لویه جرگه به آزادی زندانیان طالبان رای داد

بر اساس تازه‌ترین گزارشی که از لویه جرگه مشورتی صلح در کابل رسیده، کار کمیته‌های جرگه‌ بزرگ مشورتی صلح افغانستان نهایی شده است.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، مهم‌ترین موارد مشورتی و پیشنهادی را که روسای کمیته‌ها ارائه کردند تا حکومت و شورای عالی سازش (صلح) ملی در مذاکرات صلح با طالبان در نظر بگیرند از این قرار است:

«برای رسیدن به صلح پایدار و باعزت لازم است تا طرف‌ها انعطاف لازم نشان دهند؛ ۴۰۰ زندانی باقی‌مانده‌ طالبان آزاد شوند تا هیچ بهانه‌ برای تعویق مذاکرات صلح وجود نداشته باشد؛ با آزادی زندانیان طالب آتش‌بس بدون قید و شرط برقرار شده و طرف‌ها به آن متعهد بمانند؛ گفت‌وگوهای صلح در زودترین فرصت ممکن آغاز شود؛ تشکیل یک هیئت فراگیر و همه‌شمول ملی برای مذاکرات صلح که توانایی دفاع از ارزش‌های ۱۹ سال اخیر و دستاوردهای آن را داشته باشد؛ مذاکرات صلح به رهبری افغان‌ها ترجیحاً در افغانستان برگزار شود؛ کشورهای دخیل در مساله افغانستان از حمایت طالبان دست بردارند و به تشدید تنش‌ها دامن نزنند؛ طالبان نباید دیگر به نام داعش حملات هراس‌افکنانه انجام دهند؛ زندانیان با ضمانت ملی و بین‌المللی آزاد شوند تا دوباره به صف نبرد نپیوندند؛ جامعه‌ جهانی شروع و موفقیت گفت‌وگوها و تأمین صلح پایدار در افغانستان را ضمانت کند؛ زندانیان نیروهای امنیتی کشور به منظور جلوگیری از تضعیف روحیه ملی آنان نیز آزاد شوند؛ در مذاکرات صلح از جمهوریت و دستاوردهای ۱۹ ساله دفاع قاطع شود؛ دفاع از قانون اساسی به ویژه فصل دوم قانون اساسی و نظام مردم‌سالار در مذاکرات صورت گیرد؛ حفظ آزادی‌ها و حقوق شهروندی که در قانون اساسی کشور آمده است به ویژه حقوق و آزادی‌های زنان در نظر گرفته شود؛ آزادی بیان و آزادی مطبوعات حفظ شود؛ مردم افغانستان در جریان گفت‌وگوهای مربوط به پیشرفت‌های مذاکرات صلح شریک شوند؛ حکومت باید رضایتمندی خانواده‌های قربانیان جنگ را به دست آورد؛ همه‌ اقشار مختلف جامعه به ویژه بانوان و جوانان در هیئت مذاکره‌کننده‌ صلح سهیم شوند؛ هیئت مذاکره‌کننده باید توانایی و ظرفیت تام گفت‌وگو را داشته باشد؛ توافقات صلح تحت نظارت و ضمانت سازمان ملل، قدرت‌های بزرگ جهانی و منطقه‌ای صورت گیرد».

به این ترتیب لویه جرگه با حمایت از دیدگاه اشرف غنی، رئیس جمهوری زمینه آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را فراهم کرده است.

روسای کمیته‌های لویه جرگه در بیانیه‌ای همچنین گفتند: «همه‌ اعضای کمیته‌های مربوطه تأکید کردند که مردم افغانستان سال‌هاست قربانی می‌دهند. جنگ بهای بزرگ از ما گرفته است. برای رسیدن به صلح و ثبات و پایان پدیده‌ ویرانگر جنگ با آزادی زندانیان طالبان موافقت می‌کنیم، مشروط بر این که جامعه‌ جهانی از موفقیت گفت‌وگوها و تأمین صلح پایدار ضمانت کند.».

آنها افزودند: موافقت با آزادی زندانیان طالبان به معنای بخشیدن جرم‌های آنان نیست. هیچ فرد یا نهادی حق این را ندارد. اما رسیدن به صلح و ثبات در کشور اولویت ملی و ضرورت همگانی است. لذا برای تسهیل موفقیت گفت‌وگوهای صلح لازم است تا زمینه‌ آغاز مذاکرات فراهم شود.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی صلح ملی و رئیس جرگه‌ بزرگ مشورتی صلح، پس از اتمام ارائه گزارش‌ کمیته‌های کاری، “از حوصله‌مندی، ارائه مشوره‌های همه‌جانبه و پیشنهادهای سازنده و جامع اعضای جرگه” قدرانی کرد و گفت: مشاوره‌ها و پیشنهادهای شما برای دولت افغانستان و شورای عالی صلح ملی اهمیت فراوان دارد و در مذاکرات از آنها استفاده‌ اعظمی خواهیم کرد. افغانستان در مرحله‌ حساس و تاریخی قرار دارد. از اینکه حساسیت شرایط را درک کرده مشاوره‌هایتان را با توجه به شرایط جاری و با درنظرداشت مصلحت کلان ملی ارای کردید، یک موفقیت بزرگ است. هرچند شرایط دلخواه نیست اما آنچه پیروزی ما را به صورت قطعی تضمین می‌کند، اتحاد و اتفاق ماست.

منبع: ایسنا

طالبان افغانستان
افغانستان

پست بعدی

واکنش آزاده زارعی به خبر تکان‌دهنده درگذشت ماه‌چهره خلیلی

ش آگوست 8 , 2020
آزاده زارعی بازیگر سینما و تلویزیون در روز عید غدیر آرزو می‌کند واقعه غدیرخم بازسازی شود و خودش هم در آن کار نقشی داشته باشد مثل نقش سختی که دوست دارد در سینما یا تلویزیون بازی کند و آن نقش خبرنگار است. آزاده زارعی بعد از “آوای باران” و تک […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000