نام خانوادگی سابق رئیس‌جمهور منتخب چیست؟

دو سوم از روسای جمهور ایران به نام دیگری غیر از فامیلی اول خود مشهور هستند.

ماجرای نام خانوادگی سابق رئیس‌جمهور منتخب چیست؟
نام خانوادگی آقای مسعود پزشکیان به یک مسئله تبدیل شده است. دیروز در ارمنستان یک زبان‌شناس ارمنی در رسانه‌ها مصاحبه کرد تا به مردم این کشور بگوید که این نام، یک نام ارمنی نیست. ماجرای این نام چیست؟

یک: یک روز بعد از انتخابات، بخش اسکن شده صفحه توضیحات شناسنامه آقای پزشکیان در برخی کانال‌های تلگرامی اصولگرا منتشر شد که در آن نوشته شده بود: «طبق ماده ۴۲ قانون ثبت احوال و اجازه شماره ۴۳۴۶۸ مورخ ۲۱/۱/۳۵ ثبت احوال، نام خانوادگی صاحب سند از پوزیده به (پزشکیان) تغییر یافته است». بنابراین نام خانوادگی سابق آقای پزشکیان، پوزیده بوده است. پوزیده در لغت، طبق لغت‌نامه دهخدا یعنی «کسی که عذر می‌آورد.»

سه: ماده ۴۲ قانون سال ۱۳۱۹ ولی شرایط بسیار سختی را برای تغییر نام خانوادگی در نظر گرفته است و آن هم این است که «تغییر نام خانوادگی باید منحصراً به فرمان اعلیحضرت همایون شاهنشاهی باشد و هیچ کس حق ندارد بدون اجازه قبلی در نام خانوادگی‌خود هیچ گونه تغییری بدهد. درخواست‌کنندگان باید دلایل خود را به وزارت کشور اظهار کرده و پس از بررسی به وسیله نخست‌وزیر به عرض پیشگاه ‌اعلیحضرت همایون شاهنشاهی برسد.»

چهار: از این روست که ایوبی معتقد است: «با توجه به رویه ادارات ثبت احوال در موارد مشابه و طولانی شدن گرفتن اجازه از پادشاه برای هر تغییر نام خانوادگی، به احتمال قریب به یقین اجازه شماره ۴۳۴۶۸ مورخ ۲۱/۱/۳۵، مربوط به تفویض اختیار شاه به اداره ثبت احوال بوده است.»

پنج: اما خود این فرضیه دو ایراد دارد. نخست اینکه اگر نام را پدر تغییر داده باشد، معمول نیست که در صفحه توضیحات فرزند او این نکته درج شود. دوم هم اینکه «ثبت احوال انتخاب هر واژه‌ای را برای نام خانوادگی اجازه نمی‌دهد و نمی‌شود از روی دلبخواه شخصی نام خود را پزشکیان بنامد بدون اینکه مثلا فردی در این خاندان پزشک نبوده باشد.»

شش: از این روست که فرضیه دوم ایوبی این است که «متقاضی تغییر خود مسعود پزشکیان بوده باشد و او پس از اشتغال به طبابت یا شروع به تحصیل رشته پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز این کار را انجام داده باشد.»

هفت: اما این فرضیه هم ایرادی دارد و آن هم اینکه پزشکیان که متولد سال ۱۳۳۷ است پس از پایان اعتبار قانون سال ۱۳۱۹ باید برای تغییر نام خانوادگی خود اقدام کرده باشد و در آن زمان دیگر قانون مصوب ۱۳۱۹ و ماده ۴۲ آن معتبر نبوده است. ماده ۴۲ قانون جدید هم اصلا در مورد تغییر نام نیست بلکه در مورد استفاده همسر از نام خانوادگی شوهر خود است.

هشت: از این ایراد حقوقی بگذریم و به ماجرای نام خانوادگی ارمنی برسیم. برخی ارمنی‌ها وقتی با نام رئیس جمهور ایران مواجه شدند تصور کردند او از ارامنه است زیرا سبک تلفظ و نگارش این اسم به سبک اسامی ارمنی است.

10: نکته بعدی در مورد نام خانوادگی سایر روسای جمهور است. ایران تاکنون ۹ رئیس‌جمهور داشته و در این میان فقط سه نفر به نام اولیه خود مشهور هستند: بنی‌صدر، رجایی و خاتمی. نام خانوادگی آیت‌الله خامنه‌ای در شناسنامه، حسینی است. نام خانوادگی هاشمی رفسنجانی، هاشمی بهرمانی. نام خانوادگی اولیه احمدی‌نژاد صبورجیان و نام خانوادگی اولیه حسن روحانی، فریدون. ابراهیم رئیسی هم در اصل ابراهیم رئیس‌الساداتی بود.

منبع: هفت صبح

پست بعدی

زنانه‌ترین ارتش‌های جهان کدامند؟

ش جولای 20 , 2024
امروزه دیگر هیچ شغلی در ارتش وجود ندارد که برای زنان ممنوع باشد، حتی خدمت در نیروهای ویژه نیز دیگر از این قاعده مستثنی نیست. ارتش فرانسه طبق گزارشی که به تازگی توسط وزارت دفاع این کشور منتشر شد با ۱۷ درصد پرسنل زن، به یکی از زنانه‌ترین ارتش‌های جهان […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000