ایا سرطان سینه با سونوگرافی قابل مشاهده است؟

سرطان سینه
سرطان سینه

سرطان سینه یکی از شایع‌ترین‌ نوع سرطان در بین خانم‌ها به‌حساب می‌آید و سالانه افراد زیادی را در سراسر دنیا درگیر می‌کند. به همین دلیل نیز روش‌های مختلفی برای تشخیص این بیماری به‌ وجود آمده‌ تا پزشکان بتوانند در کوتاه‌ترین زمان تست‌های لازم را انجام دهند.

سرطان پستان اگر به‌موقع تشخیص داده شود احتمال درمان را افزایش می‌دهد. پس باید نسبت به روش‌هایی که برای تشخیص این عارضه وجود دارد اطلاعات لازم را به ‌دست بیاورید. به همین دلیل برای بسیاری از افراد سوال شده که آیا این سرطان با سونوگرافی تشخیص داده می‌شود یا راهکار دیگری برای آن وجود دارد؟

به‌طورکلی در کنار بررسی روش‌های تشخیص سرطان پستان باید با علائم آن نیز آشنا شوید تا در صورت ابتلا به این بیماری خیلی زود به دکتر مراجعه کنید. در ادامه به ‌طور کامل به ‌بررسی این موارد پرداخته‌ایم برای آگهی از آن‌ها تا انتهای متن ما را همراهی کنید.

تشخیص سرطان سینه با سونوگرافی

در واقع مهم‌ترین و اولین روشی که از طریق آن می‌توان بیماری‌های مرتبط با سینه را تشخیص داد ماموگرافی است. اما گاهی به‌ دلیل بافت متراکم سینه به‌خصوص در خانم‌های جوان، پزشک نمی‌تواند با استفاده از نتایج به ‌دست آمده تشخیص درستی دهد.

در این زمان با کمک سونوگرافی می‌توان اطمینان بیشتری نسبت به وجود یا عدم وجود توده غیرطبیعی در سینه به ‌دست آورد. ازاین‌رو باید گفت سونوگرافی بهترین روش مکمل برای تشخیص سرطان سینه است. این‌ روش باعث شده متخصصین اطمینان بیشتری نسبت به تشخیص خود داشته باشند.

دلایل استفاده از سونوگرافی برای تشخیص سرطان سینه

سونوگرافی یک روش غیرتهاجمی است. در این روش از اشعه ایکس استفاده نمی‌شود و ازاین‌رو کاملا ایمن خواهد بود. در سونوگرافی پزشک با استفاده از امواج صوتی بافت‌های داخل سینه را مشاهده می‌کند تا از وجود توده در آن‌ها آگاه شود.

بانوان می‌توانند از این روش غیرتهاجمی و بی‌خطر استفاده کنند و با چکاپ سالانه از سلامت بدن خود مطمئن شوند. به‌طورکلی از مهم‌ترین دلایلی که از سونوگرافی استفاده می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چکاپ سالانه برای کسب اطمینان از سلامتی
  • بررسی دقیق و‌ مشاهده توده‌هایی که در ماموگرافی تشخیص داده شده‌اند.
  • تشخیص میزان خطرناکی‌ توده با به عبارتی خوش‌خیم و بدخیم بودن آن
  • برای تشخیص نوع توده که می‌تواند جامد یا مایع باشد
  • سونوگرافی بیوپسی به‌عنوان روشی ‌مکمل پیش از جراحی‌ سینه و برای انتقال سوزن به داخل سینه و گرفتن مایع کیست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در چه مواردی از سونوگرافی برای تشخیص سرطان سینه استفاده می‌شود؟

به‌طورکلی این روش بیشتر زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که پزشک بخواهد نسبت به تشخیص خود اطمینان پیدا کند. همچنین برای آگاهی از نوع توده‌های قابل لمس ایجاد شده در بافت سینه که می‌توانند توپر یا خالی باشند سونوگرافی بسیار کاربردی است.

از این‌ موارد مهم‌تر باید به تشخیص سرطان پستان در بانوان جوان اشاره کرد. معمولا تا پیش از ۳۰ سالگی بافت سینه سفت و‌ متراکم است. ازاین‌رو ماموگرافی نمی‌تواند اطلاعات دقیقی به پزشک بدهد. پس برای تشخیص دقیق‌تر باید از سونوگرافی استفاده شود.

سونوگرافی روشی است که به‌عنوان مکمل برای تشخیص سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی‌ که فرد با علائم سرطان پستان مواجه می‌شود احتمالا پزشک در اولین تست برای او ماموگرافی تجویز کند. در صورت مشکوک بودن نیز سونوگرافی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما علائم این بیماری چیست؟

علائم سرطان پستان

با توجه به اینکه راهکارهای درمانی تنها زمانی موثرند که بیماری خیلی زود تشخیص داده شود بهتر است با علائم سرطان سینه در زنان آشنا شویم تا در صورت مشاهده آن‌ها خیلی زود به متخصص مراجعه کنیم. این‌ نشانه‌ها عبارت‌اند از:

  • به ‌وجود آمدن حفره زیر بغل
  • درد یا تورم سینه
  • ایجاد توده‌هایی در سینه که قابل لمس هستند.
  • فرورفتگی نوک سینه یا بروز دردهایی در این بخش
  • تغییر شکل سینه
  • پرتقالی شدن پوست
  • خارج شدن ترشحاتی غیر از شیر از سینه
  • قرمزی یا پوسته‌پوسته شدن نوک سینه

 

زمان مراجعه به پزشک برای تشخیص سرطان سینه

با توجه به اینکه علائم سرطان پستان در بسیاری از افراد خیلی دیر خود را نشان می‌دهند و اگر این بیماری دیر تشخیص داده شود درمان را دشوار می‌کند، بهترین کار این است که به‌صورت سالیانه برای چکاپ به مطب دکتر سرطان سینه مراجعه کنید.

پزشک معمولا در ابتدا معاینه انجام می‌دهد تا نسبت به وجود یا عدم وجود توده اطمینان‌ پیدا کند. همچنین انجام ماموگرافی به‌عنوان یک راهکار کلی جهت تشخیص این عارضه تجویز می‌شود.

البته برای خانم‌های جوانی که بافت سینه آن‌ها متراکم است یا افرادی که هر نوع اشعه برای آن‌ها آسیب به ‌همراه دارد نیز تصویربرداری با استفاده از سونوگرافی تجویز می‌شود. لازم است یادآوری کنیم حتی اگر علائمی نداشتید باید برای چکاپ سالیانه همواره به مطب متخصصین این حوزه مراجعه کنید.

مزایای استفاده از سونوگرافی برای تشخیص سرطان پستان

این روش غیرتهاجمی و کاملا بدون اشعه مضر است. ازاین‌رو نسبت به برخی راهکارهای تشخیص سرطان پستان از مزایای بیشتری برخوردار بوده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مناسب برای بانوان باردار برای جلوگیری از آسیب به جنین
  • تشخیص دقیق‌تر برای بانوانی که بافت سینه متراکمی دارند.
  • کم‌خطر و دقیق
  • تعیین اندازه و نوع توده با درصد خطای پایین

درمان سرطان سینه چگونه است؟

حال که با تاثیر سونوگرافی و علائم این سرطان آشنا شدیم بهتر است از راه‌های درمان آن نیز اطلاع یابیم. برای تشخیص این بیماری ابتدا باید به متخصص زنان یا دکتر جراحی پستان مراجعه کرد.

درصورتی‌که وجود غده‌های سرطانی در سینه تشخیص داده شد پزشک با توجه به نوع توده و میزان پیشرفت آن می‌تواند یکی از روش‌های جراحی، شیمی‌درمانی، پرتودرمانی، ایمونوتراپی یا هورمون‌درمانی را انتخاب کند.

همچنین گاهی چند روش در کنار یکدیگر می‌توانند به بهبود شرایط بیمار منجر شوند. این نوع سرطان یکی از کشنده‌ترین بیماری‌ها در بین زنان است پس برای جلوگیری از هر گونه مشکل و بروز بیماری باید به طور مرتب توسط متخصص چکاپ شوید.

جمع‌بندی

سرطان سینه یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در بین خانم‌ها است و هر ساله شاهد افزایش آمار این بیماری در بین خانم‌هایی با سنین پایین هستیم. درصورتی‌که سرطان پستان به‌موقع تشخیص داده شود احتمال درمان بالایی دارد. پس باید با استفاده از روش‌هایی مانند ماموگرافی و سونوگرافی به‌صورت مکمل چکاپ شوید تا در صورت ابتلا با استفاده از راهکارهای درمانی خیلی زود بهبود پیدا کنید.

پست بعدی

ترور شهید سید رضی به جنگ اسرائیل و ایران می انجامد؟

چ دسامبر 27 , 2023
ایران و رژیم صهیونیستی دائما همدیگر را تهدید کرده و در صدد محدود کردن منافع دیگری هستند اما در لحظه برخورد نهایی، تصمیم به عدم درگیری می‌گیرند و به همین دلیل، جنگ مستقیم بین آنها رخ نمی‌دهد.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000