جان کری و برجام، به اندازه ۱۵۰ میلیارد دلار تحریم‌ها را کاهش دادند

مشاور امنیت ملی کاخ سفید از برجام به عنوان «بدترین توافق از زمان توافقنامه مونیخ یاد کرده است.

«رابرت او براین»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه‌ای از برجام به عنوان «بدترین توافق دیپلماتیک از زمان مماشات در توافقنامه مونیخ» یاد کرده است.

او برایان در مصاحبه‌ای با پایگاه «استوری» روز پنجشنبه بار دیگر مدعی شد «جان کری»، وزیر خارجه اسبق آمریکا با نقشی که در حصول برجام داشته به ایران کمک کرده از کاهش تحریم‌ها به ارزش ۱۵۰ میلیارد دلار برخوردار شود.

وی گفت: «جان کری و برجام، به اندازه ۱۵۰ میلیارد دلار تحریم‌ها را کاهش دادند. ایران این پول را برای مردم خودش و ایجاد یک طبقه متوسط در ایران خرج نکرد. آنها آن را برای فعالیت‌های تروریستی در لبنان، سوریه، عراق و یمن مصرف کردند. بنابراین، برجام اصلاً توافق فوق‌العاده‌ای نبود. در واقع، بدترین توافق دیپلماتیک از زمان مماشات مونیخ در سال ۱۹۳۸ بود.»

توافقنامه مونیخ که در سال ۱۹۳۸میان آلمان نازی، انگلیس، فرانسه و ایتالیا منعقد شد، امکان ضمیمه شدن نواحی آلمان‌نشین «سودت» در کشور چکسلوواکی را به خاک آلمان فراهم کرد.

دولت ترامپ ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و تحریم‌های معلق‌شده به موجب این توافق را علیه ایران احیا کرد.

دولت آمریکا بعد از برجام در راستای سیاست موسوم به «فشار حداکثری» به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورده است.

ترامپ وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد دولت آمریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ترامپ به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

5f3ff33435d7c_5f3ff33435d7e

منبع: فارس

برجام
کاخ سفید

پست بعدی

عصبانیت شدید مریم امیرجلالی از دعای مجری / ویدئو

ج آگوست 21 , 2020
پاسخ محمدرضا علیمردانی مجری برنامه چهل تیکه به حرف‌های مریم امیرجلالی درباره دلتنگی برای فرزنداش با واکنش تندی از جانب این بازیگر روبرو شد. پاسخ محمدرضا علیمردانی مجری برنامه چهل تیکه به حرف‌های مریم امیرجلالی درباره دلتنگی برای فرزنداش با واکنش تندی از جانب این بازیگر روبرو شد. مریم امیرجلالی […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000