چرا ایرانی‌ها بدون شناخت درترکیه سرمایه گذاری می کنند؟

5f781214ec1c2_2020-10-03_09-24

بررسی موضوع خرید ملک توسط ایرانی‌ها در ترکیه، از نگاه و زاویه تجربیات یک خبرنگار که به قول خودش 4سال و6ماه و7 روز در ترکیه اقامت داشته و آن‌جا کار خبری و حرفه‌ای کرده است، حتما قابل توجه خواهد بود.

او مجید اخوان خبرنگار واحد مرکزی خبر است که البته اکنون در شبکه خبر مشغول کار است. وقتی سوالم را درباره خرید ملک در ترکیه با او در میان می‌گذارم، کاملا موضوع برایش آشناست و دراین‌باره کلی هم حرف دارد.اخوان با این ضرب‌المثل حرفش را آغاز می‌کند که «آواز دهل شنیدن از دور خوش است» و ادامه می‌دهد: متاسفانه برخی از هموطنان ما تصورشان این است که شرایط زندگی در ترکیه بهتر از ایران است، البته ممکن است بهتر باشد اما برای چه مدت؟

هم‌اکنون در بررسی شرایط اقتصادی ترکیه درمی‌یابیم که تقریبا شرایط آن‌جا نیز از لحاظ کاهش ارزش پول ملی، تورم یا گرانی‌های افسارگسیخته همتراز شرایط اقتصادی ماست. همین حالا نرخ لیر در مقایسه با ارزش دلار نسبت به 3 سال قبل به نصف کاهش یافته است لذا با توجه به حجم سرمایه‌ای که برای خرید ملک در ترکیه از ایران خارج می‌شود، تقریبا 2برابر قبل شده است. چون قبلا اگر با 500هزار لیر می‌شد ملکی در ترکیه خرید الان برای این کارباید حداقل یک میلیون لیر هزینه کرد.اخوان در ادامه به نکته مهمی اشاره می‌کند: متاسفانه بسیاری از هموطنان ما صرفا به واسطه تبلیغات ماهواره‌ای و بدون درنظرگرفتن شرایط وآشنایی با قوانین و مناسبات کشور ترکیه اقدام به خرید ملک در آن‌جا می‌کنند.

برخی صرفا برای دریافت اقامت سالانه یا به اجاره‌سپردن ملک در آن‌جا سرمایه‌گذاری می‌کنند در حالی که طبق قانون باید آن‌جا ساکن یا در تردد بود که بتوان اقامت دریافت کرد. ضمن این‌که برای دریافت سند ملک و اقامت باید مجوز و تایید پلیس ترکیه را با کلی بند و تبصره‌های هزینه‌زا گذراند و الا مجبور می‌شوی ملک را با سند قولنامه‌ای به قیمت کمتر به‌فروش برسانی که اگر در دام کلاهبرداران نیفتی، بسیاری دیگر از موارد خرد و کلان وجود دارد که خیلی از هموطنان ما بدون توجه به آن‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری ملکی در ترکیه می‌کنند.

اخوان صحبت‌هایش را این گونه ادامه می‌دهد: ایرانی‌ها تا 3 سال قبل رتبه سوم خرید ملک در ترکیه را داشتند، سال قبل به رتبه دوم رسیدند و امسال در رتبه اول خریداران مسکن در این کشور قرار گرفته‌اند. طبیعی است که مهم‌ترین علت این اتفاق را باید در داخل کشور جست‌وجو کرد که چرا به این نقطه رسیده‌ایم که برخی حاضرند شرایط سخت کشوری همچون ترکیه یا برخی کشورهای دیگر را به جان بخرند اما از کشور خارج شوند. برخی هموطنان ما با یک هفته سفر توریستی به ترکیه، دلباخته آن‌جا می‌شوند در صورتی که شرایط سفر یک هفته‌ای با زندگی درازمدت از زمین تا آسمان کاملا متفاوت است. گاهی به برخی که در این زمینه مشورت می‌خواهند گفته‌ام که خرید ملک و زندگی در آن‌جا دو موضوع متفاوت است و من موارد متعدد می‌شناسم که آپارتمانی را با کلی هزینه در آن‌جا خریده‌اند ولی با گذشت یک یا دو سال هنوز نتوانسته‌اند استفاده‌ای از آن داشته باشند و مجدد تاکید می‌کنم که هموطنان ما باید بدانند شرایط زندگی در ترکیه با سفر کوتاه‌مدت به این کشور کاملا متفاوت است.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

کنکور و خطر خودپنداره کاذب کنکوری‌ها

ش اکتبر 3 , 2020
یک روانشناس گفت: چناچه خود ایده‌آل دانش آموز با خودپنداره واقعی او فاصله‌زیادی داشته باشد، در صورت عدم موفقت در کنکور ، نگرش منفی نسبت به توانایی‌های خود پیدا می‌کند و تصور می‌کنددرهیچ حوزه‌ای شخص موفق و مفیدی نخواهد شد. شبنم طلوعی اظهار کرد: اگر خود ایده آل دانش آموز […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000