مارگارت آتوود نویسنده «سرگذشت ندیمه»، جایزه صلح دیتون را گرفت

5f60b25326136_5f60b25326138 جایزه یک عمر دستاورد ادبی صلح دیتون به مارگارت آتوود، نویسنده سرشناس کانادایی و خالق رمان‌های معروفی چون «سرگذشت ندیمه» و «سال سیلاب» اهدا شد.

متولیان جایزه ادبی صلح دیتون، جایزه ریچارد سی.هولبروک برای یک عمر دستاورد ادبی را که به تجلیل از قدرت ادبیات در ترویج صلح، عدالت اجتماعی و تفاهم جهانی اختصاص دارد، به مارگارت آتوود اعطا کردند.

آتوود یک شاعر، داستان‌نویس، مقاله‌نویس و نویسنده پرکار کتابهای غیرداستانی است. وی در سال‌های اخیر با رمان پرفروش «سرگذشت ندیمه» بار دیگر در کانون تحسین و توجه مخاطبان قرار گرفته است. این رمان که در سال ۱۹۸۵ منتشر شد، آینده‌ای ضدآرمانشهری را به تصویر می‌کشد که در آن زنان به دنبال سرنگونی دولت آمریکا زیر یوغ یک حکومت زن‌ستیز قرار می‌گیرند.

برخی از خوانندگان «سرگذشت ندیمه»، به وجود شباهت‌هایی بین رهبران مستبد گیلیاد و انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا در انتخابات سال ۲۰۱۶، پی بردند. اقتباس تلویزیونی این رمان با بازی الیزابت ماس نیز باعث شد تفسیرهای بیشتری در این باره ارائه شود و زنان با پوشیدن شنل‌های قرمز و کلاه‌های سفید به سبک لباس‌های زنان زندانی در گیلیاد، در تظاهرات‌های سیاسی شرکت کنند.

شارون راب (Sharon Rab) بنیان‌گذار و رئیس بنیاد جایزه ادبی صلح دیتون ضمن تحسین مهارت آتوود در خلق آثاری که به مردم درباره عدالت اجتماعی و معضلات زیست محیطی آگاهی می‌بخشند، در ایمیلی نوشت: «مارگارت آتوود به ما یادآوری می‌کند نمی‌توان زیاد روی گزاره «مرگ برای همسایه است» اتکا کرد. اگر زمینه آن وجود داشته باشد، هر چیزی ممکن است در هرجایی اتفاق بیفتد. با توجه به نادیده گرفتن‌ها و بی‌حرمتی‌های فزاینده به نهادهای دمکراتیک، درس‌هایی که آتوود به مخاطب می‌دهد این روزها از هر زمان دیگری اهمیت بیشتری دارند.»

جایزه یک عمر دستاورد ادبی صلح دیتون، شامل ۱۰ هزار پوند پول نقد است. از برندگان پیشین این جایزه می‌توان به استادز ترکل، تیلور برنچ، جان آیروینک، گلوریا استاینم و الی ویزل اشاره کرد.

مراسم اهدای جوایز ادبی صلح دیتون قرار بود ماه اکتبر (مهر-آبان ۹۹) برگزار شود اما به دلیل شیوع کرونا به بهار سال ۲۰۲۱ موکول شد. آتوود به همراه برندگان بخش داستانی و غیرداستانی این جایزه در این مراسم شرکت خواهد کرد. فهرست نامزدهای نهایی این دو بخش ماه آینده اعلام می‌شود.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

پافشاری امل و حزب‌الله بر در اختیار گرفتن وزارت دارایی لبنان

س سپتامبر 15 , 2020
رئیس فراکسیون حزب‌الله در پارلمان لبنان بر حفظ وزارت دارایی و سهم جنبش امل و حزب‌الله در دولت آتی این کشور تأکید کرد. محمد رعد به رئیس جمهوری این کشور اعلام کرده است که جنبش امل و حزب‌الله بر حفظ وزارت دارایی و سهم‌شان در دولت آتی تأکید دارند. رسانه‌های […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000