گرانی غذا و تورم، باعث خطر افزایش گرسنگی در مناطق محروم کشور شده است

گرانی غذا و تورم، باعث خطر افزایش گرسنگی در مناطق محروم کشور شده است

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با اقدامات و برنامه‌های اجرا شده در قالب شبکه های بهداشتی درمانی و مشارکت بخش های توسعه، در ایران دستاوردهای قابل توجهی در کاهش سوءتغذیه کودکان و مادران باردار و کمبود ریزمغذی ها بدست آمده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از وبدا، زهرا عبداللهی به مناسب روز جهانی غذا گفت: ایران هم از تهدید رژیم غذایی نامناسب در امان نیست و در شرایط کنونی بحران کرونا، بدلیل کاهش درآمد و از دست دادن شغل در برخی لایه های جمعیتی، تحریم های ناجوانمردانه، افزایش قیمت جهانی غذا و تورم، خطر افزایش ناامنی غذایی بخصوص در مناطق محروم کشور وجود دارد و می طلبد که اقدامات فوری برای حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه توسط بخش های ذیربط به مورد اجرا گذاشته شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه گفت: با اقدامات و برنامه های اجرا شده در قالب شبکه های بهداشتی درمانی کشور و مشارکت بخش های توسعه ، کشور ما طی بیش از دو دهه دستاوردهای قابل توجهی در کاهش سوءتغذیه کودکان و مادران باردار و کمبود ریزمغذی ها بدست آمده است و در شرایط فعلی بحران کرونا در جهان و تبعات اقتصادی آن، افزایش قیمت مواد غذایی و خشکسالی بیم آن می رود که مجددا با شیوع سوءتغذیه در اقشار کم درآمد و گروههای آسیب پذیر تغذیه ای مواجه شویم.

عبداللهی تصریح کرد: دفتر بهبود تغذیه جامعه با توجه به شرایط فعلی، برنامه حمایت تغذیه ای مادران باردار و کودکان زیر ۵ سال مبتلا به سوءتغذیه و نیازمند را با همکاری کمیته امداد امام (ره) در دست اجرا دارد.

وی افزود: با همکاری مستقیم این دفتر طرح کمک معیشت توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دو سال گذاشته برای خانوارهای ناامن غذایی نیز به اجرا در آمده است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه ادامه داد: کارشناسان تغذیه شاغل در مراکز بهداشت استان ، شهرستان و مراکز خدمات جامع سلامت به ارائه خدمات مشاوره تغذیه و آموزش و فرهنگسازی تغذیه صحیح مشغولند و خدمات ارزشمندی در قالب طرح شهید سلیمانی به خانواده های مبتلایان به کرونا را ارائه کرده و می کنند.

وی گفت: مشاوره تغذیه از طریق سامانه تلفنی ۴۰۳۰ در زمینه نحوه تغذیه برای تقویت سیستم ایمنی بدن و کنترل بیماری کرونا در دوره ابتلا و نقاهت و ارائه مشاوره به افراد مبتلا به کرونا و پیگیری وضعیت تغذیه آنها توسط این عزیزان به مردم کشور ارائه می شود.

عبداللهی خاطر نشان کرد: آنچه که مسلم است علاه بر مراقبت ها ی تغذیه ای که در شبکه های بهداشتی درمانی کشور توسط بهورزان، مراقبین سلامت و کارشناسان تغذیه به مردم ارائه می شود، در سطح سیاستگذاری های کلان امنیت غذا و تغذیه، اقدامات دیگری از جمله کنترل و نظارت جدی بر قیمت مواد غذایی، در نظر گرفتن یارانه های غذایی برای دهک های درآمدی پایین در زنجیره تولید، عرضه و مصرف غذا و اتخاذ تدابیری جهت کاهش ضایعات و هدر رفت مواد غذایی حائز اهمیت است تا بتوان خطر ناامنی غذایی، بروز سوءتغذیه و کمبود ریزمغذی ها و عوامل خطر تغذیه ای بیماری های غیرواگیر شایع از جمله بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و سرطان ها را کنترل کرد.

وی افزود:‌ ناامنی غذایی و اشکال مختلف سوءتغذیه ناشی از کم خوری و بدخوری علاوه بر تأثیرات نامطلوب جسمانی، بر سلامت اجتماعی و روانی جامعه نیز تأثیر سوء دارد. از این رو تأمین امنیت غذا و تغذیه برای جامعه باید یکی از اهداف کلان برنامه ریزی های توسعة اقتصادی، اجتماعی کشور باشد.

47231

پست بعدی

وزیر بهداشت: مرجع پزشکی در جهان هستیم

ج اکتبر 15 , 2021
ایرنا نوشت: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امروز کشور ما در عرصه پزشکی دارای مرجعیت منطقه‌ای و جهانی است. دکتر بهرام عین‌اللهی روز جمعه در آیین پایانی رویداد "آینده روشن" در مشهد، که با هدف تجلیل از رتبه آوران برتر حوزه علوم پزشکی در کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000