داغدیدگان کرونا را چگونه به آرامش برسانیم؟

5fa3e8b50bb4b_2020-11-05_15-27

روانشناسان معتقدند با گسترش ویروس کرونا بسیاری از خانواده‌ها نمی‌توانند مرحله گذر از سوگ عزیزان را به طور کامل طی کنند، ادامه این روند می‌تواند در آینده جامعه را با مشکلات زیادی رو به رو کند.

طی ماه‌های گذشته بسیاری از مردم به دلیل شیوع کرونا عزیزان، دوستان و نزدیکان خود را از دست دادند. داغ از دست دادن عزیزان در شرایط فعلی جامعه از یک طرف و عدم برگزاری مراسم ترحیم از سوی دیگر بار روانی مضاعفی را بر خانواده‌های داغدیده تحمیل کرده است.

در حالی هر روز تعداد قابل توجهی از عزیزان و دوستان خود را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست می‌دهیم که حتی برای برگزاری کوچکترین مراسم یادبودی برای آن‌ها هیچ امکانی وجود ندارد. تصور کنید فردی پدر، مادر، همسر یا فرزند عزیز خود را از دست داده است و به دلیل در خطر بودن جان خود و سایرین حتی نمی‌تواند مراسمی ساده به یاد او برگزار کند.

ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی که ویروس کرونا در زندگی فعلی ما ایجاد کرده است راه ابراز همدردی با افراد عزیز از دست داده و در آغوش کشیدن آن‌ها را بر ما بسته و حتی مجالی برای وداع آخر و دیدار نهایی با فرد متوفی را از ما سلب کرده است. از دست دادن عزیزان و روبرو شدن با مرگ و نبود آن‌ها بخشی از فرآیند زندگی معمول همه افراد است و نمی‌توان گفت که کسی با چنین چالش سخت و طاقت فرسایی روبرو نخواهد شد.

بهناز عطاری روانشناس و مشاور خانواده به تشریح راهکار‌های تسکین غم داغدیدگان در بحران کرونا پرداخت.

عطاری گفت: ماجرای سوگ و از دست دادن عزیزان در زندگی هر فردی پیش می‌آید و غمی غیرقابل گریز محسوب می‌شود و نباید از ابراز غمگینی و ناراحتی فرد عزیز از دست داده، جلوگیری کنیم.

او افزود: گفتن عباراتی نسنجیده و بدون درک متقابل تنها وضعیت بهم ریختگی روانی و آشوب احساسی فرد داغدیده را تشدید می‌کند و چنین رفتاری چه بسا تحمل داغ را بر فرد مذکور سخت‌تر خواهد کرد.

این روانشناس ادامه داد: مرگ و زندگی همه ما به تقدیری که خدا برای آن رقم زده است بستگی دارد، ولی باید در نظر داشت که تکرار پی در پی عبارت «خواست خدا بوده» و مواردی از این قبیل فرد داغدیده را خشمگین کرده و او را نسبت به عدالت و مهربانی خدا دچار تردید خواهد کرد.

عطاری اضافه کرد: در هنگام مواجهه با فردی که با مرگ عزیزان خود روبرو شده است باید بتوانیم با قرار دادن خود در جای چنین فردی ضمن درک حال او، آن فرد را در بیان احساسات و حالاتی که در این دوران دارد یاری کنیم.

او همچنین تاکید کرد: در حال حاضر این امکان وجود ندارد که به صورت مستقیم به فرد داغدیده سر بزنیم و او را دلداری بدهیم، اما با برقراری تماس با او و رفع نیاز‌های عادی روزانه او می‌توان دلگرمی بزرگی به چنین فردی بخشید.

این مشاور خانواده و روانشناس بیان کرد: برای تخلیه روانی کسی که یکی از عزیزان خود را به دلیل ابتلا به بیماری کرونا از دست داده است، باید به او نشان دهیم که حال نامساعد روحی و روانی‌اش را درک می‌کنیم و با او همدل و همراه هستیم.

نقش دعا و نیایش در به آرامش رساندن فرد داغدیده

عطاری گفت: در سایر مذاهب به ویژه در دین اسلام همواره بر نقش دعا و مناجات در به آرامش رسیدن افراد تاکید شده است و دانشمندان و محققان در حوزه‌های مختلف علمی نیز به این امر پی برده‌اند. همچنین نقش دعا و مناجات در تسکین چنین داغی را به او یادآوری کنیم.

این روانشناس و مشاور خانواده یادآور شد: تمام اقدامات مذکور باید به صورتی انجام شود که فرد داغدیده احساس ترحم نداشته باشد و بداند که اطرافیان واقعا خود را در این غم و اندوه شریک می‌دانند.

رعایت نکات و دستورالعمل‌های بهداشتی فردی و عمومی می‌تواند در ایام شیوع بیماری کرونا از بر دل نشستن داغ عزیزان ما جلوگیری کند و به کاهش تعداد فوتی‌های روزانه منجر شود. کافی است تنها کمی به خستگی جسمی و روحی کادر درمان و بهبود حال پزشکان و پرستاران حاضر در مراکز درمان بیماران مبتلا به بیماری کرونا بیندیشیم.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

کرونا در شهرهای آلوده جان افراد را زودتر می‌گیرد

پ نوامبر 5 , 2020
مطالعه جدید محققان دانشگاه هاروارد نشان داده است افرادیکه در منطقه‌ای با آلودگی هوای زیاد زندگی می‌کنند، احتمال مرگ آنها پس از ابتلا به ویروس کرونا زیاد است. طی این مطالعه محققان به بررسی ذرات معلق ریز هوا (PM۲.۵) متمرکز شده بودند. این ماده که اندازه آن کمتر از ۲.۵ […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000