نسل Z به استقلال بیشتر و دغدغه‌ها و مسائل جهانی توجه دارد

نسل Z به استقلال بیشتر و دغدغه‌ها و مسائل جهانی توجه دارد

حسین شیخ‌رضایی، نویسنده، مترجم و پژوهشگر، طی نشستی تحت عنوان «در تلاقی نو/ جوانی و تکنولوژی» که پانزدهم دیماه از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار شد، ضمن اشاره به رابطۀ بین تحولات تکنولوژیک و اجتماعی به بررسی مدل‌های فهم این رابطه پرداخت و گفت: باید دید هنگامی که تکنولوژی تغییر می‌کند، تحولات اجتماعی را نیز به دنبال خود می‌آورد یا مدل‌های دیگری هم در این خصوص وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از انجمن نویسندگان کودک و نوجوان شیخ‌رضایی افزود: لزوماً اینگونه نیست که تکنولوژی تغییر بدهد و جامعه تغییر کند؛ بلکه باید دید این تحولات در چه بستر و بافت اجتماعی رخ می‌دهند و اثرگذاری‌ها نیز بر همین اساس متفاوت خواهد بود.

نویسندۀ کتاب «دوران طلایی» در این نشست ضمن بیان مفهوم نسل و تعریف هم‌نسل‌بودن به تفسیر و تعبیر کنونی مشخصات و ویژگی‌های دهۀ هشتادی‌ها به عنوان نسل Z پرداخت و دلیل این نام‌گذاری برای ردۀ سنی مورد اشاره را تبیین کرد.

شیخ‌رضایی در بخش دیگری از سخنان خود دربارۀ مطالعات میدانی کشورهای مختلف راجع به نسل Z اضافه کرد: طی مطالعه‌ای در امریکا و بریتانیا، به رسیدن این نسل از هویت‌های قبلی به تعریف ریزبافت‌تر هویت، چگونگی مسئله‌یابی الگوهای دسته‌جمعی، افزایش خودمختاری، استقلال بیشتر و جلب توجه این نسل به دغدغه‌ها و مسائل جهانی پرداخته شده است.

وی در ادامه با مرور مطالعۀ دیگری در همین خصوص توسط کشور روسیه تصریح کرد: این بررسی نشان می‌دهد نظر غالب نسل قبلی به این نسل منفی است؛ در حالی که خود این نسل روی دو نکته تأکید دارند: یکی افزایش خودمختاری و خوداظهاری در فضای اینترنت و دوم توانایی حل مسائل اجتماعی در قالب الگوهای مشارکتی و دسته‌جمعی.

مترجم کتاب «استدلال‌های بد» در این نشست که با حضور تعدادی علاقه‌مندان و اجرای معصومه یزدانی، نویسنده و فعال حوزۀ ادبیات کودک برگزار شد، به چند مورد گمانه‌زنی دربارۀ ایران، اثرگذاری اینترنت، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پرداخت و با اشاره به مسئلۀ سست‌شدن الگوهای سنتی اقتدار و نظام‌های سلسله‌مراتبی خاطرنشان کرد: اینترنت به دلیل خصلت افقی و شبکه‌ای بودن، تلقی افراد را از مدیریت، نقش مدیر و جایگزین‌های متعدد و در دسترس تغییر می‌دهد.

سلسله نشست‌های اخیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با هدف بررسی ویژگی‌های نوجوانان امروز و ضرورت شناخت دقیق‌تر آنها در محل این انجمن برگزاری می‌شود و حضور در این جلسات گفت‌وگومحور برای تمام علاقه‌مندان آزاد است.

۵۷۵۷

پست بعدی

امیر جدیدی، بهرام رادان و ساعد سهیلی به خانه‌ها می‌آیند

ج ژانویه 6 , 2023
علاقه‌مندان شبکه نمایش خانگی می‌توانند فیلم‌های سینمایی «روز صفر» ساخته سعید ملکان، «پولاریس» به کارگردانی سودابه مرادیان و مستند «جزیره ماهی» ساخته رضا اعظمیان را در بخش اکران آنلاین پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی تماشا کنند. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فیلم سینمایی «روز صفر»، به تهیه کنندگی و کارگردانی سعید ملکان، […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000