور و نقش آفرینی موثرتر دانشجویان در عرصه های اجتماعی و ملی دفاع از وطن مظلوم و حقوق مردم رنجور از سختی معیشت، بحران کرونا و تهدید و تجاوز دشمنانشان را دارد.

روز دانشجو نماد تأکید بر افزایش ⁧‫بصیرت‌ سیاسی‬⁩ ‌است

همچنین سید علی آقازاده، نماینده رشت در مجلس در مطلبی در توئیتی با اشاره به روز دانشجو نوشت: «آراستگی نسل ⁧‫جوان‬⁩ به لباس تحصیل نشان از برجسته ‌بودن نقش دانشجو، در تولید علم و حقیقت‌ جویی‌ است، روز دانشجو نماد تأکید بر افزایش ⁧‫بصیرت‌ سیاسی‬⁩ و معرفت دینی ‌است، این روز بزرگ بر دانشجویان پرتلاش ایران اسلامی گرامی باد.»

انتظامات برای روز دانشجو در دانشگاه تعطیل

صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران نیز در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «حواسم نبود امروز شانزده آذر است و صبح رفتم دانشگاه.دیدم چندین برابر معمول انتظامات ایستاده اند و تعدادی را هم راه نداده اند.من آمدم داخل و یکی از نگهبانان گفت: "کجا میری؟" گفتم "دنبال بدبختی."

رئیس انتظامات مرا شناخت و عذرخواهی کرد پرسیدم:«چه خبره امروز اینقدر بگیر و ببند راه انداختین؟»گفت استاد :«شانزده آذره‌ شما که باید بهتر بدونین»-گفتم:«یعنی توی این سرما، باران، کرونا و دانشگاه تعطیل که پرنده پر نمیزند، شما بازهم نگران شانزده آذر و روز دانشجو هستین؟!».

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

واکسن ایرانی کرونا همان واکسن اسپوتنیک روسیه است؟

ی دسامبر 6 , 2020
مدیر روابط عمومی وزرات بهداشت در یک توئیت درباره واکشن ایرانی کرونا توضیحاتی داد. کیانوش جهانپور نوشت: فناوری اولین واکسن ایرانی کرونا هیچ ارتباطی با واکسن اسپوتنیک روسیه ندارد. badoorbinakhbarazad.comمنبع : خبرفوری

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000