بمب‌افکن بی‌همتایی که برای جنگ هسته‌ای ساخته شد / عکس

بمب‌افکن بی‌همتایی که برای جنگ هسته‌ای ساخته شد / عکس

آورو والکان بمب‌افکن استراتژیک نیروی هوایی بریتانیا با طرحی بی‌همتا برای مقابله با تهدیدهای دوران جنگ سرد ساخته شده بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آورو والکان یکی از خاص‌ترین بمب‌افکن‌های تاریخ است که در دوران خود از طرحی انقلابی استفاده کرده بود. این پرنده برای مقابله با قدرت کوبنده اتحاد جماهیر شوروی در دوران جنگ سرد ساخته شده بود.

والکان دومین بمب‌افکن از سری وی‌بمبر بود که برای نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا طراحی و ساخته می‌شد. این پرنده استثنایی نخستین بار در ۱۹۵۲ به آسمان پرید و از سال ۱۹۵۶ به خدمت گرفته شد.

بمب‌افکن بی‌همتایی که برای جنگ هسته‌ای ساخته شد / عکس

بر اساس توضیحی که در وب‌سایت کمپانی بی‌ای‌ای سیستمز آمده، طرح این بمب‌افکن پیشرفته‌ترین و در عین حال پرریسک‌ترین طرح در میان طرح‌های پیشنهادی برای ساخت بمب‌افکن استراتژیک هسته‌ای بود.

طرح این پرنده با بال دلتا در زمان خود چنان پیشرفته بود که فرمانده نیروی هوایی بریتانیا مدعی شده بود که این بمب‌افکن با ابعاد عظمیش قابلیت مانوری بهتر از هر جنگنده موجود دارد.

البته خوشحالی آن‌ها دیری نپایید و آن‌طور که موزه نیروی هوایی بریتانیا نوشته، تا سال ۱۹۶۶ پدافند شوروی چنان پیشرفت کرد که والکان دیگر قابلیت انجام عملیات در ارتفاع بالا را از دست داده بود.

والکان در آغاز دهه ۱۹۷۰ کاملا از ماموریت هسته‌ای معاف شد و به نیروهای بمب‌افکن متعارف پشتیبان ناتو پیوست.

این پرنده با ۲۹ متر طول و پهنای بال ۳۰ متری حدود ۸ متر ارتفاع داشت و می‌توانست با بیشینه وزن ۷۷ تن از زمین به آسمان برود.

بمب‌افکن بی‌همتایی که برای جنگ هسته‌ای ساخته شد / عکس

نیروی پیشران این بمب‌افکن استراتژیک را چهار موتور توربوجت رولزرویس اولیمپوس تامین می‌کردند.

والکان با سرعت کروز ۹۱۳ کیلومتر بر ساعت برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده بود اما در عین حال می‌توانست ۲۱ بمب ۱۰۰۰ پوندی را با خود به میدان نبرد ببرد.

این بمب‌افکن در سال ۱۹۸۴ از خدمت خارج شد و از ۱۳۴ فروند آن ۱۹ فروند حفظ و به موزه‌های گوناگون در آمریکا، کانادا و انگلستان فرستاده شدند.

۵۸۵۸

پست بعدی

دایی: همسر و دخترم ممنوع‌الخروج نبودند / قصد سفر به آمریکا نداشتند / این هم بلیت برگشت‌شان / خدا را شکر که ... + تصویر بلیت

د دسامبر 26 , 2022
تابناک نوشت: دایی گفت: همسرم هیچ تعهدی مبنی بر مطلع کردن مقامات یا نهادها و ادارات قبل از انجام سفر خارجی نداده است. علی دایی: قصد همسر و دخترم برای سفر به آمریکا دروغ است، این‌هم بلیت برگشت‌شان/ اینکه همسرم قبل از خروج باید اطلاع می‌داده هم واقعیت ندارد موضوع […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000