وحشت آمریکا از خیانت دوستانش/ ارسال مخفیانه ۴۰ هزار موشک به مسکو/ پوتین جای پای خود را سفت می کند

واشنگتن پست در گزارشی جنجالی اعلام کرد که پس از افشای یکی از اسناد محرمانه آمریکا مشخص شده است که عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر دستور داده است که ۴۰ هزار موشک، به طور مخفیانه به روسیه ارسال شود.

قاهره؛ ماکیاولی یا یهودای خائن؟

واشنگتن پست در گزارشی جنجالی اعلام کرد که پس از افشای یکی از اسناد محرمانه آمریکا، مشخص شده است که عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر دستور داده است که ۴۰ هزار موشک، به طور مخفیانه به روسیه ارسال شود.

علاوه بر این، مصر قصد دارد برای کمک به روسیه، گلوله های توپ و باروت به مسکو ارسال کند. در سند افشایی به تاریخ 17 فوریه آمده است که سیسی به مقامات مصر دستور داده است که تولید و ارسال موشک‌ ها را مخفی نگه دارند تا «از مشکلات احتمالی با غرب اجتناب و جلوگیری شود».

 نشریه واشنگتن پست به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که واشنگتن از اجرای طرح موشک‌رسانی به روسیه اطلاعی نداشته و آن طور که این مقام گفته است تمام تلاش آمریکا این خواهد بود که چنین اتفاقی نیفتد.

این روزنامه همچنین به نقل از سناتور کریس مورفی، از اعضای کمیته روابط خارجی در سنا، گفت: “مصر یکی از قدیمی ترین متحدان آمریکا در خاورمیانه است و اگر صحبت در مورد ساخت مخفیانه موشک های سیسی برای روسیه صحت داشته باشد، پس ما نیاز به بازنگری جدی در رابطه خود با مصر داریم.”

از سوی دیگر، این روزنامه به نقل از احمد ابوزید، سخنگوی وزارت امور خارجه مصر نوشت که موضع مصر همچنان بر عدم مداخله در جنگ اوکراین و حفظ فاصله مساوی با هر دو طرف استوار است.

واشنگتن پست همچنین خاطرنشان کرد که جنگ روسیه به افزایش قیمت جهانی کالاها انجامیده و فشار شدیدی را بر مصر، بزرگترین واردکننده گندم در جهان تحمیل کرده که در سال‌های اخیر بیش از 80 درصد گندم خود را از روسیه و اوکراین دریافت می کرده است.

سقوط آمریکا در خاورمیانه؟

انتشار گزارش واشنگتن پست باعث بدبینی بسیاری از رسانه ها به سیاست خارجی آمریکا شده است. منتقدان معتقدند بایدن نتوانسته متحدان آمریکا را کنار خود نگه دارد و این مساله به خصوص در خاورمیانه خود را نشان می دهد.

بر اساس گزارشی که نشنال اینترست مدتی پیش منتشر کرد، چین در حال گرفتن جای آمریکا در خاورمیانه است و سعی دارد روابط کشورهای این منطقه را بر اساس منافع خود بهبود بخشد. دوستی ایران و عربستان و ایران و مصر، هر دو نشانه ای از تلاش های به ثمر رسیده پکن هستند. این در حالی است که آمریکا قدرت دیپلماتیک خود را از دست داده و متحدان منطقه ای اش هم از آن راضی نیستند.

سستی واشنگتن در مسائل کلان دیپلماتیک، به خصوص باعث تغییر شرایط جنگ اوکراین و روسیه شده است. دولت بایدن از طریق ائتلاف با غرب، سنگین ترین تحریم ها را علیه روسیه به کار برد. با این حال، این تحریم ها نتوانستند مانع از ارتباط روسیه با کشورهای دیگر شوند چرا که به اصطلاح “نشتی” داشتند.

ارتباط نظامی و تسلیحاتی مصر با روسیه حاصل کاهش قدرت نفوذ آمریکا در خاورمیانه و قدرت گرفتن چین در این منطقه است. با افزایش حضور چین در خاورمیانه، کشورهای این منطقه می توانند مخفیانه به روسیه سلاح بفروشند و پول کلانی دریافت کنند. چین بر خلاف آمریکا، مخالفتی با این قضیه نمی کند چرا که اولویت اول و آخر سیاست خارجی اش مسائل اقتصادی و تجاری است.

واکنش واشنگتن به خیانت قاهره چیست؟

بایدن نشان داده قدرت زیادی در جذب متحدان خارجی خود ندارد. او فاقد اقتدار لازم نیز است و به همین دلیل، متحدان خاورمیانه ای آمریکا در دوران او بارها شروع به رفتار خودسرانه و استقلال عمل از واشنگتن کرده اند.

با این حال  اگر این رفتار سازشکارانه در مورد قاهره تکرار شود، احتمالا کشورهای دیگر نیز که از جنگ اوکراین و تحریم اروپا آسیب دیده اند، شروع به برقراری ارتباط با مسکو خواهند کرد. لازم به ذکر است که تحریم های همه جانبه علیه روسیه حتی صدای مکرون، رئیس جمهور فرانسه را هم درآورده و او اخیرا تاکید کرد که اروپا بیش از آمریکا در حال تاوان دادن تحریم روسیه است و نمی توان این جنگ را الی الابد ادامه داد.

امور ذکر شده نشانه هایی هستند که خبر از تحلیل رفتن جنگ می دهند. جنگ اوکراین زیاده از حد طولانی شده و طرفین نیز هیچ علاقه ای به مذاکره ندارند. در این شرایط، کشورهای عمدتا آسیایی و آفریقایی که مستقیما با جنگ روبه رو نیستند، زودتر از سایرین به عادی سازی روابط با طرفین درگیر می پردازند و بعد، نوبت به اروپایی ها می رسد. در این شرایط، یکی از اولویت های غرب و آمریکا باید پایان هر چه سریعتر جنگ و اوکراین و آغاز روند مذاکرات باشد.

منبع : خبرفوری

پست بعدی

بیژن عبدالکریمی: با سطل ماست، نمی‌توان جلوی «سونامی پسامدرن» ایستاد! / حوزه و دانشگاه ما هنوز به «ارزش‌های قرن ۱۸ و ۱۹» می‌اندیشند

ج آوریل 14 , 2023
اطلاعات آنلاین نوشت: استاد فلسفه، راهکار مواجهه با شکاف نسل جدید از سنت دینی و تاریخی ایران را، توجه به تفکر فلسفی و پدیدارشناسانه می‌داند.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000