باکو و ایروان یکدیگر را به بمباران مناطق مسکونی متهم کردند/ تهدید متقابل به بمباران شهره

سیاسی/ بین الملل 5f7a2cb5e788e_2020-10-04_23-42 درگیری شدید در منطقه مورد مناقشه جمهوری آذربایجان و ارمنستان همچنان ادامه دارد جایی که دو طرف یکدیگر را به بمباران مناطق مسکونی متهم کرده و هشدار دادند که از این پس شهرهای طرف مقابل را هدف قرار می دهند.

منطقه غالبا ارمن نشین «ناگورنو قره باغ» یا همان «قره باغ کوهستانی» که در جنوب شرق جمهوری آذربایجان واقع شده و از نظر سازمان ملل متحد همچنان بخشی از خاک این کشور می باشد، در اوایل دهه ۹۰ قرن گذشته میلادی به اشغال جدایی طلبان مورد حمایت ارتش ارمنستان درآمد با این حال، هیچ یک از کشورهای جهان دولت خودخوانده مستقر در آن تحت عنوان «جمهوری آرتساخ» را به رسمیت نمی شناسند.

ناگورنو قره باغ که طی سه دهه اخیر بارها شاهد درگیری مسلحانه نیروهای آذری و ارمن با هزاران کشته و زخمی بوده، بیش از یک هفته است که شاهد تشدید تنش و درگیری مسلحانه میان دو طرف می باشد و در نتیجه آن نیز تاکنون صدها فرد نظامی و غیر نظامی کشته و زخمی شده اند در حالی که دو طرف یکدیگر را به بمباران مناطق مسکونی متهم کرده و هشدار می دهند که شهرهای طرف مقابل را هدف قرار خواهند داد.

در این گزارش به آخرین تحولات مربوط به درگیری نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه قره باغ در هشتمین روز آن و ادامه واکنش های منطقه ای و بین المللی به این مسئله می پردازیم:

ارمنستان: ترکیه برای ادامه نسل‌کشی ارامنه به منطقه بازگشته است

شفقنا- نخست وزیر ارمنستان تاکید کرد که دخالت ترکیه در درگیری قره باغ، نشانگر عزم آن برای ادامه نسل کشی ارامنه است.

به گزارش شفقنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در مصاحبه با روزنامه آلمانی بیلد از دخالت ترکیه در درگیری قره باغ به عنوان نشانگر عزم این کشور برای ادامه نسل کشی ارامنه نام برد.

نخست وزیر ارمنستان در این مصاحبه تصریح کرد که اروپا، در صورت ارزیابی نادرست از اهمیت ژئوپلیتیک وضعیت قره باغ، باید منتظر ترکیه در وین باشد.

به گفته پاشینیان، آنکارا برای جنگ با جمهوری خودخوانده قره باغ و ارمنستان، تروریست‌هایی را از سوریه جذب و جابجا می‌کند و ارتش ترکیه نیز به طور مستقیم در درگیری دخالت دارد.

نخست وزیر ارمنستان همچنین اظهار داشت: من معتقدم که ترکیه پس از ۱۰۰ سال برای ادامه نسل کشی ارامنه به منطقه قفقاز جنوبی بازگشته است.

حضور ۱۲۰۰ شبه‌نظامی سوری در نبرد قره‌باغ و کشته شدن ۶۴ تن از آنها

شفقنا- دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد: تعداد شبه نظامیان سوری وابسته به ارتش آزاد وفادار به ترکیه که به آذربایجان رسیده اند، تاکنون به حدود هزار و ۲۰۰ مزدور رسیده است، همچنین صدها نفر دیگر در اردوگاه های ترکیه حضور دارند که آماده حرکت هستند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از العهد نیوز، این منبع افزود: تاکنون ۶۴ نفر از فرقه های سلطان مراد، سلیمان شاه، احرار الشرقیه و حمزات وابسته به ارتش آزاد طی نبرد قره باغ کشته شده اند؛ همچنین این جنگ ها منجر به زخمی و مفقود شدن ده ها تن از آنها شده است.

این مرکز وابسته به مخالفان سوری تاکید کرد کسانی که به آذربایجان رفته اند، عناصر مسلحی هستند که مهارت جنگی ندارند و این پیش شرط اصلی دولت ترکیه است، برعکس آنچه در لیبی اتفاق افتاد، به طوری که جذب و سربازگیری همگان آزاد بود.

مرکز مذکور خاطر نشان کرد: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، جیره خواران ارتش آزاد سوریه را به خط مقدم سوق داد، زیرا قصد داشت از شر آنها خلاص شود و در عین حال می خواست به واسطه آنها به پیروزی برسد.

لاوروف: مسکو آماده حل بحران قره‌باغ در چارچوب مینسک است

شفقنا- وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که این کشور آماده حل بحران قره‌باغ در چارچوب گروه میانجی مینسک است.

به گزارش شفقنا به نقل از فارس، وزارت خارجه روسیه خبر داد که «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه این کشور با همتای ارمنی خود گفت‌وگو کرده و طی آن از آمادگی مسکو برای حل بحران قره‌باغ در چارچوب مذاکرات مینسک خبر داده است.

لاوروف در این تماس تلفنی بر ضرورت توقف درگیری‌ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاکید کرده است.

وی همچنین از نگرانی مسکو درباره افزایش شمار تلفات غیرنظامیان در درگیری‌های قره‌باغ خبر داده است.

علی‌اف از تسلط آذربایجان بر شهر «جبرئیل» خبر داد/ وزارت دفاع ارمنستان تکذیب کرد

شفقنا- رئیس جمهوری آذربایجان تاکید کرد که نیروهای کشورش یکی از شهرهای منطقه مورد مناقشه با ارمنستان را به کنترل خود درآوردند با این حال وزارت دفاع این کشور چنین ادعایی را تکذیب کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از شبکه خبری «آر تی عربی» روسیه، «الهام علی‌اف»، رئیس جمهوری آذربایجان عصر امروز (یک شنبه) در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر، اعلام کرد که نیروهای ارتش این کشور موفق شدند شهر «جبرئیل» و شماری از روستاهای نزدیک آن در منطقه مورد مناقشه «قره باغ» را از کنترل نیروهای جمهوری خودخوانده مورد حمایت ارمنستان خارج کنند.

علی‌اف در پیام توییتری خود در این باره نوشت: ارتش آذربایجان امروز شهر جبرئیل و شماری از روستاهای شهرستان آن را از اشغال آزاد کردند؛ افتخار برای ارتش آذربایجان؛ قره باغ بخشی از آذربایجان است.

در حالی که طرف آذربایجانی تاکنون هیچ گونه مدرکی دال بر صحت این مسئله ارائه نداده، «شوشان استپانیان»، سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان در پیامی در صفحه رسمی این وزارتخانه در شبکه اجتماعی در فیسبوک، تاکید کرد که گزارش های حاکی از تسلط نیروهای جمهوری آذربایجان بر شهر جبرئیل دروغ است.

تهدید جمهوری آذربایجان در هدف قرار دادن شهرهای ارمنستان

شفقنا- یک مقام نزدیک به رئیس جمهوری آذربایجان تهدید کرد که اهدافی درون خاک ارمنستان هدف قرار خواهند گرفت.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از رویترز، پس از این که ارتش ارمنستان شهر گنجه، دومین شهر بزرگ جمهوری آذربایجان را هدف حملات خود قرار داد، یکی از مشاوران الهام علی‌اف، رئیس جمهوری این کشور تهدید کرد اهدافی درون خاک ارمنستان که از آنها به شهر مذکور حمله شده، هدف حملات ارتش کشورش قرار خواهند گرفت.

در حالی که باکو می‌گوید در بمباران شهر گنجه یک غیرنظامی کشته شده، ارمنستان این ادعا را رد می‌کند.

ترکیه: ارمنستان حقوق جهانی بشر را زیر پا می‌گذارد

شفقنا- ترکیه امروز (‌یک شنبه) حملات اخیر ارمنستان به مناطق غیرنظامی در گنجه را محکوم کرد.

به گزارش شفقنا به نقل از ایلنا، وزارت خارجه ترکیه طی بیانیه‌ای ضمن اعلام این که اقدام مذکور نشان‌دهنده موضع غیرقانونی ارمنستان است، تاکید کرد که آنکارا از موضع جمهوری آذربایجان دفاع می‌کند.

در این بیانیه آمده است: ارمنستان که در شرف شکست از آذربایجان قرار دارد، مناطق مسکونی را هدف قرار می‌دهد و با این اقدام کنوانسیون ژنو و حقوق بشر بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه خود همچنین آورده است: این حملات نشان‌دهنده ناامیدی ارمنستان است و این که این کشور از هیچ جنایتی برای رسیدن به اهداف اشغال‌گرایانه خود دریغ نمی‌کند.

باکو مدعی جراحت شدید رئیس‌جمهوری خودخوانده قره‌باغ شد

شفقنا- معاون رئیس جمهوری آذربایجان ادعا کرد که رئیس جمهوری خودخوانده منطقه مورد مناقشه کشورش و ارمنستان، به شدت زخمی شده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از شبکه خبری «آر تی عربی» روسیه، «حکمت حاجی‌اف»، معاون رئیس جمهوری آذربایجان امروز (یک شنبه) در یک کنفرانس خبری کوتاه مدعی شد که «آرائیک هاروتیونیان»، رئیس جمهوری دولت خودخوانده «آرتساخ» در منطقه مورد مناقشه «ناگورنو قره باغ» دچار جراحت شدید شده است.

حاجی‌اف ضمن تاکید بر این که این که هاروتیونیان در نتیجه حمله هوایی دقیق ارتش جمهوری آذربایجان به شدت زخمی شده، خطاب به وی گفت: در پناهگاه مخفی شدی با این حال ارتش آذربایجان در آن جا نیز وی را پیدا کرد.

معاون رئیس جمهوری آذربایجان در ادامه کنفرانس خبری خود، ضمن انتقاد شدید از ارمنستان، آن را یک کشور تروریست توصیف کرده و خاطر نشان ساخت که کشورش هیچ گونه حمله به خاک خود را بدون پاسخ نمی گذارد.

این در حالی است که ساعاتی پیش هاروتیونیان از حمله موشکی نیروهای جمهوری خودخوانده قره باغ (آرتساخ) به شهر «گنجه»، دومین شهر بزرگ جمهوری آذربایجان خبر داده و تهدید کرده بود که در پاسخ به اقدام نیروهای آذری در بمباران مداوم مرکز این جمهوری خودخوانده یعنی شهر «استپاناکرت» (خانکندی)، اماکن نظامی در شهرهای بزرگ آذربایجان را هدف قرار می دهند.

در حالی که مقامات جمهوری خودخوانده قره باغ مدعی تخریب فرودگاه نظامی شهر گنجه در نتیجه حمله موشکی نیروهای خود شده اند، دولت جمهوری آذربایجان این مسئله را به شدت تکذیب کرده و گفته که حمله مذکور اماکن غیر نظامی را هدف قرار داده و در نتیجه آن نیز شماری غیر نظامی کشته و زخمی شدند.

هشدار رئیس‌جمهوری خودخوانده قره‌باغ: ساکنان آذربایجان باید سریعا شهرها را ترک کنند

شفقنا- رئیس جمهوری خودخوانده قره باغ تاکید کرد که ساکنان جمهوری آذربایجان باید هر چه سریع تر شهرها را برای جلوگیری از خسارت بیشتر ترک کنند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از النشره، آرائیک هاروتیونیان، رئیس جمهوری خودخوانده قره باغ اعلام کرد که نیروهای این جمهوری خودخوانده، فرودگاه نظامی شهر گنجه در جنوب جمهوری آذربایجان را منهدم کردند.

او گفت: با وجود هشدارهای زیادی که به آذربایجان داده شد، نیروهای آنها با راکت اندازهای «Polonniz» و «Smerch»، ساکنان استپاناکرت (مرکز جمهوری خودخوانده قره باغ) را هدف قرار دادند. اکنون سایت های نظامی در شهرهای بزرگ آذربایجان به اهداف ارتش ما تبدیل شده اند. من از مردم آذربایجان می خواهم برای جلوگیری از خسارت احتمالی سریعا این شهرها را ترک کنند.

اتهام مشابه ارمنستان و آذربایجان به بمباران مناطق مسکونی

شفقنا- باکو و ایروان همدیگر را به هدف قرار دادن مناطق مسکونی متهم کردند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از آر تی عربی، تنش و درگیری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ همچنان ادامه دارد و دو طرف همدیگر را به هدف قرار دادن مناطق مسکونی متهم می کنند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان صبح امروز (یک شنبه) اعلام کرد: نیروهای ارمنستان شهرهای ترتر،هورادیز و گنجه به همراه روستاها و شهرک های واقع در شهرستان های ترتر، فضولی و آغدام را بمباران کردند؛ اقدامات لازم را در واکنش به این بمباران اتخاذ خواهیم کرد.

پیشتر هم وزارت دفاع آذربایجان نیروهای ارمنستان را به بمباران شهرها و روستاهای خود متهم کرده بود.

دادستانی عمومی جمهوری آذربایجان نیز اعلام کرد که در نتیجه بمباران های ارمنستان، دو غیر نظامی کشته و چهار تن دیگر نیز زخمی شدند تا شمار قربانیان به ۲۱ نفر افزایش پیدا کند در حالی که ۶۷ نفر نیز مجروح شده اند.

از سوی دیگر، آرتسرون اوانسیان، سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان نیز در صفحه فیسبوک خود نوشت: نیروهای ارتش آذربایجان دوباره اماکن و سایت های غیر نظامی را در شهر استپاناکرت مورد هدف قرار دادند.

بخش ارمنی خبرگزاری اسپوتنیک نیز گزارش داد که صدای چند انفجار در شهر استپاناکرت، مرکز جمهوری خودخوانده قره باغ پیچیده و پدافند هوایی ارمنستان یک پهپاد دشمن را سرنگون کرده است.

نیروهای دولت خودخوانده قره باغ هم اعلام کردند که شب گذشته به ویژه در محور جنوبی اوضاع کاملا متشنج بوده است.

این نیروها در بیانیه ای که در صفحه فیسبوک خود منتشر کردند، نوشتند: نشانه هایی وجود دارد که ارتش آذربایجان در حال آماده سازی برای حمله جدید است؛ ما همه حرکات دشمن را زیر نظر داریم و آماده هستیم تا برابر هر گونه حمله ای ایستادگی کنیم.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

جهش قیمت بیت کوین و ریپل در بازار پول دیجیتال/ جدول قیمت سایر ارزها

ی اکتبر 4 , 2020
ارزش اغلب ارزهای دیجیتال در 24 ساعت گذشته با افزایش قیمت مواجه بوده است. اغلب ارزهای دیجیتال بر خلاف روند هفته گذشته خود، در 24 ساعت گذشته با افزایش قیمت مواجه شدند به گونه ای که شاخص ترین ارز یعنی بیت کوین با افزایش حدود 1.12 درصدی به قیمت جهانی […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000