اسرائیل در قره باغ دنبال تنش بین ترکیه و ایران است

سیاسی/ بین الملل 5f7aec15e6968_2020-10-05_13-19 استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و کارشناس ارشد مسائل فلسطین گفت که رژیم اسرائیل بدنبال بهره برداری از بحران قره باغ، بویژه با هدف تنش آفرینی در روابط ایران و ترکیه است.

سید هادی برهانی گفت وگویی به سوالات در موضوعات مختلف از جمله اهداف اسرائیل در بحران قره باغ، موضوع عادی سازی روابط اعراب با تل آویو و تنش های اجتماعی در داخل اسرائیل پاسخ داد.

وی، در پاسخ به سوالی درباره ردپای رژیم اسرائیل در مناقشه قره باغ گفت: هدف اول و آخر اسرائیل در سیاستهای خود، پیگیری و تحقق اهداف ایدئولوژی صهیونیسم یعنی تشکیل دولت یهودی بر ویرانه های فلسطین است و در این مسیر به هیچ کشوری حتی دوستان نزدیک خود مانند آمریکا رحم نمی کند. همین اسرائیلیها وقتی در سال ۱۹۶۷ میلادی از ناحیه ناو آمریکایی "لیبرتی" احساس خطر کردند، این ناو را بمباران کردند و نیروهای آمریکایی را کشتند. دل بستن به اسرائیل، دل بستن به سراب است.

وی افزود: در موضوع قره باغ هم اسرائیل نه به فکر آذربایجان است و نه به فکر ارمنستان. اسرائیل در این فکر است که چطور از این آب گل آلود ماهی بگیرد. به نظر من، یک هدف اسرائیل برای استفاده این بحران، ایجاد تنش در روابط ترکیه و ایران است. ایران و ترکیه در این بحران اختلاف نظر دارند. سیاست و منافع متفاوتی دارند که بطور مستقل دنبال می شود و طرفین باید آن را به رسمیت بشناسند. اما تلاش می شود موضع ایران یا ترکیه برای دیگری خیانتکارانه، خباثت آلود و غیرقابل تحمل به نظر برسد تا دو دولت کنترل خود را از دست بدهند و به مواضع یکدیگر حمله ور شوند یا افکار عمومی در دو کشور تحریک و نسبت به دیگری نفرت و دشمنی ایجاد شود. این امر می تواند روابط مهم و مفید دو کشور را به خطر بیاندازد.

استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره تاثیر عادی سازی روابط امارات و بحرین با رژیم اسرائیل بر امنیت و ثبات منطقه و وحدت کشورهای اسلامی در برابر این رژیم به عنوان دشمن اصلی جهان اسلام گفت: "عادی سازی روابط با اسرائیل از سوی ابوظبی و منامه لطمه سخت و بدی به موضع کشورهای اسلامی و فلسطینی ها زده است. این عادی سازی ها پیامها و پیامدهای وحشتناکی در بردارد و نشان می دهد که انسجام جهان اسلام کاهش یافته و قدرت دفاع از خود را از دست داده و در برابر لجوج ترین و کینه توزترین دشمن خود دچار مشکل شده است.

وی افزود: اسرائیل در دوران نتانیاهو همه مشخصات اسلام ستیزی و عرب ستیزی را در حد اعلا داراست. بدترین موضع را علیه کشور فلسطین و حقوق فلسطینی ها گرفته است. با این وصف کشورهای اسلامی و عربی با این دشمن مغرور و متجاوز دست دوستی می دهند. این دوستی به معنای نادیده گرفتن تمام تجاوزاتی است که اسرائیل علیه مسلمانان و اعراب انجام داده است، پذیرفتن اشغال فلسطین است، پذیرش اخراج فلسطینی ها از خانه و کاشانه خود است، پذیرفتن همه جنایاتی است که اسرائیل در طول همه سالها علیه کشورهای اسلامی و مسلمانان مرتکب شده است؛ جنایاتی که اسرائیل نه تنها جبران نمی کند، نه تنها عذرخواهی نمی کند بلکه به آن افتخار می کند.

در موضوع قره باغ اسرائیل نه به فکر آذربایجان است و نه به فکر ارمنستان. اسرائیل در این فکر است که چطور از این آب گل آلود ماهی بگیرد. به نظر من، یک هدف اسرائیل برای استفاده این بحران، ایجاد تنش در روابط ترکیه و ایران است

این کارشناس ارشد مسائل فلسطین تصریح کرد: کدام قوم در تاریخ حاضر شده به دشمن خود، اشغالگر خود چنین احترامی بگذارد. این مواضع ذلت آلود حتما اسرائیل را برای تداوم و تشدید اقدامات خود علیه فلسطینی ها، جهان اسلام و کشورهای عربی ترغیب و تشویق خواهد کرد. مهمترین نتیجه ای که اسرائیل از این صلح خواهد گرفت این است که هرچه جنایت علیه مسلمانها و ظلم به آنها بیشتر شود، آنها بیشتر تسلیم می شوند و مقاومت آنها کمتر خواهد شد و این برای جهان اسلام و جهان عرب در آینده فاجعه خواهد آفرید.

استاد دانشگاه مطالعات جهان دانشگاه تهران در پاسخ به سوالی درباره چرایی اقدام رژیم اسرائیل در بزرگنمایی عادی سازی امارات و بحرین با این رژیم گفت: یکی از مسائل و مشکلات باقیمانده اسرائیل در فضای بین المللی مشروعیت آن است که همچنان زیر سوال است زیرا هیچ کشوری در منطقه جز سه چهار کشور آن را به رسمیت نشناخته اند. همچنان حدود سی کشور در منطقه و جهان اسلام هستند که اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند و این فشار سختی بر مشروعیت بین المللی اسرائیل وارد می کند. درهم شکستن این وضعیت یک اولویت مهم در سیاست خارجی اسرائیل است. عادی سازی ها می تواند این مسئله را حل کند و اسرائیل را نسبت به آینده امیدوار نماید.

وی افزود: براین اساس، آنها سازش امارات و بحرین را در بوق و کرنا کرده اند که بقیه کشورهای اسلامی را نیز به این سازش تشویق کنند تا جهان اسلام تصور کند تحریم سیاسی اسرائیل تمام شده است و همه کشورهای منطقه مواضع گذشته در تحریم این رژیم را ترک کرده و رو به سوی اسرائیل آورده اند. این پروژه ای تبلیغاتی است که اسرائیل از طریق جنگ روانی می خواهد از فرصت موجود برای درهم شکستن انزوای سیاسی اسرائیل و عدم مشروعیت آن در منطقه استفاده نماید. هدف فریب دادن منطقه و دولتهای اسلامی در مورد واقعیتهای خاورمیانه و فلسطین است.

این کارشناس ارشد مسائل فلسطین در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی خود درباره وضعیت داخلی رژیم اسرائیل در سایه تداوم تظاهرات علیه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم گفت: "وضعیت داخلی اسرائیل مشکلات زیادی دارد. ائتلاف حاکم با چالشهای متعددی روبروست و لرزان است. کرونا بر اوضاع اقتصادی و بیکاری تاثیر گذاشته است. بیماری کرونا نیز مهار نشده و در حال گسترش است. همه اینها بدبینی ها به نتانیاهو و دولت او را افزایش داده و تظاهرات علیه او مدتهاست شروع شده و همچنان ادامه دارد. نتانیاهو از محاکمه و دادگاه فرار می کند و فسادهای او و خانواده اش برایش مشکل ساز شده است. اینها آینده نتانیاهو را با ابهامات جدی مواجه می سازد و بر سرنوشت رژیم تاثیر می گذارد. البته ساختار سیاسی اسرائیل می تواند سقوط دولت و تغییر کابینه را با هزینه های پائین تحمل نماید. نباید به این تحولات دل بست. اینها موجب سقوط رژیم نخواهد شد".

وی درباره هدف رژیم اسرائیل برای دروغ پردازی علیه حزب الله در شرایط کنونی لبنان از جمله ادعای وجود تاسیسات موشکی در قلب بیروت که در بازدید میدانی رسانه ها دروغ بودن آن اثبات شد، گفت: هدف اسرائیل فشار بر حزب الله و محبوبیت آن در لبنان است. می خواهد محبوبیت مردمی این حزب را تخریب نماید. اما تاریخ برخورد اسرائیل با حزب الله پر از شکستهای رنگارنگ و خفت آور است که این مورد آخرین آن بشمار می رود. نباید این مورد آخر دست کم گرفته شود. عالی ترین مقام اجرایی اسرائیل در سخنرانی رسمی خود خطاب به دنیا اعلام می کند حزب الله در نقطه ای مشخص در بیروت موشک انبار کرده و آدرس و نقشه و تصویر دقیق آن را در سخنرانی اعلام می کند. حزب الله بلافاصله درب این مرکز را باز می کند و از همه خبرنگاران دعوت می کند به این مرکز بیایند و ببینند. اسرائیل یکبار دیگر از حزب الله شکست خورد. واقعا حزب الله با اتخاذ سیاست درست و معقول این رژیم متکبر و مدعی را تحقیر کرده است.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

تهدیدی غیرکرونایی که سلامت بشر را هدف قرار داده است

د اکتبر 5 , 2020
همزمان با تمرکز جهان بر شیوع کروناویروس، تهدید مخرب دیگری سلامت بشر را هدف قرار داده و آن گسترش باکتریهای مقاوم به آنتی بیوتیک است. درحالیکه جهان در تلاش برای پایان دادن به همه گیری بیماری کووید-۱۹ است کارشناسان می گویند که جهان با تهدید بیماری عفونی دیگری مواجه است. […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000