جزئیاتی درباره مذاکرات هیئت لبنانی با رژیم صهیونیستی

سیاسی/ بین الملل 5f8719ff81e7c_2020-10-14_19-02 رژیم صهیونیستی از رهگذر مذاکرات ترسیم مرزی تلاش خواهد کرد تا از چارچوب نظامی و فنی خارج شده و وارد چارچوب سیاست و دیپلماسی شود و به همین دلیل حزب‌الله با حضور افراد غیرنظامی در هیئت لبنانی مخالفت کرده است.

مذاکرات ترسیم مرز دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی امروز چهارشنبه آغاز شد و دو هیئت مذاکره کننده به میزبانی سازمان ملل متحد در جنوب لبنان با یکدیگر ملاقات کردند.

این در حالی بود که روز گذشته «میشل عون» رئیس جمهور لبنان با «یان کوبیچ» هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در این خصوص دیدار کرده و با او تحولات و موضع لبنان در قبال مذاکرات ترسیم مرز دریایی جنوبی را مورد بررسی قرار داده بود.

میشل عون به تیم مذاکره کننده لبنانی دستور داده بود که این مذاکرات، صرفا فنی و مربوط به ترسیم مرز دریایی است و گفتگوها باید منحصر به این موضوع باشد.

وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان نیز در آخرین موضع‌گیری خود تاکید کرده بود که بیروت توافقی برای به رسمیت شناختن اسرائیل نخواهد کرد و تنها برای ترسیم مرزهای دریایی مذاکره می‌کند.

در همین حال اواخر وقت دیروز سه‌شنبه، حزب‌الله لبنان و جنبش امل با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که با ساختار کنونی هیأت مذاکره کننده لبنانی در خصوص پرونده ترسیم مرزها با رژیم صهیونیستی مخالف هستند.

در این بیانیه آمده بود که هیأت مذاکره کننده لبنانی نباید دربرگیرنده اشخاص مدنی باشد و این اقدام در تضاد با چارچوبی است که «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان آن را اعلام کرده و به ضرر لبنان و منافع این کشور است.

حزب‌الله و امل تاکید کرده بودند که هیأت مذاکره کننده لبنانی دربرگیرنده شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی است که این مسأله مطلوب دشمن صهیونیستی است، لذا باید ساختار هیأت لبنانی بر اساس توافقنامه ۱۹۹۶ و قطعنامه ۱۷۰۱ بازسازی شود.

به هر شکل؛ دور نخست این مذاکرات امروز چهارشنبه در منطقه ناقوره در جنوب لبنان و در داخل چادرهای آبی به میزبانی نماینده سازمان ملل در حالی انجام شد که هیئت لبنانی از گرفتن عکس مشترک با هیات اسرائیلی امتناع کردند و هیچ گفتگوی مستقیمی بین دو هیات صورت نگرفت.

همچنین نمایندگان لبنان خود را به زبان عربی متعهد دانسته و ترجمه مکالمات آنها را یک مترجم آمریکایی انجام داد. پیش‌بینی می‌شود این مذاکرات بیش از دو یا سه جلسه طول نکشد.

مرزهایی که دولت لبنان در جریان این مذاکرات بر سر آنها گفتگو خواهد کرد تنها شامل مرزهای دریایی خواهد بود و نه مرزهای زمینی. علت این مسأله هم آن است که مرزهای زمینی میان لبنان و اراضی اشغالی، مرزهای مشخص و از پیش ترسیم شده هستند. بنابراین مذاکره‌ای در خصوص مرزهای زمینی میان دو طرف در جریان مذاکرات ترسیم مرزی وجود نخواهد داشت.

دامنه جغرافیایی مرزهای زمینی میان لبنان و اراضی اشغالی به تأیید سازمان ملل متحد نیز رسیده است و مسأله مرزهای زمینی کاملاً نهایی بوده و درباره آن مذاکره‌ای انجام نخواهد شد. بنابراین، منطقه‌ای که در خصوص آن مذاکره صورت می‌گیرد، منطقه اقتصادی در دریا است. این منطقه حدود ۷۰ کیلومتر مربع را شامل می‌شود. منطقه مذکور به شکل یک مثلث است که از ۳ نقطه تشکیل می‌شود.

برخی از کارشناسان معتقدند؛ رژیم صهیونیستی با هدف فراهم کردن زمینه جهت ورود بیروت به روند عادی سازی با تل آویو، از رهگذر مذاکرات ترسیم مرزی تلاش خواهد کرد تا از چارچوب نظامی و فنی خارج شده و وارد چارچوب سیاست و دیپلماسی شود و به همین دلیل حزب‌الله با حضور افراد غیرنظامی در هیئت لبنانی مخالفت کرده است.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

وابستگی دولت به درامد های نفتی مانع حذف دلار است

چ اکتبر 14 , 2020
عضو کمسیون اقتصادی مجلس گفت: استفاده از مبادلات تهاتری سبب می‌شود ارزهای خارجی تاثیر کمتری بر اقتصاد ما داشته باشد و نیاز ما به مواد اولیه و تجهیزات تامین شود. جعفر قادری افزود: وابستگی دولت به درآمدهای نفتی که به دلار محسوب می‌شود سبب شده نتوانیم دلار را کامل حذف […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000