ایزد مهرآفرین، کارشناس و منتقد سینما معتقد است عدم رغبت تلویزیون برای پخش تیزر فیلمها و عدم همکاریاش برای اطلاعرسانی عمومی درمورد باز بودن سالنهای سینما را میتوان به پایکوبی آن رسانه بر پیکر نیمهجان سینمای ایران دانست.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کلاب هاوس خبرآنلاین با موضوع «سینمای ایران در ژانر وحشت از کرونا؛ فردا چه میشود؟» دیشب (دوشنبه ۲۲ شهریور)، با حضور گروهی از کارگردانان، تهیهکنندگان، سینماداران و کارشناسان و منتقدان برگزار شد.
ایزد مهرآفرین، کارشناس و منتقد سینما، یکی از مهمانان کلابهاوس خبرآنلاین بود که سخنان خود را چنین آغاز کرد: «واقعیت این است که کرونا بلایی بزرگ بر سر سینمای ایران آورد و آن را در چالهای فرو برد که هنوز نتوانسته است از دلش بیرون بیاید. هرچند سینمای ایران قبل از کرونا هم حال و روز خوبی نداشت اما آفت کرونا به کل نابودش کرد. واقعیت این است که برای برگشتن و عرض اندام کردن دوباره سینما، نیازمند عزمی جدی هستیم. اتفاقی که در دهه ۶۰ و ۷۰ شاهدش بودیم. اما ناچاریم اذعان کنیم در حال حاضر درصد مخاطبان سینمای ایران به دلایل مختلف از جمله سطح کیفی نازل برخی آثار، تعداد کم سالنها و عدم همکاری صداوسیما در تبلیغ فیلمها کم است.»
او ادامه داد: «من در یادداشتی به پایکوبی تلویزیون و شبکه نمایش خانگی بر پیکر نیمهجان سینما اشاره کردم. بحثی که شاهدش، عدم رغبت تلویزیون حتی برای پخش تیزر آثار سینمایی است و در حال حاضر در ظاهر خوشحال است چون گمان میکند مخاطبی که از سینما کم شده به او اضافه میشود، اما اینگونه نیست. بحث دیگر اینکه متاسفانه درصد زیادی از مردم نمیدانند اکنون سینما باز است یا نه؟! و این نشان میدهد در بُعد اطلاعرسانی کمکاری شده است. درواقع اگرچه، هم بحث ترس از حضور در سالن سینما و هم بحث در الویت نبودن حضور در سالن سینما وجود دارد، ولی اساسا اطلاعرسانی در خصوص آغاز بهکار و بازگشایی سینماها بسیار ضعیف است و عزیزان ناچار شدهاند به پخش چهار آنونس در فضای مجازی اکتفا کنند.»
مهرآفرین با بیان این که باور دارد سینمای ایران از ظرفیت جذب مخاطب برخوردار است؛ به «درخت گردو» و «دینامیت» بهعنوان آثار پرفروش این روزها اشاره کرد و گفت: «این نشان میدهد مردم از فیلم خوب استقبال میکنند. بنابراین شاید چندین فیلم در صف اکران باشند اما باید به این سوال پاسخ داد که چندتا از این فیلمها قابلیت اکران دارند؟! و آیا اکثرشان ضد مخاطب نیستند؟! بحث عدالت در اکران درست است اما برخی فیلمها طوری با مخاطب برخورد میکنند که او دیگر برای تماشای فیلم بعدی نخواهد آمد. بنابراین معتقدم باید قدرت را به سینماداران داد و آنطور که در همه جای دنیا رایج است، سینماداران انتخاب کنند کدام فیلم روی پرده سینمایشان برود. مخاطب، تشنه دیدن آثار ارزشمند است، او میخواهد آثاری مانند فیلمهای اصغر فرهادی ببیند و قطعا هم از آن استقبال خواهد کرد. در حالی که خود ما به عنوان اهالی رسانه در جشنواره فیلم فجر که گل سرسبد رویدادهای سینمایی ایران است، پنج یا شش مورد فیلم خوب میبینیم.»
او در جمعبندی صحبتهایش گفت: «قدرت اکران را به دست سینمادارها بدهیم و بگذاریم آنها مشخص کنند چه اثری روی پرده سینمایشان برود. عزمی عمومی در جامعه سینمایی، به همت وزیر فرهنگوارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی شکل بگیرد تا تلویزیون و شهرداری در زمینه تبلیغات با سینماگران همراهی کنند و در وهله نخست مردم متوجه شوند که سینماها باز است. کیفیت فیلمها بالا برود و باز بودن سینما را به هر طریقی به همه مردم اعلام کنیم.»
۵۸۲۴۵
آخرین دیدگاه