پکن پشت‌پا نمی زند / انتقاد تند نائب‌رئیس مجلس از منتقدان همگرایی ضدایرانی چین با اعراب

پکن پشت‌پا نمی زند / انتقاد تند نائب‌رئیس مجلس از منتقدان همگرایی ضدایرانی چین با اعراب

ایسنا نوشت: نیکزاد گفت: متاسفانه عده‌ای در حال طراحی سناریوهای رسانه‌ای و فشار بر افکار عمومی هستند که بر اساس آن طوری وانمود می‌کنند که اگر چین با ایران قرارداد امضا کرده، معنایش این است که با دیگر کشورها نباید در ارتباط باشد. غافل از اینکه آنچه برای ما مهم است پایبندی چین به توافقاتش با ایران و پایبندی به اصول و تمامیت ارضی کشورمان است.

علی نیکزاد با اشاره به بیانیه اخیر چین و عربستان و همچنین حضور معاون نخست وزیر چین در روزهای آینده در ایران گفت: در نطق اخیرم در مجلس صحبتی درباره عربستان داشتم مبنی بر اینکه اینها در کنار مباحث تجاری با کشور چین، نباید وارد موضوعات مبرهن و آشکار و اثبات شده‌ای شوند که احتیاجی به بررسی‌های حقوقی هم ندارد و تنها کافی است که سری به موزه‌ها بزنند و نقشه‌های تاریخی را بررسی کنند.

وی تاکید کرد: این خلیج، خلیج همیشه فارس است نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر و جزایر سه گانه نیز متعلق به جمهوری اسلامی ایران است که این امری بدیهی و مشخص است؛ این موضوع همچون وضعیت رییس جمهور یکی از کشورهای همسایه است که تاریخ نمی داند و حافظه تاریخی‌اش محل سوال است و مباحثی را مطرح می کند. همان موقع هم خطاب به این شخص گفتم که «نوه نمی‌تواند پدربزرگ را منکر شود.» و باز هم تاکید می‌کنم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: ما علاقه‌مند هستیم کشورهای همسایه‌مان در امنیت کامل بوده و قراردادهای تجاری منعقد کنند و ملت آنها در آسایش و رفاه باشد؛ سیاست دولت و مجلس همکاری ارزشمند و توسعه روابط با ۱۵ کشور همسایه است.

نیکزاد با اشاره به موضوع چین گفت: ما قراردادهایی با کشور چین بسته‌ایم و کار پیش می‌رود؛ در حال حاضر روزانه چین ۵.٧ میلیون بشکه نفت از کشورهای آسیایی خرید می کند و قطعاً از جمهوری اسلامی ایران هم خرید دارد. چین به عنوان یک ابرقدرت به دنبال ایفای نقش در منطقه ای است که باید آمریکا از آن خارج شود؛ آمریکا در منطقه مداخلات و جنایت‌های سنگینی انجام داد که از همان روزهای اول جمهوری اسلامی ایران به کشورهای همسایه اعلام کرد که پیشرفت، آزادی، عدالت اجتماعی و تکمیل زیرساخت‌ها با حضور آمریکا در این کشورها شدنی نیست.

عربستان به هیچ وجه حق دخالت در مباحث داخلی جمهوری اسلامی ایران را ندارد

وی افزود: اینکه چین بخواهد با کشورهای همسایه‌ کار کند، هیچ اشکالی ندارد. شخصا اعتقادی ندارم که چین بخواهد پشت پا به قراردادهای منعقده اش با جمهوری اسلامی ایران بزند. حرف ما با کشور عربستان است که به هیچ وجه حق دخالت در مباحث داخلی جمهوری اسلامی ایران را ندارد و نباید از مباحث تجاری و قراردادهای اقتصادی جهت مباحث منطقه‌ای سوء استفاده کند.

نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی مجددا گفت: چین به دنبال ایفای قدرت در منطقه است و خود را ابرقدرت می‌داند و دومین قدرت اقتصادی دنیاست؛ آمریکا به عنوان اولین قدرت اقتصادی دنیا هم باید از منطقه بیرون رود پس حتی با بسته شدن قرارداد و واگذاری پروژه و تامین انرژی باز هم خرید نفت ایران در سبد ۵.٨ میلیون بشکه نفت روزانه محفوظ است. نباید در بین قراردادهای تجاری، میزبان سوء استفاده کرده و مباحث دیگری را بگنجاند که شاید چین هم متوجه آن مباحث نباشد اما ما و همسایه‌مان این مباحث را می‌دانیم. مواردی که برای امروز و دیروز هم نیست و همه عالم و آدم می دانند که جزایر سه‌گانه متعلق به جمهوری اسلامی ایران است.

بر سر منافع ملی و تمامیت ارضی خودمان با احدی تعارف نداریم

وی در بخش دیگری از این گفت و گو اظهار کرد: متاسفانه عده‌ای در حال طراحی سناریوهای رسانه‌ای و فشار بر افکار عمومی هستند که بر اساس آن طوری وانمود می‌کنند که اگر چین با ایران قرارداد امضا کرده، معنایش این است که با دیگر کشورها نباید در ارتباط باشد. غافل از اینکه آنچه برای ما مهم است پایبندی چین به توافقاتش با ایران و پایبندی به اصول و تمامیت ارضی کشورمان است. ما قطعا بر سر منافع ملی و تمامیت ارضی خودمان با احدی تعارف نداریم.

بیشتر بخوانید:

۲۱۲۲۰

پست بعدی

انهدام باند فرار مالیاتی در دامغان/ مامور خاطی ۱۲ سال زندانی شد

د دسامبر 12 , 2022
دامغان- معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی ضمن تأکید بر عزم جدی این سازمان در دفاع از حقوق عامه، از انهدام باند ارتشا و فرار مالیاتی در دامغان خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی سازمان مالیاتی کشور، سعید توتونچی ملکی با بیان اینکه […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000