رای الیوم: جنگ عربستان و ترکیه روزبه روز شدت می‌گیرد

سیاسی/ بین الملل 5f7ee68b3dfa5_5f7ee68b3dfa8 مسئولان عربستان، همزمان با سالروز ترور جمال خاشقچی علیه ترکیه اعلام جنگ اقتصادی کردند و این مساله تحریم کالا‌ها و تولیدات ترکیه در تمام سطوح، از واردات و سرمایه گذاری، تا گردشگری، در روز یکشنبه، توسط رئیس اتاق بازرگانی عربستان، علنی شد.

پایگاه خبری رای الیوم نوشت: روابط سیاسی و تجاری عربستان زمانی که منافع دو کشور در بحران سوریه با یکدیگر تلاقی پیدا کرد، عصر طلایی خود را گذراند، در این دوره، گروه‌های مسلح سوری توسط ترکیه و عربستان حمایت مالی می‌شدند، به این امید که حکومت سوریه سرنگون شود، اما این روابط پس از ترور فجیع جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول، در سال ۲۰۱۸، وارد مرحله‌ای از فترت و سستی شد.

دلایل متعددی وجود دارد، که منجر به انفجار کینه‌هایی شد که به شکل تدریجی در طول ۵ سال بر روابط بین دو کشور خیمه زد:

1- رقابت بین عربستان و ترکیه بر سر رهبری جهان اسلام و بطور مشخص، اهل سنت، که ترکیه در این زمینه به موفقیت‌های زیادی رسید و تشکل‌های سیاسی اسلامی را به ریاست غیر عربی، ایجاد کرد، که شامل پاکستان، مالزی، اندونزی، ایران و قطر، به استثنای عربستان سعودی می‌شد و می‌رود تا زمینه ساز برپایی یک سازمان اسلامی به موازات سازمان همکاری‌های اسلامی شود، که مقر آن در جده است و عربستان بر تصمیمات آن سیطره دارد.

2- استفاده مسئولان ترکیه از برگه ترور خاشقچی به نحوی اثرگذار، برای شکستن هیبت عربستان و تقبیح چهره ان در دو سطح اسلامی و جهانی، همانطور که ترکیه حقایق تازه‌ای در مورد کشته شدن خاشقچی در کنسولگری عربستان را منتشر کرد.

3- تبدیل استانبول به مقری برای تحرکات معارضان عربستانی، مصری و خلیجی و دادن اجازه به آن‌ها برای ایجاد شبکه‌های تلویزیونی و شبکه‌های مجازی.

جنگ تجاری عربستان علیه ترکیه و کالاهایش، نشان رسمی به خود نگرفت، تا از موانعی که ممکن است از سوی سازمان تجارت جهانی متوجه آن شود، دور بماند، به همین دلیل، رئیس اتااق‌های بازرگانی عربستان، از تاجران سعودی خواست تا از وارد کردن کالا‌های ترکیه خودداری کنند.

این اقدام عربستان آثار منفی بر اقتصاد ترکیه خواهد داشت، آن هم در زمان فعلی که ترکیه با دشواری‌های زیادی مواجه است. این در صورتی است که حجم مبادلات تجاری بین دو کشور، که به ۵ میلیارد دلار در سال می‌رسد را در نظر داشته باشیم و بدانیم که ترکیه رتبه اول را برای گردشگران ثروتمند سعودی و نیز سرمایه گذاران عربستانی دارد و عربستان، رتبه پانزدهم را در لیست بزرگترین بازار‌ها برای صادرات ترکیه اشغال کرده است.

یکی از تاجران سعودی در گفتگو با رویترز گفت: کانتینر‌هایی که از ترکیه وارد کردم، مدت سه ماه در گمرک بود و مسئولان گمرک به من توصیه کردند اگر می‌خواهم به سرعت بارهایم را ترخیص کنم، از ترکیه کالا وارد نکنم.

اغلب پیش بینی‌ها حاکی از آن است که جنگ رسانه‌ای بین عربستان و ترکیه، در ماه‌های اینده اوج می‌گیرد، بویژه آنکه عربستان در حال نزدیک شدن به مسئولان سوری است و اخیرا اجازه ورود کالا‌ها و کانتینر‌های سوریه به گذرگاه‌های سعودی، بدون هیچ تاخیری را صادر کرده است، در حالی که براساس گزارشها، عربستان در زمان حاضر از تحرکات جدایی طلبانه کرد‌های مخالف ترکیه در شمال سوریه حمایت می‌کند.

یکی از نزدیکان به دولت سوریه، در توئیتی گفته است که بعید نمی‌داند مقامات سعودی سفارت این کشور در دمشق را طی هفته‌های آینده بازگشایی کنند، تا ائتلاف سعودی، اماراتی، مصری، سوری علیه ترکیه و هم پیمانان آن، بویژه اخوان المسلمین، تکمیل شود.

دولت ترکیه که در حال حاضر در سه جبهه سوریه، لیبی و اخیرا در جنگ آذربایجان ارمنستان، به صورت همزمان درگیر است، خود را در شرایط سختی در مقابله با این مربع که توسط عربستان رهبری می‌شود، می‌یابد. اما مساله مهم آن است که ایستادگی اش در جبهه مقابل این ائتلاف چهارگانه، باعث تقویت و تحکیم جایگاه و محبوبیت ترکیه در جهان اسلام می‌شود، امری که می‌تواند در زمان فعلی نگران کننده باشد.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

نایب رییس مجلس: هزینه کرونا در کشور به مرز تحمل‌ناپذیری رسید/ پرستاران را درک می‌کنیم، ولی نباید کار به اعتراض علنی کشیده شود

پ اکتبر 8 , 2020
سیاسی/ مجلس نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: هزینه ویروس کرونا در کشور به مرز تحمل‌ناپذیری رسیده است و مردم باید هوشیارانه‌تر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی روز پنجشنبه در جلسه ستاد مقابله با کرونای مازندران که در شهرستان بابلسر برگزار شد، افزود : ویروس کرونا به […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000