رسوب کالاهای سلامت در گمرکات کشور/خطر فاسد شدن محصولات بهداشتی

رسوب کالاهای سلامت در گمرکات کشور/خطر فاسد شدن محصولات بهداشتی

عضو هیئت مدیره فدراسیون واردات، از رسوب و فاسد شدن کالاهای سلامت در گمرکات کشور انتقاد کرد.

حمید مقیمی، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: حدود ۵ میلیون تن کالای وارداتی از جمله محصولات آرایشی و بهداشتی با مجوزهای سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو وارد گمرک شده اند ولی متأسفانه به دلیل ناهماهنگی سازمان‌های مختلف با یکدیگر در گمرک رسوب کرده و هیچ مسئولی هم برای ترخیص این کالاها حمایت و اقدامی نمی‌کند.

وی افزود: به صراحت در بخشنامه وزارت صمت قید شده کالاهایی که قبل از اردیبهشت ۹۸ وارد کشور شده و قبض انبار دارند، از ممنوعیت خارج هستند و باید ترخیص شوند که متأسفانه هنوز حمایتی صورت نگرفته و با توجه به اینکه ۸ الی ۹ ماه با وزارت صنعت مکاتبه کردیم که نهایتاً پرونده به هیئت دولت ارسال شد و هیئت وزیران در بهمن ماه سال ۹۸ بخشنامه‌ای صادر کردند که ترخیص این کالاها ممنوع است.

مقیمی اظهار داشت: بعد از صدور بخشنامه هیئت وزیران، به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی برخی سازمان‌ها، صاحبان کالا نتوانستند کالای خود را ترخیص کنند که مشکل ما در آن زمان هم همین بود که هماهنگی بین بانک مرکزی و وزارت صمت وجود نداشت و نتوانستیم کالاهای خود را ترخیص کنیم. با توجه به اینکه مجوزهای خود را ۲ بار تمدید کردیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون یورو کالا وارد گمرکات کشور شده‌اند که متأسفانه ترخیص نشده‌اند که در ۲۶ شهریور ۹۹ بخشنامه آن باطل می‌شود و با توجه به اینکه کالاهای موجود در گمرکات کالاهای فسادپذیر و تاریخ انقضا دارند، از بین می‌روند.

مقیمی اظهار داشت: کالاهای دپو شده در گمرک سرمایه ملی کشور هستند و اگر ترخیص نشوند صدها فعال اقتصادی ورشکست می‌شوند و علت اینکه کالاهایی که با مجوز قانونی وارد شده‌اند جای سوال است که با چه تدبیری در گمرک نگه داشته شده‌اند؟!!

وی ادامه داد: حدود ۴ و نیم میلیون تن کالا بر اساس آمار گمرک، کالاهایی هستند که در گمرکات کشور رسوب شده‌اند و لوازم مصرفی اساسی مردم در بین این کالاها از جمله مواد اولیه غذایی و دارویی نیز وجود دارد.

عضو هیئت مدیره فدراسیون واردات گفت: حوزه بازار هم شدیداً نیازمند این کالاها هستند و در شرایطی که در جنگ اقتصادی و تحریم قرار داریم نگهداری این کالاها در گمرکات با چه تدبیری است.

مقیمی در پایان تاکید کرد: این کالاها برای ترخیص هیچ نیاز ارزی ندارند و توسط صاحبان کالاها ارز آنها تهیه شده است.

کد خبر 5021694

پست بعدی

انتقال ۲۱۲۶ مادر باردار توسط اورژانس هوایی

ش سپتامبر 12 , 2020
رئیس اورژانس هوایی کشور گفت: از ابتدای سال تا کنون ۲ هزار ۱۲۶ مادر باردار پرخطر را از مناطق سخت گذر به مراکز درمانی منتقل کرده ایم که تعدادی از آنها حتی در بالگردها زایمان داشته‌اند. به گزارش خبرنگار مهر، محمد سرور رئیس اورژانس هوایی سازمان اورژانس کشور پیش از […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000