همه چیز درباره صنایع دستی مس و پرداز و شیوه ساخت آنها

5fcce8e630ae5_2020-12-06_17-51 مس و پرداز یکی از انواع صنایع دستی اصفهان می‌باشد که تلفیقی از صنایع دستی مسی با صنایع دستی میناکاری است.

این موضوع باعث شده برخی آنرا زیر دسته‌ میناکاری نیز قرار دهند. به بیان دیگر این هنر نقاشی بر روی محصولاتی است که تماماً از جنس مس هستند. آیا شما اطلاعاتی از این صنایع دستی و مراحل ساخت آن دارید؟ اگر آشنایی ندارید با ما همراه باشید.

هنر پرداز روی مس چیست ؟

مس و پرداز از جمله هنرهای دستی است که خلق کننده این هنر به وسیله رنگ‌ها و طراحی روی مس یک اثر هنری زیبا خلق می‌نماید . منظور از پردازی که روی مس انجام می‌گیرد هنر میناکاری است. مینا ماده‌ای است که از لعاب شیشه‌ای یا شفاف تشکیل شده است که از آن بر روی کاشی فلزات و ظروف مسی برای نقش و نگار انداختن استفاده می‌کنند. با استفاده از مینا و طراحی روی ظروف مسی مانند گلدان، بشقاب و غیره ظروف مس پرداز به وجود می‌آیند. از نمونه‌های این ظروف می‌توان به سنگاب مس و پرداز و شکلات خوری مس پرداز اشاره کرد که در اندازه‌ها و طرح‌های مختلف در بازار به چشم می‌خورند. این هنر یکی از صنایع دستی استان اصفهان به شمار می‌آید که با قدمت نه چندان طولانی که دارد، از جمله صنایع دستی معروف و زیبای اصفهان است.

استادان بزرگی در این زمینه فعالیت‌های بی وقفه‌ای دارند و همواره در کارگاه‌های هنری‌شان به رشد و اعتلای این صنایع دستی پرداخته‌اند. حاصل این تلاش‌ها و زحمات تولیدات مختلفی از ظروف مس و پرداز بوده است که به بازار صنایع دستی ایران و جهان ارائه داده‌اند. یکی از استادانی که در این زمینه فعالیت گسترده‌ای دارد، استاد حامد کریمی است که در کنار هنر فیروزه کوبی و بسیاری از هنرهای دیگر، مس و پرداز را نیز دنبال کرده و تولیدات ایشان با برند مس پرداز کریمی در بازار عرضه می‌گردد.

مراحل ساخت ظروف مس و پرداز

جهت آماده سازی این ظروف مراحلی باید طی شود که در اینجا به شرح آنها می‌پردازیم.

اولین مرحله مربوط به خم کاری ظروف می باشد. در این مرحله باید ظروف و اشیای مسی را به اشکال مختلفی که به آن نیاز داریم خم و پردازش کنیم. هر اندازه که خم کاری ما با دقت بیشتری انجام شود ظرافت ظروف نیز افزایش خواهد یافت و همچنین نقاشی بر روی آن راحت‌تر خواهد بود. توجه داشته باشید که فلز مس برای مس پرداز باید از مقاومت و ضخامت خوبی برخوردار باشد.

مرحله دوم کشیدن طرح مورد نظر بر روی مس می‌باشد. با توجه به نوع کاربردی که قرار است ظروف داشته باشند طرح مورد نظر را انتخاب می‌کنیم. معمولا طرح اسلیمی و گل و بوته طرفداران بیشتری از بین سایر طرح‌های موجود دارند.

مرحله سوم اجرای طراحی بر روی مس و ساییدن آن است. بعد از اینکه به وسیله رنگ‌های مختلف طرح مورد نظر را روی ظرف رنگ آمیزی کردیم نوبت به ساییدن و براق کردن ظرف می‌رسد. این عملیات معمولاً به وسیله دستگاه‌های مخصوص صورت می‌گیرد تا رنگ در تمام بخش‌های این اثر یکسان پخش شود.

مرحله چهارم یا مرحله آخر، مرحله روکش کاری است. در این مرحله برای حفاظت از طرح مس و پرداز و مقاومت در برابر ضربه از روکش‌های پلی استر به عنوان روکش محافظ استفاده می‌کنیم ، این کار باعث می‌شود که مس تغییر رنگ ندهد و مقاومت نهایی آن را نیز بیشتر می‌کند.

قیمت مس و پرداز

عوامل و مشخصه‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند در قیمت گذاری این صنایع دستی تاثیرگذار باشند. حال می‌خواهیم با بررسی این عوامل به چند نکته که می‌تواند راهنمای خوبی در خرید ظروف مس و پرداز، اشاره کنیم. یکی از این عوامل اندازه ظروف مس و پرداز می‌باشد که تاثیر مستقیمی بر روی قیمت آن دارد. یعنی هرچه ظرف شما بزرگتر باشد، در واقع از مس بیشتری استفاده کرده است و به همین ترتیب قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. کیفیت رنگ و طرحی که ظرف دارد عامل مهم دیگری در قیمت آن خواهد بود. هرچه طرح ظرف پیچیده‌تر وظریف‌تر باشد و یا از رنگ بیشتری استفاده کرده باشد قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. در نظر داشته باشید که ظروف صنایع دستی که طرح‌های ریزتری دارند از قیمت بالاتری برخودار هستند.

ضخامت مس مورد دیگری است که در این بخش می‌توان به آن اشاره کرد هر چه ضخامت مس بیشتر باشد مرغوبیت آن نیز بیشتر خواهد بود و تاثییر مستقیمی بر قیمت این اثر هنری خواهد گذاشت. مورد بعدی و آخری که به آن اشاره می‌کنیم اعتبار و کیفیت برند می‌باشد. بعضی از برندها با توجه به قدمت چندین ساله‌ای که دارند و محصولات با کیفیتی که به مشتریان ارائه می‌دهند دارای قیمت بیشتری نیز هستند. برای تهیه ظروف باکیفیت از برندهای معتبر خرید خود را انجام دهید.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

لری حرف زدن بهاره رهنما/ ویدئو

ی دسامبر 6 , 2020
بهاره رهنما که در برنامه‌ای گفته بود "دختران ایرانی تیپ و قیافه‌شان نیکول کیدمن است و طرز فکرشان لر" با انتشار ویدئویی که در ابتدای آن شعری را با گویش لری می‌خواند از مردم لرزبان دلجویی کرد.badoorbin.comakhbarazad.comمنبع : خبرفوری

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000