بهبودی ترامپ بورسهای جهانی را بالا کشید

5f7becd852f60_5f7becd852f62 بیشتر شاخص های بورسی مهم جهان از خبر ترخیص ترامپ استقبال کردند.

منابع خبری از بهبود حال دونالد ترامپ- رییس جمهور آمریکا پس از رفتن به بیمارستان خبر دادند. با این حال ستاد انتخاباتی ترامپ با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است رویدادها و گردهمایی های انتخاباتی وی به صورت فیزیکی تا زمان بهبودی وی لغو و به صورت مجازی برگزار خواهد شد. تا زمانی که وی به بهبودی کامل دست پیدا کند، انجام برخی از امور اجرایی به عهده مایک پنس- معاون اول وی خواهد بود. هنوز مشخص نیست که تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تغییر خواهد کرد یا خیر اما احتمالا مناظره ها لغو خواهد شد.

آن طور که مقامات هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه تایید کرده اند، مناظره برنامه ریزی شده بین مایک پنس و کامالا هریس- معاونین ترامپ و بایدن طبق برنامه ریزی قبلی برگزار خواهد شد.

هر چند از سرعت اشتغال زایی در بزرگ ترین اقتصاد جهان کاسته شده اما اخبار مربوط به بازار کار آمریکا کماکان امیدوارکننده است: نرخ بیکاری بزرگ ترین اقتصاد جهان تا پایان ماه سپتامبر باز هم کاهشی شده و رقم ۷.۹ درصد را ثبت کرد. این نرخ بیکاری که ۰.۵ درصد کمتر از ماه قبل بوده، کمترین نرخ بیکاری این کشور در طول پنج ماه اخیر است.

تک رقمی ماندن نرخ بیکاری در آمریکا از آن جهت برای بازارهای مالی این کشور اهمیت دارد که می تواند فشار روی دولت و کنگره را برای تامین مالی مورد نیاز پرداخت بیمه های بیکاری کم کند. دولت آمریکا برای مقابله با کرونا تاکنون چیزی حدود ۳.۵ تریلیون دلار هزینه کرده و مذاکرات برای اجرایی شن یک بسته حمایتی بزرگ دیگر به اعتبار حدود دو تریلیون دلار در جریان است. تامین این نقدینگی در ماه های اخیر بانک مرکزی آمریکا را وادار به بازنگری در سیاست های نرخ بهره ای و تورمی خود کرده است.

وزیر خزانه داری آمریکا بار دیگر برای رایزنی با دموکرات ها در خصوص اجرایی شدن یک بسته حمایتی جدید به کنگره رفت. استیون منوچین با سازنده خواندن دیدار خود با نانسی پلوسی- رئیسکنگره، گفته است که به اجرایی شدن یک بسته حمایتی جدید امیدوار است: می خواهم بگویم که داریم به طور جدی تلاش می کنیم تا این کار را انجام دهیم. فضای گفت و گوها عقلانی و آرام است و انتظار داریم به نقطه ای برسیم که مورد توافق هر دو طرف باشد.

یکی از اصلی ترین موارد مورد اختلاف دموکرات ها و جمهوری خواهان، میزان و چگونگی حمایت های نقدی از شهروندان آمریکایی است. دموکرات ها معتقدند پرداخت های نقدی از ۱۲۰۰ دلار در ماه باید به ۱۸۰۰ دلار در ماه افزایش پیدا کند که این مبلغ طبق پیشنهاد دموکرات ها به جای یک بار پرداخت ماهانه در طول چهار پرداخت هفتگی و هر هفته ۴۵۰ دلار خواهد بود. جمهوری خواهان اما موافق پرداخت یارانه نقدی مستقیم با مبلغ کمتر و البته پرداخت ماهانه (در یک نوبت) هستند. اعتبار بسته حمایتی قبلی در ماه ژوئیه به پایان رسیده بود.

روند احیای اقتصاد جهانی در سه ماهه سوم سال اگرچه سرانجام پس از ماه ها رشد منفی بسیار کم از سر گرفته شد اما آمارهای رشد کمتر از چیزی بودند که در بسیاری از موارد انتظار می رفت و این رویه در صورت تداوم بدان معنا خواهد بود که رشد اقتصادی در سه ماهه پایانی سال نیز کمتر از حد انتظار باشد. بازار کار و جمعیت بالای بیکاران یکی از اصلی ترین دغدغه های حال حاضر اقتصاددانان است و آن ها نگران اند بدون رونق بازار کار، احیای کامل مخارج مصرفی و از سرگیری سرمایه گذاری ها ممکن نباشد. در صورتی که جریان سرمایه های جدید در سطوح پایین فعلی باقی بمانند، مشکل نقدینگی بانک های مرکزی را وادار خواهد ساخت تا به تزریق سنگین خود به بازار ادامه دهند و این مساله دارای پیامدهایی روی حوزه تورمی و نرخ های بهره خواهد بود.

با نزدیک شدن به فصل سرما نگرانی ها از آغاز موج جدید تلفات کرونایی بالا گرفته است. سازمان بهداشت جهانی با هشدار نسبت به افزایش شمار قربانیان کرونا به دو برابر گفته است تنها راه مقابله موثر با این بیماری، وحدت رویه کشورهای جهان خواهد بود. این سازمان همچنین با اشاره به شدت گرفتن مجدد شیوع کرونا در اروپا گفته است اوضاع در آمریکا و آمریکای لاتین نیز کماکان در شرایط بدی قرار دارد.

تاکنون بیش از ۳۵ میلیون و ۶۲۵ هزار و ۱۰۴ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و ۴۴ هزار و ۵۰۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۲۱۴ هزار و ۸۴۵ نفر، برزیل با ۱۴۶ هزار و ۴۱۷ نفر، هند با ۱۰۳ هزار و ۶۰۰ نفر، مکزیک با ۷۹ هزار و ۸۸ نفر و انگلیس با ۴۲ هزار و ۳۶۹ نفر بوده است.

بورس آمریکا

در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۱.۶۹ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۸ هزار و ۱۴۹.۳۱ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۱.۷۳ درصد صعود تا سطح ۳۴۰۶.۵۲ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۲.۲۵ درصد پیشروی در سطح ۱۱ هزار و ۳۲۴.۱۸ واحدی بسته شد.

تام لی- کارشناس امور مالی در موسسه فاندزرات گلوبال ادوایزرز گفت: به گمانم تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رفتار مضطربانه معامله گران ادامه خواهد داشت چرا که دو رقیب انتخاباتی دیدگاه های کاملا متفاوتی در حوزه تجاری و اقتصادی با یکدیگر دارند و در نتیجه بازارها به افزایش یا کاهش شانس پیروزی بایدن و ترامپ واکنش های مختلفی از خود نشان خواهند داد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۶۹ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۵۹۴۲.۹۴ واحد بسته شد. شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۱.۱ درصدی و ایستادن در سطح ۱۲ هزار و ۸۲۸.۳۱ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با صعود ۰.۹۷ درصدی در سطح ۴۸۷۱.۸۴ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۲۳ درصد بالا رفت و به ۶۸۳۷.۹۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افزایش ۱.۲۲ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۳۱۲.۱۴ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۱.۳۱ درصد بالا رفت و در سطح ۲۳ هزار و ۷۶۷.۷۸ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای کامپوزیت" کاهش ۰.۱ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۵۸۷.۳۹ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۲.۵۹ درصد صعود و ایستادن در سطح ۵۹۴۱.۵۸ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود.

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۱.۷۹ درصد صعود به ۳۹.۳۵ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با افزایش ۱.۵۶ درصدی به ازای ۴۱.۴۶ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با افزایش ۰.۶۸ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۹۱۲.۷۳ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افزایش ۰.۴۸ درصدی به ازای ۲۴.۵۵ دلار مبادله شد.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

انتقاد معاون دفتر روحانی از قالیباف برای کوچک شمردن پروتکل‌های بهداشتی

س اکتبر 6 , 2020
سیاسی/ دولت معاون دفتر رئیس‌جمهوری در واکنش به حضور رئیس مجلس در بخش کرونای یکی از بیمارستان‌های تهران گفت: کوچک شمردن پروتکل‌ها با هر انگیزه‌ای، عادی‌سازی نقض آنهاست. علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری در واکنش به حضور رئیس مجلس در بخش کرونای یکی از بیمارستان‌های تهران […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000