آزادسازی ۱۵۰میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران، معادلات انتخابات ۱۴۰۰ را تغییر خواهد داد / پشت‌پرده خوش‌بینی روحانی به اقتصاد ۶ماهه دوم سال

5f8877b09219e_2020-10-15_19-54 با اعمال تحریم‌های ضد ایرانی از سوی آمریکا، ۱۵۰ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در کشورهای دیگر مسدود شد. اگر تحریم‌ها برداشته شود، این منابع به تدریج آزاد خواهد شد.

برخی کارشناسان رقم بدهی ۱۰۰ میلیارد دلاری از اروپا را مطرح کرده و معتقدند که بخش بزرگ این طلب‌ها بابت فروش و انتقال نفت به کشورهای مذکور بوده و بخشی از طلب‌ها به صورت اقساط و مرحله‌ای وصول شده و می‌شود.

چین با ۲۰ میلیارد دلار، هند با هفت میلیارد دلار، کره‌جنوبی با شش میلیارد دلار، عراق با دو میلیارد دلار و ژاپن با یک و نیم میلیارد دلار، کشورهای بدهکار به ایران به حساب می‌آیند. در مجموع طلب قابل توجهی از این کشورها وجود دارد که حدود ۱۵۰ میلیارد دلار است.

در صورت لغو تحریم‌های ثانویه آمریکا، احتمالا ارزهای بلوکه شده در چین و عراق به سرعت آزاد شده و اروپایی‌ها هم شاید برای نجات دولت روحانی با فروش کالا، بخشی از ارزهای کشور را آزاد کرده و قیمتها را در ایران کاهش دهند.

با توجه به احتمال توافق ایران و آمریکا در دولت بعدی ایالات متحده، به‌نظر می‌رسد باید منتظر بازگشت این حجم ارز ذخیره شده تا آخر سال به کشور بود.

در صورت برداشته شدن تحریم‌های آمریکا و آزاد شدن پولهای بلوکه شده ایران، پیش از انتخابات ۱۴۰۰ دولت روحانی می‌تواند اوضاع اقتصادی را سامان بخشیده و یک چهره نزدیک به خود را برای پیروزی در انتخابات مطرح کند. این چهره می‌تواند کسی مانند محمدجواد ظریف باشد که با بازگشت خدریجی ارز ایران قهرمان ملی خواهد شد.

شاید به همین دلیل باشد که حسن روحانی پیش بینی کرده در شش ماهه دوم امسال اوضاع اقتصادی سامان می‌یابد. این ساماندهی اقتصادی تاثیر مستقیم بر انتخابات سال آینده خواهد داشت و ممکن است کمپین سیاسی حامی دولت با شعار حفظ رابطه با غرب فضای ضدآمریکایی موجود را تغییر دهد.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

غم انگیزترین یافته‌ها از ابتلای جنین به کرونا در رحم مادر

ج اکتبر 16 , 2020
دانشمندان فرانسوی اعلام کردند نوزادان پیش از تولد و در حال زایمان می‌توانند به کووید ۱۹ مبتلا شوند. دولت‌ها هنوز نتوانسته اند شیوع ویروس کرونا را در جامعه کنترل و مدیریت کنند. کووید ۱۹ تاکنون بیش از ۳۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر را در جهان آلوده کرده است. از […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000