توصیه جدی به رئیسی / با انتقادها، روحانی را تحریک نکنید / او خوب می‌داند، هر سلامی را چگونه پاسخ دهد!

توصیه جدی به رئیسی / با انتقادها، روحانی را تحریک نکنید / او خوب می‌داند، هر سلامی را چگونه پاسخ دهد!

آرمان ملی نوشت: اساسا، دولت فعلی نباید در توجیه ناکارآمدی‌های خود توپ را به زمین دولت سابق بیندازد زیرا حسن روحانی خوب می‌داند هر سلامی را چگونه پاسخ دهد تا درها گشایش یابد یا مسیر انتقادات به وی به منشأ انتقادها باز گردد.

ماراتن روحانی و رئیسی آغاز شده است. ابراهیم رئیسی، حسن روحانی را به بودجه‌ریزی همراه با کسری متهم کرده است. اقدامی که عملا دست دولت سیزدهم را بست و میوه تورم را در سبد اقدامات وی گذاشت. ابراهیم رئیسی چندی پیش اعلام کرد: «مبلغ کسری بودجه، مبلغ بالایی بود که آثار تورمی زیادی را برجا گذاشته بود.

اصلاحات اقتصادی در اردیبهشت ۱۴۰۱ باعث تورم ۱۲درصدی شد. اصلاح اقتصادی را همه می‌گفتند باید انجام شود اما همه به‌دلیل آثار اجتماعی و مشکلاتی که ممکن بود ایجاد کند انجام نمی‌دادند.» به نظرمی‌رسد همه ماجرا هم این نیست که اعلام شده است. زیرا از قرار معلوم حسن روحانی، بودجه ریزان وی و دستگاه اقتصادی دولت گذشته در نگارش بودجه انقباضی سال آخر خود که در سال اول دولت رئیسی اجرایی شده است؛ عملا نقشی نداشته‌اند.

ماجراچیست؟

ابراهیم رئیسی معتقد است بودجه سال اول فعالیت دولتش از ابتدا توسط دولت قبل باکسری بودجه نگارش شده است اما حسن روحانی در پاسخ به این اظهارات اعلام کرده است«عین بودجه‌ای که برای ۱۴۰۰ تنظیم کرده بودیم، تحقق پیدا کرد. ۴۰۰ هزار میلیارد تومان را مجلس اضافه کرد. همان شدکسر! ما در مجلس هم گفتیم ۴۰۰ هزار میلیارد تومان را اضافه نکنید. بودجه ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بود، مجلس کرد ۱۲۰۰ میلیارد تومان. ما گفتیم ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه است. بعد گفتند این دولت ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه برای ما گذاشته است. دولت نگذاشته، مجلس برای شما گذاشته است.» حسن روحانی در ادامه در موردکسر بودجه دولت در سالجاری به ابراهیم رئیسی توصیه کرده است که«سال ۹۲ بودجه‌ای که دولت به مجلس داده بود ۳۸ درصد کسری داشت. ما سر و صدا نکردیم، لایحه دوفوریتی بردیم مجلس و اصلاح کردیم. اگر می‌بینید کسری بودجه است، لایحه دوفوریتی بدهید به مجلس، کسری بودجه را اصلاح کنید.» حسن روحانی در این پاسخ کوتاه به اظهارات دولت با لفظ اعتدالی خود بازی سازی تیم رسانه‌ای دولت را باطل کرد. از این منظر شاهد هستیم که چند روز یک بار یکی از حامیان دولت و مجلس به وی حمله می‌کنند اما به نظر می‌رسد آنچه حسن روحانی قصد داشته است، در برابر دولت فعلی به دست آورد، محقق شده است.

آقای روحانی سکوت!

روز گذشته احمد امیر آبادی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی که در واکنش به اظهارات حسن روحانی اعلام کرده است «اخیرا رئیس‌جمهور سابق، آقای روحانی مطالبی را در دفاع از عمکرد دولت خود بیان داشته که خوب است ایشان مانند دوره مسئولیت خود بار دیگر سوار خودرو شده و یک نظرسنجی از داخل ماشین داشته باشند، چون اگر پیاده شوند، مردم پاسخ نظرسنجی را به ایشان به‌طور ویژه می‌دهند. او گفت: لذا توصیه می‌شود ایشان مانند دو سال گذشته که سکوت اختیار کردند، هرگز سخن نگویند اگرچه ایشان نمی‌‎توانند از خیر دوره بعدی مجلس بگذرند و برای همین سخن را آغاز کردند.»

نگاه روحانی به مجلس نیست

برخی معتقدند حسن روحانی با اظهاراتی که اخیر در ارتباط با مسائل جاری کشور داشته؛ قصد دارد مجدد به عرصه قدرت باز گردد و از این جهت تخریب و تهدید وی را آغاز کرده‌اند و او را توصیه به سکوت کرده‌اند. با این وجود روحانی فقط یک اظهار نظر کرده است. او به خوبی با لایه‌های قدرت سیاسی در ایران آشناست و نیک می‌داند که اگر بخواهد مجددا به عرصه قدرت باز گردد، آن مسیررا باید چگونه انتخاب کند. مجلس فعلی نه مجلس اول دوم است که در معنای واقعی کلمه در راس امور بودند و همه سلایق در آن حضور داشتندو نه مجلس ششم است که تلاش در استقلال نهاد قانونگذاری داشت و نه حتی مجلس دهم است که اعتدالی می‌اندیشید. از همین مجلس فعلی است که مجلس آینده خارج می‌شود از این جهت روحانی با نوع تفکراتی که در مورد مسائل راهبردی دارد اگر هم به بازگشت به قدرت بیندیشد، آن مسیر را برای خود مسیر مجلس نمی‌داند. البته این احتمال وجود دارد که مدیرانی که در دولت وی در مراتب عالی و میانی فعال بودند در قالب حزب اعتدال و توسعه تمایلاتی برای ورود به عرصه رقابت برای تصدی پارلمان را داشته باشند اما نگاه روحانی به مجلس نیست.

در نهایت…

نگاهی به کارنامه حسن روحانی در طول دوران سیاست‌ورزی، نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور سابق ایران ؛ حاضر به حضور در عرصه قدرت و تصمیم گیری و تصمیم سازی شده است. نقش روحانی در صلح ایران و عراق، نقش روحانی در عقد قرارداد مودت (ایران و عربستان) در سفر هاشمی رفسنجانی به ریاض «قرارداد روحانی» نقش کلیدی روحانی در ماجرای مک فارلین، نقش بی‌بدیل روحانی در توافق ۲۰۰۳ هسته‌ای با تروئیکای اروپایی، نقش روحانی در توافق هسته‌ای وین و ده‌ها موضوع ریز و درشت دگر نشان می‌دهد که شیخ دیپلمات اگر هم نیم نگاهی به قدرت داشته باشد آن نیم نگاه قطعا از کانال مجلس نمی‌گذرد. از این منظر اساسا دولت فعلی نباید در توجیه ناکارآمدی‌های خود توپ را به زمین دولت سابق بیندازد زیرا حسن روحانی خوب می‌داند هر سلامی را چگونه پاسخ دهد تا درها گشایش یابد یا مسیر انتقادات به وی به منشأ انتقادها باز گردد.

بیشتر بخوانید:

۲۱۲۲۰

پست بعدی

نگرانی سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص اعتراضات در برزیل

د ژانویه 9 , 2023
کد خبر: 590860 | ۱۴۰۱/۱۰/۱۹ ۲۲:۱۳:۵۴ اعتمادآنلاین | هواداران ژائیر بولسونارو رئیس جمهوری سابق برزیل روز یکشنبه(۱۸ دی) در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، به ساختمان‌های کنگره ملی (پارلمان)، دیوان عالی و کاخ ریاست جمهوری این کشور یورش بردند. به گزارش ایرنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه دوشنبه شب […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000