دارو گروگان دیوان سالاری دولت/ صنعت نباید تاوان بیمه‌ها را بدهد

صنعت داروسازی ایران سهم بالایی از تامین نیاز دارویی کشور را دارد، این در حالی است که کم توجهی به نیازهای این صنعت، چالش هایی را برای تولید کنندگان دارو ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، صنعت داروسازی ایران در سال‌های اخیر و به رغم مسائل و مشکلات عدیده ای که با آنها مواجه بوده است، اما توانسته سهم بالایی از تأمین نیاز دارویی کشورمان را عهده دار شود. آن طور که آمارها نشان می‌دهد، بیش از ۹۷ درصد نیاز دارویی کشور به واسطه تولید داخل تأمین می‌شود. در عین حال، صنعت دارویی کشور هنوز نسبت به کم توجهی دست‌اندرکاران امر به خواسته‌ها و نیازهای آنها، گلایه دارند.

احمد شیبانی رئیس هیأت مدیره، عباس کبریایی زاده نایب رئیس هیأت مدیره و مهرداد علیمیان ..

دارو گروگان دیوان سالاری دولت/ صنعت نباید تاوان بیمه‌ها را بدهد

صنعت داروسازی ایران سهم بالایی از تامین نیاز دارویی کشور را دارد، این در حالی است که کم توجهی به نیازهای این صنعت، چالش هایی را برای تولید کنندگان دارو ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، صنعت داروسازی ایران در سال‌های اخیر و به رغم مسائل و مشکلات عدیده ای که با آنها مواجه بوده است، اما توانسته سهم بالایی از تأمین نیاز دارویی کشورمان را عهده دار شود. آن طور که آمارها نشان می‌دهد، بیش از ۹۷ درصد نیاز دارویی کشور به واسطه تولید داخل تأمین می‌شود. در عین حال، صنعت دارویی کشور هنوز نسبت به کم توجهی دست‌اندرکاران امر به خواسته‌ها و نیازهای آنها، گلایه دارند.

احمد شیبانی رئیس هیأت مدیره، عباس کبریایی زاده نایب رئیس هیأت مدیره و مهرداد علیمیان رئیس کمیته صادرات سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، در میزگرد مهر، به بررسی چالش‌های پیش روی صنعت داروسازی کشور پرداختند.

در ابتدا، شیبانی با عنوان این مطلب که دارو یک محصول ویژه است که در شرایط سخت و دشواری تأمین می‌شود، گفت: تولید دارو توجه و عنایت ویژه ای را می‌طلبد. دارو، علم و هنر و تخصص و اخلاق و دارو مجموعه‌ای از همه الزامات انسانیت را با خود دارد.

وی با تاکید بر اینکه مقوله اخلاق به شدت بر تولید دارو حاکم است، تصریح کرد: صنعت دارو با جان و سلامت مردم ارتباط مستقیم دارد و از همین رو، اخلاق بر این صنعت و حرفه به شدت حاکم است.

شیبانی گفت: ویژه بودن دارو، توجه ویژه هم لازم دارد. در طول این سال‌ها همیشه با بحران مواجه بوده‌ایم، اما هنوز نتوانسته‌ایم آن طور که باید و شاید نتوانسته‌ایم مدیریت بحران را اعمال کنیم. البته صنعت دارو، کمترین بحران را داشته است.

وی با اشاره به سهم صنعت داروسازی کشور از تولید دارو در سال‌های قبل و بعد از انقلاب، افزود: در قبل از انقلاب بیشترین وابستگی دارویی را شاهد بودیم که این وضعیت در بعد از انقلاب به شدت کاهش یافت و در حال حاضر بالای ۹۰ درصد نیاز دارویی کشورمان در داخل تأمین می‌شود.

رئیس هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، ادامه داد: صنعت داروسازی کشور در حال حاضر صاحب چندین کارخانه دارویی است به طوری که حداقل ۱۱۵ شرکت عضو سندیکا هستند.

صنعت داروسازی کشور، جنگ و تحریم‌ها را تجربه کرده است. اما، الان شرایط خوبی نیست وشاید سخت‌تر از دوران جنگ است شیبانی با عنوان این مطلب که به اندازه کافی پتانسیل در صنعت داروسازی کشور وجود دارد، افزود: در این صنعت، نیروی انسانی متخصص حرف اول را می‌زند. به طوری که موفقیت‌های صنعت داروسازی در حوزه داروهای تخصصی و های تک، ناشی از تلاش و زحمات نیروهای متخصص و دانشمند در این حوزه است.

وی با بیان این مطلب که مردم باید بدانند که دست‌اندرکاران صنعت داروسازی کشور از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند، گفت: مردم تابع یک سری مسائل تبلیغاتی صرف نباشند و بدانند که نداشته‌ایم شرکت دارویی که به خاطر عدم صرفه اقتصادی، دست از تولید برداشته باشد.

رئیس هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، در ادامه با اشاره به مشکلاتی که باعث نگرانی صنعت داروسازی کشور شده است، افزود: صنعت داروسازی کشور، جنگ و تحریم‌ها را تجربه کرده است. با این حال، الان شرایط خوبی نیست و شاید سخت‌تر از دوران جنگ شده است.

شیبانی با عنوان این مطلب که حیات و ممات تولید کنندگان دارو با حمایت‌ها و اقدامات سازمان غذا و دارو گره خورده است، گفت: متأسفانه بخشی از کارها و امور دارویی، به ناحق وارد سازمان‌های دیگر شده است و داروسازان نگران این قضیه هستند.

وی، خواهان برچیده شدن و حذف بوروکراسی اداری در مسیر تولید دارو شد و افزود: صنعت داروسازی امتحان خودش را پس داده است.

شیبانی گفت: ورود نهادهایی که مدعی مدیریت دارو هستند، آسیب جدی به صنعت می‌زند. ما انتظار داریم دارو در مسیر قانونی جلو برود. زیرا، از سال ۱۳۴۴، اختیار دارو به وزارت بهداشت واگذار شد.

قبول داریم که ارز کم است ولی انتظار داریم دارو در اولویت باشد و به موقع ارز دارو را بدهند رئیس هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، ضمن قبول مشکلات اقتصادی دولت و مسائل ارزی کشور، افزود: ما قبول داریم که ارز کم است ولی انتظار داریم در تخصیص ارز، دارو در اولویت باشد و به موقع ارز دارو را بدهند.

وی ادامه داد: خیلی از شرکت‌های دارویی هنوز ارز نگرفته‌اند و این موضوع به روند تولید و تأمین داروهای مورد نیاز کشور آسیب می‌زند.

شیبانی از بانک مرکزی خواست توجه بیشتری به صنعت دارو داشته باشد. همچنین نهادهای بیرون از وزارت بهداشت که دستی بر دارو دارند، کمک کنند.

وی افزود: با گذشت ۶ ماه از سال، انتظار می‌رود کارخانجات دارویی کشور به اندازه کافی ماده اولیه خریداری می‌کردند تا در ادامه مسیر مشکلی برای تولید دارو نداشته باشند.

شیبانی با عنوان این مطلب که قاچاق دارو باعث مرگ و میر بیماران خواهد شد، گفت: دارو شوخی بردار نیست.

وی افزود: ما نگران چندگانگی و دخالت‌هایی هستیم که به صنعت دارویی کشور آسیب می‌زند.

شیبانی با عنوان این مطلب که دنبال گران کردن دارو نیستیم، گفت: صنعت خواهان واقعی شدن قیمت دارو است. ما ارز ۴۲۰۰ تومانی را قبول نداریم، زیرا فقط برای ماده موثره دارو ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دهند، در حالی که دارو فقط ماده موثره نیست و کالاهای دیگری نیاز است تا دارو تولید و آماده شود.

وی ادامه داد: ما پیشنهاد دادیم ارز دارو آزاد شود، چون بالای ۹۰ درصد دارو با ارز آزاد تهیه می‌شود. بیمه‌ها باید خود را اصلاح کنند، چرا صنعت داروسازی باید تاوان بدهد.

دولت نباید دارو را مثل سایر کالاها ببیند

در ادامه این میزگرد، عباس کبریایی زاده نایب رئیس هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، با اشاره به خدمات داروسازان در روزهای مبارزه با کرونا و شهادت تعدادی از داروسازان در ایام گذشته، اظهار داشت: صنعت دارو دغدغه‌های زیادی دارد که مهم‌ترین انتظار ما از دولت این است که دارو را مثل سایر کالاها نبیند.

وی افزود: دارو، متفاوت با سایر کالاهای اساسی است. بیش از ۸ هزار ماده مختلف باید در اختیار صنعت باشد تا بتوانند داروهای مورد نیاز را تأمین کنند.

کبریایی زاده با عنوان این مطلب که زنجیره تأمین دارو نیاز به تدبیر خاص دارد، گفت: البته این بحران‌ها برای صنعت چیزی نیست، زیرا ما تجربه جنگ را داشته‌ایم و انتظار می‌رود از تجربه مدیریت بحران دارو به نحو شایسته ای استفاده شود.

وی ادامه داد: الگوی مدیریت در زنجیره تأمین دارو، فقط در اختیار وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو است و شرکای آنها مثل گمرکات، بانک مرکزی، وزارت صمت و…، باید با این الگو همگرا باشند تا بتوان مسیر توسعه و ارتقای صنعت دارو را به آسانی پیش برد.

۹۰ درصد انرژی دست‌اندرکاران تولید دارو برای مقابله با سنگ اندازی و مانع تراشی‌ها در داخل صرف می‌شود و این شایسته کشور نیست نایب رئیس هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، تاکید کرد: به صراحت می‌گویم همگرایی و همدلی در راستای جهش تولید، بین این سازمان‌ها وجود ندارد.

کبریایی زاده با اشاره به انتظاری که برای این همگرایی به منظور تولید دارو وجود دارد، گفت: انتظار داریم هر روز ایستگاه‌های جدیدی برای ممانعت از تولید دارو ایجاد نشود.

وی افزود: ۹۰ درصد انرژی دست‌اندرکاران تولید دارو برای مقابله با سنگ اندازی و مانع تراشی‌ها در داخل صرف می‌شود و این شایسته کشور نیست.

کبریایی زاده تاکید کرد: دارو، گروگان دیوان سالاری دولت است.

نایب رئیس هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، با انتقاد از تصمیم دولتمردان برای ارز دارو، گفت: کارشناس‌تر از بنده، وزیر و دولت هستند که مصلحت دیده‌اند ارز ۴۲۰۰ تومانی یا ترجیحی را حفظ کنند. و ما می‌گوئیم، قبول همین ارز را بدهید. نه اینکه دوره تأمین کالا در صنعت دارو را به طور وحشتناکی بالا ببرند.

کبریایی زاده ادامه داد: امروز یک شرکت دارویی دوره زمانی وحشتناکی را برای دریافت ارز تخصیصی می‌گذراند، زیرا این دوره به شدت طولانی شده است.

وی افزود: با توجه به منابع محدود ارزی، سیاستگذاری ها درست انجام شود تا مردم به داروهای اساسی و حیاتی، دسترسی داشته باشند.

کبریایی زاده گفت: شایسته نیست داروهایی که با ۵۰ هزار دلار ارز در داخل تأمین می‌شود، با مانع تراشی کاری کنیم که با ۱۰ برابر همان ارز، از کشورهای دیگر وارد کنیم.

وی با اعلام اینکه قیمت ارز تأمین مواد جانبی دارو ۲۰ هزار تومان است، افزود: با این قبیل تصمیم گیری ها، به صنعت و مردم ظلم می‌کنیم. در حالی که با چند ده برابر ارز بیشتر، دارو از خارج وارد می‌کنیم و طبیعتاً بیمه‌ها پوشش نمی‌دهند و دارو گران‌تر می‌شود.

نایب رئیس هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، تاکید کرد: انتظار می‌رود دولت، درست و شایسته مدیریت کند. متأسفانه امروز این هماهنگی وجود ندارد.

کبریایی زاده با عنوان این مطلب که رابطه دولت با صاحبان فرایند قطع است، گفت: بیش از یک سال و اندی است که شورای مشورتی تشکیل نمی‌شود.

وی افزود: دولت باید شیوه مدیریت زنجیره تأمین دارو را اصلاح کند، زیرا فکر می‌کنیم که دولت بایستی مسئولانه‌تر در مورد دارو عمل کند.

کبریایی زاده با عنوان این مطلب که نرخ ارز موضوع حاکمیتی است، ادامه داد: آنچه تحت عنوان ارز خیلی ارزان به نسبت بازار وجود دارد، به نفع نظام سلامت، مردم و صنعت نیست.

دارو فقط ماده موثره نیست

مهرداد علیمیان رئیس کمیته صادرات سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، با اشاره به مشکلاتی که در مسیر هماهنگی برای تولید دارو در کشور وجود دارد، گفت: دستورالعمل‌ها اجازه داده است که ثبت سفارش دارو از سازمان غذا و دارو صورت بگیرد و بعد وزارت صمت و بانک مرکزی هم در این مسیر قرار می‌گیرند. اگر قرار است متولی تأمین دارو تغییر کند، باید با هماهنگی سازمان غذا و دارو باشد.

اینکه فقط به ماده موثره ارز دولتی بدهیم و برای قطعات و سایر لوازم مورد نیاز تولید دارو ارز نیمایی در نظر گرفته شود، صنعت داروسازی را دچار چالش می‌کند وی با اشاره به دل نگرانی که در وزارت صمت برای ثبت سفارش دارو وجود دارد، افزود: ما باید قیمت دارو را به صورت یک پکیج کامل ببینیم. اگر دارو به عنوان کالای اولویت یک دیده شده است، باید پکیج قیمت گذاری آن نیز کامل باشد.

علیمیان ادامه داد: اینکه فقط به ماده موثره ارز دولتی بدهیم و برای قطعات و سایر لوازم مورد نیاز تولید دارو ارز نیمایی در نظر گرفته شود، صنعت داروسازی را دچار چالش می‌کند.

وی افزود: برای تهیه دارو، فقط ماده موثره نیاز نیست. بلکه شامل سایر کالاها و ابزار لازم برای تولید دارو می‌شود که باید با هم دیده شوند.

علیمیان با اشاره به مشکلات نقل و انتقال مالی در صنعت دارو، گفت: صنعت همچنان توان رفع نیازهای داخلی را دارد. زیرا، معتقدیم بیشتر از آنکه از تحریم‌ها آسیب ببینیم، از خود تحریمی ضربه می‌خوریم.

رئیس کمیته صادرات سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، با عنوان این مطلب که صنعت داروسازی کشور توان عرضه محصولاتش به بیرون از مرزها را دارد، افزود: متأسفانه بخشنامه‌های متعددی، بازگشت ارز حاصل از صادرات را گرفتار ساخته است.

کد خبر 5005909

پست بعدی

محمدمهدی کرباسچی درگذشت

چ آگوست 26 , 2020
محمدمهدی کرباسچی، مدیر حوزه کتاب و مطبوعات درگذشت. کرباسچی مدیرعامل اسبق سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. او همچنین در آبان سال ۱۳۷۱ به عنوان نخستین مدیرعامل شرکت همشهری منصوب شده بود. علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد فارابی با اعلام خبر درگذشت محمدمهدی کرباسچی می‌گوید: خدمات این مدیر فرهنگی به کتاب و مطبوعات ایران و نقشش در شکل‌گیری روزنامه همشهری ستودنی بود. محمدمهدی کرباسچی، مدیر حوزه کتاب و مطبوعات درگذشت. پایگاه خبری خبر فوری (khabarfoori.com) فرهنگی/ رسانه 5 شهریور 1399 - 09:21 کرباسچی مدیرعامل اسبق سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. او همچنین در آبان..

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000