کدام ایالت‌های آمریکا نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری را تعیین می‌کنند؟

سیاسی/ بین الملل 5f625d2a2c98e_2020-09-16_23-14 خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به بررسی ایالت‌های سرنوشت‌ساز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخته است.

به طور معمول کسب پیروزی نامزدهای انتخاباتی آمریکا در ایالت‌های میشیگان، پنسیوانیا، ویسکانسین، کارولینای شمالی، فلوریدا و آریزونا بسیار اهمیت دارد و می‌تواند نتیجه نهایی انتخابات را تعیین کند.

این ایالت‌ها که به اصطلاح «میدان نبرد» اصلی خوانده می‌شوند همان‌هایی هستند که رأی‌شان بیشتر از بقیه ایالت‌ها میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در رفت و آمد است و نامزدها برای تبلیغات در آنجا سرمایه گذاری بیشتری می کنند و دیگر ایالت‌ها اصطلاحا «امن»تر خوانده می شوند، زیرا بسیار زودتر و راحت تر می شود حدس زد کدام نامزد در آن رأی می آورد.

در همین ارتباط نیز، آسوشیتدپرس در گزارش خود درباره ایالت‌های مهم و سرنوشت‌ساز در انتخابات آمریکا گفته است: طی چند سال گذشته رقابت میان «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا و «جو بایدن»، نامزد دموکرات‌ها که در تلاش برای راه‌یابی به کاخ سفید است، جریان داشته است. این در حالی است که طی هشت هفته منتهی به روز انتخابات ریاست جمهوری، جو بایدن موفق شده تا در بسیاری از ایالت‌ها از رئیس‌جمهور مستقر، دونالد ترامپ جلوتر باشد و این موضوع با توجه به نتایج نظرسنجی‌ها مشخص است. بایدن همچنین از این مزیت برخوردار است که در بسیاری از ایالت‌های کلیدی توانسته از ترامپ پیشی بگیرد.

در ادامه گزارش آسوشیتدپرس گفته شده است: ترامپ اما با فاصله زیادی از بایدن قرار دارد و با برانگیختن حامیان و طرفدارانش امید دارد تا بتواند جمهوری‌خواهان ی را که نیز ناامید شده‌اند، به حمایت از خود جلب کند و بتوانند مسیر و اوضاع را تغییر دهند. با این حال هنوز هم هر دو حزب آمریکا در انتظار وقوع تغییرات ناگهانی و تعیین‌کننده در صحنه رقابت‌ها هستند، بویژه دونالد ترامپ که با تمرکز بر موضوع ترس و امنیت ناشی از اعتراضات و ناآرامی‌ها در آمریکا، تلاش دارد تا شهروندان سفیدپوست و گروه‌های راست‌افراطی را برای حمایت از خود برانگیزد. در عین حال مشخص نیست که این شعار و ادعاهای ترس و امنیت ترامپ تا چه حد در میان شهروندان بویژه سفیدپوستان تاثیرگذار و تعیین‌کننده خواهد بود، اما دموکرات‌ها تاکید دارند این وضعیت چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت، بویژه در ارتباط با ایالت‌های غرب مرکزی.

گزارش در ادامه به اهمیت فوق العاده ۶ ایالت آمریکا در تعیین نتیجه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در این کشور پرداخته و می‌گوید: ۶ ایالتی که در انتخابات‌ها وضعیتی نواسانی دارند و در هر بار انتخابات به حزب متفاوتی ممکن است رای دهند، شامل میشیگان، پنسیوانیا، ویسکانسین، کارولینای شمالی، فلوریدا و آریزونا هستند که ترامپ آن‌ها را در جریان انتخابات سراسری پیشین توانست از دموکرات‌ها بگیرد.

بسیاری از کارشناسان آمریکایی اذعان دارند که نتایج سراسری انتخابات آمریکا تا میزان زیادی بستگی به موفقیت در این ایالت‌ها دارد، چون در سایر ایالت‌ها به طور معمول به عنوان پایگاه سنتی جمهوری‌خواهان و یا دموکرات‌ها وضعیت مشخص است، اما این ۶ ایالت همواره در طول دهه‌های گذشته گرایشی نواسانی را نسبت به دموکرات‌ها و یا جمهوری‌خواهان داشته‌اند.

به عنوان نمونه در ۹ دوره از ۱۰ انتخابات گذشته، هر نامزدی که در فلوریدا رأی آورده، برنده انتخابات آمریکا شده است و تنها در یک دوره، یعنی در سال ۱۹۹۲ بود که فلوریدا به جرج بوش رأی داد، اما بیل کلینتون رئیس جمهوری آمریکا شد.

در این ارتباط نیز «بیل بارو»، خبرنگار سیاسی معتقد است که حتی با توجه به هزینه‌های تبلیغاتی گسترده و سفرهای انتخاباتی متعدد نامزدهای انتخاباتی به این ایالت‌ها می توان فهمید که وضعیت این ۶ ایالت‌ با دیگر ایالت‌های آمریکا متفاوت است. بارو همچنین می‌افزاید: در میان این ۶ ایالت، میشیگان از همه آن‌ها حساس‌تر است و ترامپ نیز در دوره قبل با اختلاف بسیار ناچیزی در آن جا توانست به پیروزی دست یابد. علاوه بر این با توجه به اهمیت این۶ ایالت در انتخابات آمریکا به دشورای می توان متصور بود که نامزدهای انتخاباتی و در این جا مثلا جوبایدن رئیس‌جمهور آتی آمریکا بشود، اما در ایالتی مانند میشیگان برنده نشده باشد.

گزارش آسوشیتدپرس همچنین می‌افزاید: در حال حاضر کمپین انتخاباتی «جو بایدن» تمرکز اصلی و عمده خود را بر بازپس‌گیری و کسب نتیجه در ایالت‌های غرب مرکزی گذاشته است و تحرکات و اقدامات خود را در ایالت‌های آریزونا و فلوریدا تقویت کرده است. در این ایالت‌ها حامیان و متحدان بایدن امیدوارند که با توجه به شیوع مخرب و بحرانی کرونا، بتوانند جایگاهی پرقدرت و مستحکم را به دست آورند و موقعیت خود را تثبیت کنند.

در ادامه گزارش به نقل از «جاناتان لمیر»، دیگر خبرنگار سیاسی در واشنگتن آمده است که یک فاکتور و شاخصه بسیار مهم در ایالت‌های چرخشی و یا همان ۶ ایالتی محوری، رای و نظر کهنسالان است که در حال حاضر آن‌ها شیوه علملکرد و مدیریت ترامپ برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و بحران اخیر را تائید نمی کنند. لمیر در ادامه می گوید: نوع پراکندگی و هرم سنی جمعیتی در فلوریدا موضوعی است که می تواند به ترامپ در انتخابات پیش رو ضربه اساسی وارد کند. یا به عنوان نمونه ایالت آریزونا منطقه‌ای بوده است که کمپین انتخاباتی ترامپ فکر نمی کرد که بخواهد در آن جا برای کسب رای تقلا و تلاش زیادی کند، اما آن‌ها حالا در آن جا با این شرایط دشوار روبرو شده اند و به سختی در تلاش برای حفظ آرای ترامپ هستند.

در حقیقت این نگرانی برای تیم انتخاباتی ترامپ وجود دارد که اگر آریزونا را از دست دهند، آن‌ها مجبور خواهند شد تا بدنبال کسب رای الکترال کالج در منطقه و در ایالت دیگری باشند و لذا در حال حاضر تیم انتخاباتی ترامپ به شدت در آریزونا در حال تلاش برای حفظ آرای جمهوری‌خواهان است. از سوی دیگر براساس آخرین نتایج نظرسنجی‌ها از سوی موسسه افکارسنجی یوگاو، جوبایدن نامزد دموکرات‌ها در ایالت آریزونا با ۴۷ درصد آرا و ترامپ فقط ۴۴ درصد آرا را در اختیار دارد که این شرایط به هیچ عنوان برای دونالد ترامپ وضعیت خوبی نیست.

در گزارش آسوشیتدپرس گفته شده است که در عین حال تلاش بسیار فشرده و زیادی از سوی هر دو حزب انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای توسعه ایالت‌های محل رقابت وجود دارد.

«تام بیومونت»؛ ناظر و خبرنگار مسائل آمریکا می گوید: جمهوری‌خواهان سرمایه گذاری بسیاری زیادی درایالت مینه سوتا برای تاکید و تبلیغات بر روی شعار «نظم و قانون» ترامپ کرده‌اند در حالی که دموکرات‌ها نیز بازی و رقابت خود را در ایالت اوهایو تشدید کرده‌اند. در شرایط فعلی حتی برخی حامیان ترامپ در مناطق حومه‌ای سفیدپوستان اعلام کرده اند که ممکن است نگرانی بیشتر درباره سبد رای ترامپ مربوط به اوهایو باشد، چون در حال حاضر فعالیت و اقدامات گسترده ای از سوی دموکرات‌ها در اوهایو دنبال می شود و اگر ترامپ نسبت به اوهایو نگرانی داشته باشد، تردیدی نیست که نگرانی او درباره میشگیان، ویسکانسین و پنسیلوانیا حتی بسیار بیشتر خواهد بود.

در پایان این گزارش با بیان اینکه هنوز زمان کافی تا انتخابات وجود دارد و ممکن است برخی حوادث و یا رویدادهای غیر قابل پیش بینی بتوانند نتایج نهایی انتخابات را تغییر دهند، گفته شده که هم ترامپ و هم بایدن به سرعت در تلاش برای پرکردن کارنامه کاری و عملکرد حرفه ای خود برای ارائه با رای دهندگان هستند، اما بسیاری از کارشناسان متفق القول هستند که بایدن گزینه‌های بیشتری برای ارائه در مقابل ترامپ دارد، اگرچه مسیر پیش رو بسیار غیرقابل پیش‌بینی است.

از سوی دیگر با توجه به این گزارش آن چه بیشتر اهمیت می یابد توجه به نتایج نظرسنجی‌ها در ۶ ایالت کلیدی آمریکاست. براساس آخرین گزارش‌ها، بایدن در ۶ ایالت کارولینای شمالی، فلوریدا، آریزونا، پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین حمایت ۴۹ درصدی رای‌دهندگان را کسب کرده است و این رقم برای ترامپ ۴۵ درصد بوده است. در این وضعیت چندان دشوار نیست که بتوان نتایج انتخابات پیش رو برای ترامپ را نه چندان مطلوب ارزیابی کرد، مگر اینکه او بتواند در مدت زمان اندک باقی مانده اقدام خاصی انجام دهد که این موضوع نیز با توجه به تداوم شیوع کرونا برای دولت ترامپ بسیار سخت به نظر می‌رسد.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

مشترکان برق مجانی چگونه شناسایی می شوند؟

چ سپتامبر 16 , 2020
سخنگوی صنعت برق گفت: مصرف ماهانه مشترکان مبنای بهره مندی آنان از تخفیف صددرصدی بهای برق خواهد بود و ما برای آگاهی مشترکان از طریق ارسال پیامک اقدام خواهیم کرد به طوری که مشترکان پرمصرف نیز از میزان مصارف آگاه خواهند شد. صنعت برق طی ۴۰ سال اخیر به‌طور متوسط […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000