هر چه که موجب پیشگیری از بیماری کرونا گردد، واجب است / هر خانه، یک حسینیه را محقق کنیم

5f30266d0133d_2020-08-09_21-08

مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: به نظر اینجانب رعایت هر چه که موجب پیشگیری از بیماری مذکور [کرونا] گردد واجب و لازم است.

آیت الله یوسف صانعی به استفتای رسانه خبر فوری درباره برگزاری عزاداری سالار شهیدان در روزگار کرونازده امروز پاسخ داد. متن استفتاء و پاسخ این مرجع تقلید به شرح زیر است:

استفتا:

احتراما با عنایت به در پیش بودن ایام محرم و سنت دیرینه مردم ایران در برگزاری باشکوه این مراسم، همان طور که مستحضر هستید، امسال نگرانی هایی در جامعه درباره پیامدهای برگزاری این مراسم از حیث شیوع دوباره ویروس کرونا به وجود آمده است.

اگر ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا اعلام کند که عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی در این مراسم می تواند به گسترش بیماری و جان باختن عزاداران حسینی منتهی شود، آیا برگزاری مراسم در چنین شرایطی از لحاظ شرعی مجاز است؟ آیا می توان برگزاری مراسمات عزاداری که منجر به خطر افتادن جان عزاداران شود را شرعا حرام اعلام کرد؟

پاسخ آیت الله صانعی:

حفظ جان انسان ها و حقوق آنها یکی از اصول اولیه عقلی و شرعی و پیام همه انبیای عظام و ائمه اطهار می باشد و چگونه چنین نباشد در صورتی که امام حسین(ع) در شرایطی که اساس اسلام در خطر از بین رفتن بود و همه هستی خویش را جهت حفظ اسلام برای مقابله با ظلم آماده نموده بود و حتی ایشان شخصا از افرادی برای یاری اسلام دعوت می نمودند و در روز عاشورا به یکی از افراد خود فرمودند: اعلام نما که: «لا یقتل معی رجل علیه دین»«کسی که بدهکاری دارد همراه من در جنگ وارد نشود» و باید در این کلام دقت نمود آیا چنانچه شرکت در عزاداری ابی عبدالله و ائمه معصومین موجبات گسترش بیماری یا خطرات جانی برای خود شخص یا سایر افراد و یا ایجاد ضرر و مشقت برای کادر درمان گردد آیا اینگونه مراسمات تعظیم شعائر حسینی و مرضی امام حسین(ع) می‌باشد؟

به نظر اینجانب رعایت هر چه که موجب پیشگیری از بیماری مذکور گردد واجب و لازم است و بر فرض عدم رعایت، چنانچه شخص ناقل باعث بیمار شدن افراد دیگر گردد ضامن تمام خسارت های وارده می باشد و ناگفته نماند که می توان با استفاده از فضاهای غیرحضوری و تحقق هر خانه یک حسینیه ضمن عرض ارادت و اخلاص به سرور و سالار شهیدان و اصحاب باوفایش بالاخص علمدار کربلا حضرت ابوالفضل العباس(س) در زنده نگهداشتن اهداف والای آن امام همام انجام وظیفه نمود.

مراسم عزاداری
عزاداری امام حسین
آیت‌الله یوسف صانعی
ویروس کرونا

پست بعدی

اعتراض نیوشا ضیغمی به برگزاری کنکور سراسری/ ویدئو

ی آگوست 9 , 2020
نیوشا ضیغمی بازیگر سینما می‌گوید: اگر دختر خودش در چنین روزهایی کنکور داشت اجازه نمی‌داد در کنکور شرکت کند. نیوشا ضیغمی از برگزاری کنکور سراسری در روزهایی که کرونا روزانه جان چند ده ایرانی را می‌گیرد انتقاد کرد و گفت اگر دختر خودش در این دوران کنکور داشت اجازه حضور […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000