از صلح پایدار و آتش‌بس دائمی در افغانستان حمایت می‌کنیم

سیاسی/ بین الملل 601e6fc0b2a0b_601e6fc0b2a0d ارگ ریاست جمهوری افغانستان از گفت‌وگوی تلفنی محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری این کشور و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا خبر داده است.

لوید آستین در این تماس گفته است که دولت جدید آمریکا از صلح پایدار که به نفع افغان‌ها باشد و آتش‌بس دائمی حمایت می‌کند.

در این گفت‌وگو دو طرف درباره روابط میان کابل و واشنگتن و دستاوردهای اخیر روند صلح افغانستان تبادل نظر کرده‌اند. همچنین در این تماس تلفنی، دو طرف از افزایش خشونت‌ها و ترورهای هدفمند ابراز نگرانی و آن را محکوم کرده‌اند.

در همین حال عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی آشتی ملی افغانستان اعلام کرد، هیأت طالبان "با بهانه‌تراشی‌های ناموجه و دلایل و انگیزه‌های نامعقول باعث تأخیر در آغاز مذاکرات گردیده‌اند. "

عبدالله تاکید کرده است که طالبان به جای بحث و مذاکره روی قضایای اصلی، پایان جنگ و خشونت، مسلمان‌کشی و افزودن به درد و آلام مردم افغانستان "درگیر سفرها و بحث‌های حاشیه‌ای" هستند و نیروهای این گروه "همچنان به جنگ و خشونت علیه مردم افغانستان ادامه می‌دهد. "

این سیاستمدار ارشد افغان گفته است که هیأت طالبان "با بهانه‌تراشی‌های ناموجه و دلایل و انگیزه‌های نامعقول باعث تأخیر در آغاز مذاکرات شده‌اند."

او باور دارد که قضیه‌ افغانستان در قدم نخست مربوط افغان‌هاست و "ما باید برای پایان دادن به جنگ و برادرکشی با یکدیگر بنشینیم و به اساس رهنمودها و ارشادات دین مبین اسلام، عرف و قوانین بین‌المللی و با در نظرداشت منافع علیای کشور مشکل خود را با دست ‌یافتن به یک راه حل سیاسی فراگیر و همه شمول حل کنیم. "

عبدالله فرصت پیش آماده را، فرصت "استثنایی برای حل بحران کشور از طریق مذاکره و گفت‌وگو" دانسته و افزوده که اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی از پایان جنگ در افغانستان، استقرار صلح، ثبات، گشوده ‌شدن فصل جدیدی از همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و از شکل‌گیری یک افغانستان آزاد، مستقل، دموکراتیک و خالی از حضور گروه‌های دهشت‌افگن و افراطی حمایت می‌کند.

او افزوده که وظیفه اسلامی و ملی "ما و تحریک طالبان است تا از این فرصت برای پایان جنگ استفاده کنیم" و اگر عده‌ای به این باور باشند که از راه‌های غیر از مذاکره و گفت‌وگو می‌توانند به این مشکل پایان بخشند، مانند گذشته راه اشتباهی را در پیش‌ گرفته‌اند.

از طرف دیگر محمد نعیم، سخنگوی طالبان در دفتر قطر اعلام کرد هیأت این گروه به ریاست ملاعبدالغنی برادر امروز (شنبه) وارد ترکمنستان شد. او گفت، در این سفر درباره مسائل مربوط به افغانستان و ترکمنستان، روابط تجاری، پیشرفت سیاسی و سایر موضوعات بحث و تبادل‌نظر خواهد شد.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

انگلیس ۳ "جاسوس‌ چینی" را اخراج کرد

ش فوریه 6 , 2021
سیاسی/ بین الملل همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها میان لندن و پکن بر سر طیفی از موضوعات رسانه‌ای، مشخص شده که انگلیس سال گذشته بی سرو صدا سه "جاسوس چینی" را که تاکید دارد خود را به عنوان روزنامه‌نگار جا زده بودند، از کشور اخراج کرد. آژانس اطلاعاتی ام آی […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000