مفقود شدن آلبوم کاخ گلستان، بهانه شد

«دانش امنای اموال موزه ها را در حوزه قوانین بالا ببرید و توجه کنید که رعایت دقیق محدودیت تعداد آثار فرهنگی-تاریخی در اختیار امنای اموال طبق مندرجات آیین نامه و دستورالعمل‌های پیوست آن می‌تواند عامل موثری برای جلوگیری از ایجاد مشکلات و مسائل عدیده مانند مفقود شدن آلبوم ناصری کاخ گلستان شود.»

در حالی خبر مفقود شدن آلبوم ناصری کاخ گلستان ۱۳ مرداد امسال منتشر شد که مدیر این مجموعه جهانی یک روز بعد اعلام کرد اصلاً اسفند سال گذشته یعنی پنج ماه قبل‌تر، متوجه مفقود شدن این اثر ارزشمند در دومین آلبوم‌خانه سلطنتی و غنی دنیا شده‌اند که هنوز انبارگردانی برای رسیدن به نتیجه‌ای درست در این زمینه به پایان نرسیده است و پس از آن بود که اعتراضات نسبت به این اتفاق و گذشت مدت زمان طولانی از مفقود شدن این آلبوم نفیس و نتیجه ندادن بررسی‌ها بالا گرفت.

انتشار این صحبت‌ها از سوی آفرین امامی – مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان – کافی بود تا متولیان میراث فرهنگی خود را از هر نوع توضیح دیگری مصون بدانند و سرانجام ایکوم (کمیته ملی موزه‌های ایران) بعد از گذشت این مدت زمان، در نامه‌ای به وزیر میراث فرهنگی پیشنهادهایی را برای جلوگیری از تکرار چنین اتفاقاتی مطرح کرده است.

سید احمد محیط طباطبایی ۲۳ مرداد در نامه‌ی خود که در اختیار ایسنا قرار گرفته، خطاب به علی اصغر مونسان – وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – آورده است: «پیرو اخبار منتشره در فضای رسانه‌ای کشور در باب مفقود شدن یکی از آلبوم‌های آلبوم خانه کاخ گلستان، بار دیگر اجرای دقیق دستورالعمل‌های مرتبط با آیین نامه اموال فرهنگی – هنری و تاریخی نهادهای عمومی و دولتی مصوب هفتم اسفند ۱۳۸۱ هیئت وزیران را به ما یادآوری می‌کند. با توجه به حسن نظر و اهتمام آن مقام، همان‌طور که مستحضر هستید دستورالعمل‌های لازم منضم (پیوسته) به فرم‌های اطلاعاتی توسط کارشناسان اداره کل موزه‌ها در حوزه معاونت میراث فرهنگی آن وزارت تهیه شده است و با نظارت کامل بر حُسن انجام آن‌ها در سطح استان‌های مختلف کشور در اختیار امنای اموال و مسئولان موزه‌ها قرار گرفته است.

نظر به اینکه امنای اموال موزه‌ها اکثراً از فارغ‌التحصیلان مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی هستند و انتظار می‌رود برای ارائه خدمات شایسته نسبت به مندرجات دستورالعمل‌های یاد شده و چگونگی حفظ و نگهداری و ارائه نمایشگاهی آثار کاملا مطلع باشند و اداره کل موزه‌ها را با مشکل عدم اطلاع امنای اموال یا تخریب اموال به دلیل شرایط نامساعد فیزیکی مخازن یا ویترین‌های نمایشگاهی مواجه نکنند، مع‌الوصف متاسفانه انتشار اخباری از این دست موجب تزلزل تداوم فعالیت آرام در محیط‌های موضعی و در نهادهای فرهنگی را فراهم می‌کند و به این ترتیب مسبب تشویش خاطر و جریحه‌دار شدن افکار عمومی می‌شود.

تصور می‌رود اکنون که شرایط بیماری همه‌گیر کرونا موجب محدودیت فعالیت فیزیکی در موزه‌ها شده است زمان مناسبی برای ارتقای دانش امنای اموال در حوزه قوانین لازم الاجرا مندرج در دستورالعمل‌های فوق را فراهم کرده است که می‌تواند از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی آنلاین که محتوای آن با مشارکت کارشناسان خبره حقوقی مالی اموال حفاظت و مرمت و پژوهشکده و حفاظت فیزیکی در بخش یگان پاسداران میراث فرهنگی تدوین خواهد شد، این مشکل را به حداقل ممکن کاهش داد. بدیهی است کمیته ملی موزه‌های ایران در ارائه خدمات علمی فنی و مرتبط با موضوع مذکور اعلام آمادگی می‌کند.

البته نظارتِ مسئولان ذیربط در مناطق مختلف سازمانی در اجرای بهینه دستورالعمل‌های اداره کل موزه‌ها الزامی خواهد بود، همچنین در فرم‌های تنظیمی ۶ ماهه ارسالی توسط امنای اموال با قید تاریخ تنظیم به همراه تاییدیه‌های مربوطه (که معرف انبارگردانی‌های قید شده در دستورالعمل‌های مربوط به آیین نامه اموال فرهنگی است) لازم است پیش از تایید مدیران استانی و وزارتی، مسئول مستقیم و کارشناس مسئول اموال (نماینده ذیحسابی) در اجرای انبارگردان فرم‌های این مذکور را تعیین کنند.

در انتها توجه به این نکته را ضروری می‌داند که رعایت دقیق محدودیت تعداد آثار فرهنگی- تاریخی در اختیار امنای اموال طبق مندرجات آیین نامه مذکور و دستورالعمل‌های پیوست آن می‌تواند عامل موثری برای جلوگیری از ایجاد مشکلات و مسائل عدیده همانند مورد مذکور شود.»

منبع: ایسنا

پست بعدی

عباس عبدی: فعالان اصیل از صحنه سیاست کنار رفته اند؛ هوچی ها به میدان آمده اند

س آگوست 18 , 2020
فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: اگر از من پرسیده شود که در ایران کنونی به چه تخصصی بیش از همه نیازمندیم که در وجود آن به ‌شدت فقیر هستیم خیلی سریع خواهم گفت به سیاستمدار. در واقع مشکل اصلی و مادر مشکلات کشور، سیاست است. عباس عبدی در روزنامه اعتماد […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000