برای دهمین سالروز درگذشت مهین شهابی

ده سال از درگذشت مهین شهابی ـ بازیگر باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون می‌گذرد. بازیگری که عزت‌الله انتظامی، او را یکی از بانوان مبارز تئاتر توصیف کرده بود.

مهین شهابی زاده ۲۵ شهریور ۱۳۱۵ و ثمره ازدواج پدری ارتشی و مادری از خانواده قاجاریه بود که از همان زمان کودکی، احترام بین زن و شوهر را از والدین خود آموخت و به گفته خودش، در زندگی احترام‌آمیزی بزرگ شد.

در سال‌های نوجوانی و به واسطه بازی در نمایش‌های آماتوری در دبیرستان، به بازیگری علاقه‌مند شد و پس از ازدواج، همسرش که خود اهل کاری هنری بود، با دیدن این علاقه، مشوق او شد.

گفته می‌شود که فعالیت هنری‌اش را ابتدا با دوبلاژ آغاز کرد و بعد به گروه تئاتر «آناهیتا» به سرپرستی مهین و مصطفی اسکویی پیوست و بعد از آن به دعوت دکتر فروغ، به اداره هنرهای دارماتیک رفت.

شهابی در افتتاح تماشاخانه «سنگلج» (۲۵ شهریور سابق) با بازی در نمایش «امیرارسلان» روی صحنه رفت و سال‌ها در گروه تئاتر «مردم» به سرپرستی عزت‌الله انتظامی و علی نصیریان کار کرد.

آقای بازیگر، او را یکی از زنان مبارز تئاتر می‌دانست چراکه در آن دوره کار هنری برای بانوان بسیار دشوارتر بود.

این بانوی هنرمند اما باور داشت گرچه هنر، راه زیبایی است ولی در کنار آن باید زندگی شخصی خود را حفظ کرد و اجازه نداد که حرمت یک زن هنرمند از بین برود.

بازی در نمایش‌های «بلبل سرگشته»، «آی با کلاه، آی بی‌کلاه»، «بازرس» و … از جمله نقش‌آفرینی‌های او در تئاتر است.

در ۲۴ سالگی با بازی در فیلم «ماجرای جنگل» ساخته مهدی میرصمدزاده، برای اولین بار مقابل دوربین رفت ولی مانند بسیاری از هنرمندان قدرتمند تئاتر، بازی در فیلم «گاو» داریوش مهرجویی، سرآغازی جدی برای حضور او در سینما شد. حضوری که بعدها با بازی در فیلم‌هایی مانند «پاییزان» ساخته رسول صدرعاملی، «گل مریم» کار حسن محمدزاده، «آقای بخشدار» به کارگردانی خسرو معصومی، «دو نیمه سیب» ساخته کیانوش عیاری، «راه افتخار» داریوش فرهنگ و … ادامه پیدا کرد.

اما عموم تماشاگران، او را با بازی در سریال «آینه» می‌شناختند. بازی در مجموعه‌های تلویزیونی‌ «گالش‌های مادربزرگ»، «سفر»، «همه فرزندان من»، «لبخند زندگی»، «نیمه پنهان ماه»، «طلاق»، «خانه سبز» و … بخش دیگری از فعالیت‌های این هنرمند است که گویندگی رادیو را هم تجربه کرده بود و باور داشت هنرمند در درجه اول باید به مردم عاطفه داشته باشد که بتواند نقش آنان را بازی کند.

این عاطفه اما فقط نسبت به مردم نبود و بانوی بازیگر، عشق بسیاری هم به میهن خویش داشت و می‌گفت زندگی در دهات کوره‌های ایران را به زیستن در هر کشور دیگری ترجیح می‌دهد و امید داشت که دولتمردان به داد مردم برسند.

مهین شهابی مشغول بازی در سریال «وضعیت سفید» حمید نعمت‌الله بود که به دلیل عارضه مغزی در بیمارستان بستری شد و سرانجام بامداد اولین روز شهریور ماه ۱۳۸۹ در بیمارستان «پارس» چشم از جهان فرو بست و یکی دیگر از مهمانان قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) شد.

5f415c670aee7_5f415c670aee9

منبع: ایسنا

بازیگر پیشکسوت
سالگرد

پست بعدی

از لحاظ معیشتی باید برای کادر درمان برنامه داشته باشیم

ش آگوست 22 , 2020
محمد جهانگیری معاون فنی سازمان نظام پزشکی کشور در گفتگو با خبرفوری گفت: پیش‌بینی می‌شود که کادر درمان تا یک سال دیگر با کرونا درگیر باشند. محمد جهانگیری معاون فنی سازمان نظام پزشکی کشور در گفتگو با خبرفوری گفت: پیش‌بینی می‌شود که کادر درمان تا یک سال دیگر با کرونا […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000