حج امسال بدون گزارش یک مورد ابتلا به کرونا به پایان رسید

مراسم نامتعارف حج امسال در حالی به پایان رسید که به گفته مقام‌های عربستان هیچ موردی از ابتلا به کرونا در مدت حج گزارش نشده است.

مراسم نامتعارف حج امسال به پایان رسید و حاجیان برای آخرین بار خانه کعبه را با رعایت فاصله اجتماعی طواف کردند. به گفته مقام‌های عربستان هیچ موردی از ابتلا به کرونا در مدت حج گزارش نشده است.

در حج امسال که مقررات جدی فاصله‌گذاری و ضوابط بهداشتی بسیاری داشت، فقط پانزده هزار زائر از داخل عربستان اجازه شرکت داشتند در حالی که هر سال حدود دو میلیون نفر از سراسر دنیا برای حج به عربستان سفر می‌کردند.

امسال برای نخستین بار در یک قرن اخیر به زائران خارج از عربستان اجازه ورود به خاک این کشور داده نشد و تنها شهروندان سعودی و زائران خارجی مقیم این کشور در کنار کادر امنیتی، ماموران انتظامی و بهداشتی در این مراسم شرکت کردند.

مراسم رمی جمرات با جمع اندکی از حاجی‌ها، درحالی که ماسک به صورت زده و از یکدیگر فاصله گرفته بودند و از سنگ‌های استریل‌شده استفاده می‌کردند، به پایان رسید

رمی جمرات یکی از ارکان حج است. زائران پس از احرام بستن و طواف مکه، از شهر خارج می‌شوند تا اعمال حج را در سرزمینی معروف به «مشاعر» ادامه دهند. زائران روز را در صحرای عرفات سپری می‌کنند، شب تا طلوع صبح را در بیابان «مشعر» و صبحگاه به منا می‌روند تا به نمادهای شیطان سنگ بزنند و قربانی دهند.

منا در ۷ کیلومتری شمال شرقی شهر مکه قرار دارد و به بزرگ‌ترین شهر چادر در جهان معروف است. چادرهای این شهر تا سال گذشته جمیعتی بالغ بر دو و نیم میلیون نفر را پوشش داده است. امسال به علت کووید-۱۹ عربستان تصمیم گرفت حج را با جمعیت محدودی از ساکنان مقیم در این کشور برگزار کند. مقامات سعودی گفته‌اند حج با حدود یک هزار نفر برگزار شده است اما منابع خبری این کشور اعلام کرده‌اند تعداد حجاج از ۱۰ هزار نفر فراتر رفته است.

در منا، سه ستون بزرگ سنگی وجود دارد که نماد شیطان است. حاجی‌ها در روز اول، سنگی که به شیطان بزرگ معروف است را هفت مرتبه سنگ می‌زنند و در روزهای دوم و سوم، به هر سه ستون، سنگ پرتاب می‌کنند. به این مراسم رمی جمرات یا پرتاب سنگ به شیطان می‌گویند که تجدید نمادین از حج حضرت ابراهیم (ع) است. در بین مسلمانان روایت است، منا سرزمینی بود که شیطان بر ابراهیم ظاهر شد و او به فرمان فرشته جبرئیل، برای مقابله با وسوسه نافرمانی از خدا، در این سه نقطه هفت مرتبه به شیطان سنگ زد.

مراسم رمی جمرات سه روز طول می‌کشد اما گاهی برخی زائران روز چهارم هم در جمرات حضور دارند و مراسم پرتاب سنگ را تکرار می‌کنند.

زائران در دسته‌های کوچک با همراهی یک راهنمای بهداشت، درحالی که ماسک به لباس احرام آن‌ها اضافه شده بود، وارد جمرات شدند و با رعایت فاصله، این مراسم را به جای آوردند. این زائران پیش از آنکه در حج شرکت کنند، قرنطینه بودند و تست کرونا داده‌اند. در طول مراسم نیز تب‌سنجی آن‌ها ادامه داشته است. آن‌ها ملزم هستند بعد از مناسک حج، قرنطینه را ادامه دهند.

عربستان که با انتشار مکرر تصاویر از حج سعی دارد نشان دهد این مراسم را با شیوع ویروس کرونا به درستی مدیریت می‌کند، حج امسال را به ۵ روز محدود کرده است. این مراسم رسماً از روز چهارشنبه (هشتم مردادماه) آغاز شد. این درحالی است که سال‌های گذشته زائران به انگیزه حج تا یک ماه در مکه و مدینه حضور داشتند اما زائران امسال اجازه سفر به مدینه و زیارت مزار پیامبر (ص) را در طول برنامه حج نداشتند.

منبع: بی‌بی‌سی

حج
ویروس کرونا

پست بعدی

پیام تسلیت سفارت لهستان در پی درگذشت کارگردان «مرثیه گمشده»

ی آگوست 2 , 2020
سفارت لهستان در تهران در پیامی درگذشت خسرو سینایی، فیلم‌ساز پیشکسوت ایران را تسلیت گفت. سفارت لهستان در ایران در صفحه توئیتر خود در پیامی اعلام کرد: سوگوار فقدان خسرو سینایی، کارگردان برجسته سینمای ایران هستیم که در ۱۱ مرداد ماه در سن ۸۰ سالگی فوت کرد. او در سال […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000