سرقت در چه شرایطی قابل گذشت است؟

5f76af0e73604_5f76af0e73606

قضات در استعلامی سؤالاتی پیرامون ماده ۱۰۴ اصلاحی قانون مجازات اسلامی سرقت موضوع مواد ۶۵۶،۶۵۷ ،۶۶۱ و ۶۶۵ در رابطه با تاثیر سابقه کیفری بر گذشت از جرم مطرح کردند.

در یکی از جدیدترین استعلامات قضات که به معاونت حقوقی قوه قضائیه ارسال شده آمده است که طبق ماده ۱۰۴ اصلاحی قانون مجازات اسلامی سرقت موضوع مواد ۶۵۶ ،۶۵۷، ۶۶۱ و ۶۶۵ به شرطی که ارزش مال مسروقه بیش از دویست میلیون ریال نباشد و سارق فاقد سابقه مؤثر کیفری باشد، قابل گذشت است حال چنانچه شخصی قبلاً به تحمل پنج سال حبس محکوم و تمام این حبس تعلیق شده باشد و در دوره تعلیق مرتکب جرم سرقت موضوع مواد فوق شود، آیا این شخص با توجه به تعلیق سابق دارای سابقه کیفری مؤثر محسوب می‌شود؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

در فرض استعلام که فرد به لحاظ ارتکاب جرم دارای محکومیت تعلیقی پنج سال حبس است و در مدت تعلیق، مرتکب یکی از سرقت‌های موضوع ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی اصلاحی ۱۳۹۹ شده است، با توجه به این‌که به محض ارتکاب جرم جدید، تعلیق محکومیت لغو و مجازات لازم‌الاجرا می‌شود، در صورت دارا بودن شرایط لازم برای شمول آثار محکومیت کیفری بر محکومیت اول، جرم ارتکابی جدید مشمول ماده ۱۰۴ قانون یادشده نبوده و قابل گذشت محسوب نمی‌شود.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

انتقاد بهروز بقایی از مدیریت کارنابلدها در تلویزیون

ج اکتبر 2 , 2020
بازیگر و کارگردان با سابقه، مدیریت کارنابلدها در تلویزیون را از دلیل‌های اصلی افتِ کیفیت سریال‌ها و برنامه‌های آن دانست. بهروز بقایی در گفت‌وگو با برنامه «استودیو هشت» رادیو نمایش، در جواب به این سوال که چرا کارتون‌ها و سریال‌ها در تولیدات قدیمی بهتر از امروزی‌ها است، گفت: «ایراد کار […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000