همه چیز درباره اقتصاد ترکیه؛ رشد اقتصادی آنکارا در سال 2020 نیز مثبت خواهد بود؟

5f7ee8e69967c_2020-10-08_13-54 به موجب تخمین بانک جهانی، اقتصاد ترکیه در پایان سال جاری صفر ممیز پنج درصد و در پایان دو سال نیز چهار درصد رشد خواهد کرد.

در سال های اخیر به علت ثبات سیاسی کشور ترکیه و ورود انبوه سرمایه گذاری خارجی در این کشور، رشد اقتصادی ترکیه مثبت بوده، همچنین دولت این کشور با اتخاذ سیاست های مناسب و رفع موانع سرمایه گذاری، نقش مهمی را ایفا کرده است. اما با توجه شیوع ویروس کرونا در سال 2020 حال اقتصاد جهانی ضربه جدی خورده که به گفته برخی کارشناسان تا یک دهه طول خواهد کشید تا ضرر ها جبران شود، مخصوصا کشور هایی که به صنعت گردشگری و توریسم متکی بودند بیشترین ضربه را خورده اند. حال این پرسش مطرح است که رشد اقتصادی ترکیه در سال 2020 چگونه خواهد بود؟ قبل از اینکه مشخصا پاسخ این سوال را بدهیم، لازم است کمی در مورد اقتصاد ترکیه بدانیم.

اقتصاد ترکیه

اقتصاد ترکیه ترکیبی از صنایع بومی و صنعتی است که هر روز به وسعت این حوزه ها افزوده می شود، جالب است بدانید که سازمان اطلاعاتی آمریکا، ترکیه را جزو کشور های توسعه یافته دسته بندی کرده است و در آخرین رتبه بندی ها ترکیه جزو 20 کشور برتر صنعتی شناخته شده است. کشاورزی، صنایع گوناگون، ارتباطات، ساخت و ساز، گردشگری و خدمات مالی و بانکی از مهمترین زمینه های فعالیت اقتصادی است که ترکیه در این سال ها موفق به کسب نتایج خوبی در آنها شده است. البته نباید تحولات کنونی اقتصاد ترکیه را نادیده گرفت، که باعث شده است ارزش لیر ترکیه نسبت به دلار آمریکا افت داشته باشد اما می توان از این بابت آسوده خاطر بود زیرا که دولت این کشور برنامه ای دقیق و عملی برای رفع این مشکل دارد که می شود به آسان تر کردن قوانین سرمایه گذاری در ترکیه اشاره کرد. به گفته برخی ها و موسسه های مالی و اعتباری جهانی اقتصاد ترکیه ششمین اقتصاد بزرگ اروپا و بیستمین اقتصاد بزرگ جهان به شمار می آید. تاریخ ترکیه پر است از تحولات سیاسی و اقتصادی اما با روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه از سال 2002 ترکیه با یک برنامه ریزی منسجم و دقیق هر سال از نظر اقتصادی پیشرفت کرده به طوری که پیش بینی شده است که این کشور در سال 2020 به تولید ناخالص 2 تریلیون دلار می رسد. دولت ترکیه توانسته با برنامه ‌ریزی مناسب در سه حوزه‌ ی سیاست ‌گذاری‌ کلان اقتصادی، سیاست‌ گذاری‌ ارزی و سیاست‌ گذاری‌ پولی بر مشکلات اقتصادی فائق آمده و این امر باعث ایجاد ثبات سیاسی در این کشور شده است.

پایه های اقتصادی در ترکیه

از آنجا که کشور ترکیه همیشه به اندازه یک چهارم جمعیت خود پذیرای توریست ها می باشد این تصور وجود دارد که اقتصاد ترکیه تنها بر پایه گردشگری است و رشد اقتصادی این کشور از این زمینه سبب می شود اما باید گفت که این باوری است اشتباه و اقتصاد این کشور پایه های قدرتمند دیگری هم دارد.

اقتصاد ترکیه و کشاورزی

کشور ترکیه نه تنها در بسیاری از محصولات کشاورزی خودکفا است بلکه صادرات بسیاری به کشور های اروپایی و آمریکایی دارد. این کشور به علت دارا بودن آب و هوای مدیترانه ای از کشاورزی قدرتمندی برخوردار و صنعتی بودن این کشور باعث شده که ترکیه یک کشاورزی مدرن را داشته و همین امر رتبه هفتم کشاورزی در دنیا را به ترکیه داده است.

ترکیه در تولید فندق، انجیر، زردآلو و گیلاس در جهان اول، در تولید نخود، دوم، در تولید خیار، سیب زمینی، بادمجان، فلفل سبز، پسته و عدس، سوم، در تولید پیاز و زیتون، چهارم، در تولید چغندر قند، پنجم، در تولید تنباکو، سیب و چای رتبه ششم جهان، در تولید جو و کتان رتبه هفتم، در تولید بادام رتبه هشتم، در تولید گندم، چاودار و گریپ فروت رتبه دهم جهان و در تولید لیمو یازدهمین کشور جهان است.

اقتصاد ترکیه و صنعت نساجی و پوشاک

بزرگترین صنعت ترکیه نساجی و پوشاک است، که سهم 17 درصدی از صنایع این کشور و 96 درصدی در بخش صادرات را دارد. این صنعت تاریخ درازی در ترکیه دارد و در همه جای دنیا پوشاک کشور ترکیه طرفدارانی دارد و همین امر موجب شده است که بیشترین سهم واردات پوشاک از ترکیه را کشور هایی مثل آلمان و فرانسه داشته باشند. اما این شکوفایی تنها به شرکت های بزرگ و بین المللی در این صنعت خلاصه نمی شود بلکه در کشور ترکیه تعداد کارگاه ها و تولیدی های پوشاک و فعال در زمینه نساجی زیاد است.

اقتصاد ترکیه و بخش عمران و ساخت ساز

دولت کشور ترکیه سرمایه و برنامه ویژه ای برای بخش ساخت ساز و پیمان کاری در این کشور تبیین کرده است. به طوریکه در سال های اخیر با جذب سرمایه های خارجی، تشویق شرکت های عمرانی جهانی و تسهیل در روند خرید و فروش ملک باعث شده که این کشور در حوزه عمران و ساخت و ساز بعد از کشور های ایالت متحده آمریکا و چین، مقام سوم را کسب کند. حتما هم می دانید که از بزرگترین مشتریان ملک و مستغلات این کشور، ایرانیان هستند چرا که در کنار سودآوری که از این طریق کسب می کنند امتیاز هایی مثل گرفتن اقامت ترکیه و تضمین آینده خود و خانواده خود بهره مند می شوند.

اقتصاد ترکیه و گردشگری

احتمال اینکه شما حداقل یکبار به کشور ترکیه سفر کرده باشید بیشتر از آن است که این کار را نکرده باشید! این آماری است که سازمان آمار ایران اعلام کرده است. اما جای تعجب ندارد، این کشور هر ساله میزبان حدودا 40 میلیون گردشگر است و به علت سرمایه گذاری که دولت در این بخش کرده و وجود جاذبه های فراوان طبیعی و تاریخی در این کشور این صنعت در کشور ترکیه هر ساله با رشد چشم گیری همراه می باشد.

چرا رشد اقتصادی ترکیه در سال 2020 نیز مثبت خواهد بود ؟

به گزارش خبرگزاری بازار به نقل از تی ار تی، به موجب تخمین بانک جهانی، اقتصاد ترکیه در پایان سال جاری صفر ممیز پنج درصد و در پایان دو سال نیز چهار درصد رشد خواهد کرد.

بانک جهانی گزارش وضعیت اقتصادی اروپا و کشورهای آسیای مرکزی در بهار سال ۲۰۲۰ را انتشار داد.

در این گزارش ضمن اشاره به اینکه ترکیه سال گذشته رشد مثبتی از نظر اقتصادی قید نمود آمده است : قیمت پائین نفت موجب کاهش هزینه واردات در کشور خواهد شد.

در گزارش مذکور پیش بینی گردید : اقتصاد ترکیه در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ رشدی به میزان ۴ درصد قید خواهد نمود.

البته تاثیری که شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی گذاشته ممکن است پیش بینی ها را محقق نکند اما نکته ای که باید در نظر داشت این است که ترکیه تنها بر صنعت گردشگری و توریسم متکی نیست و حال که گردشگران تمایلی به سفر ندارند این کشور با مشکل جدی ای رو به رو نمی شود.

Trustglobal-tr.com

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

رای الیوم: جنگ عربستان و ترکیه روزبه روز شدت می‌گیرد

پ اکتبر 8 , 2020
سیاسی/ بین الملل مسئولان عربستان، همزمان با سالروز ترور جمال خاشقچی علیه ترکیه اعلام جنگ اقتصادی کردند و این مساله تحریم کالا‌ها و تولیدات ترکیه در تمام سطوح، از واردات و سرمایه گذاری، تا گردشگری، در روز یکشنبه، توسط رئیس اتاق بازرگانی عربستان، علنی شد. پایگاه خبری رای الیوم نوشت: […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000