بین حزب‌الله و اسرائیل جنگ می‌شود؟

با توجه به بیانیه حزب‌الله مبنی بر پاسخ قطعی به اسرائیل در خصوص حمله به نیروهای مقاومت لبنان، عده ای از تحلیلگران پس از حمله هوایی اسرائیل به دمشق، جنگی قریب الوقوع را در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی ..

5f23d8eddacf9_2020-07-31_13-10 با توجه به بیانیه حزب‌الله مبنی بر پاسخ قطعی به اسرائیل در خصوص حمله به نیروهای مقاومت لبنان، عده ای از تحلیلگران پس از حمله هوایی اسرائیل به دمشق، جنگی قریب الوقوع را در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی پیش‌بینی کرده‌اند.

رژیم اشغالگر اسرائیل در نتیجه عدم واکنش حزب‌الله پس از خودزنی صهیونیست ها در مزارع شبعا، دچار سردرگمی و دستپاچگی بدی شده است، اما با توجه به بیانیه عصر دوشنبه حزب‌الله مبنی بر پاسخ قطعی به اسرائیل در خصوص حمله به نیروهای مقاومت لبنان و حساسیت این جنبش روی سلامت رزمندگان خود، عده ای از تحلیل گران سیاسی پس از حمله هوایی اسرائیل به دمشق که به شهادت یکی از نیروهای حزب‌الله در این شهر منجر شد،جنگی قریب الوقوع را در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی پیش بینی کرده اند.

استدلال این دسته از مفسران این است که با توجه به مشکلات اقتصادی کشورهای حلقه مقاومت و حضور دولت ترامپ در آمریکا، سردمداران اسرائیلی بهترین زمان برای وارد آوردن ضربه کاری به حزب‌الله را مقطع کنونی تشخیص داده اند و احتمالاً جنگی گسترده را در پیش خواهیم داشت.برخلاف دیدگاه فوق نگارنده معتقد است اگر چه اسرائیل در شرایط فعلی مترصد زدن ضربات نقطه ای به توانایی های دشمنانش بوده، لکن به هیچ عنوان نه قصد جنگ کرده و نه موقعیت آن را در این زمان داراست.

برای ادعای فوق نیز چند دلیل می توان برشمرد:

اول، اینکه توانایی های موشکی و تکنولوژیکی حزب‌الله تا حدی بازدارنده بوده که رژیم اسرائیل برای در امان ماندن از تلافی آن متوسل به سازمان ملل شده است؛ به عبارت دیگر دولتی که ظرف ۶ روز ارتش های مصر، سوریه و اردن را سرکوب کرد، تا آن جا بر آمادگی مقاومت لبنان و توانایی آن اشراف و از آن باک دارد که دست به دامن عالی ترین تشکیلات بین المللی جهانی می شود

دوم، رژیم اسرائیل از درون با چالش های گسترده ای مواجه است و شکاف های اجتماعی درونی اش تعمیق یافته که اعتراضات میدان بالفور شهر تل آویو علیه نتانیاهو، تبلور آن است؛ در واقع اسرائیل کنونی با بحران ناکارآمدی دولت نتانیاهو در کنترل کرونا و مسائل اقتصادی مواجه است.

همچنین اتهام فساد علیه نتانیاهو باعث ریزش محبوبیت شدید وی گشته و گسست های پیرامون حامیان و مخالفان نخست وزیر اسرائیل را افزایش داده است.اتحاد گروه های چپ، ملی گرا و اسلامی فلسطینی علیه طرح معامله قرن نیز چالشی جدی برای سردمداران تل آویو است و در صورت بروز درگیری در مرزهای شمالی، آنان قادر به اعزام گسترده نیروهای خود به آن جا نخواهند بود چون برای کنترل مقاومت فلسطین به آن محتاجند‌.در بعد بین المللی هم با توجه به بحران کرونا و گلاویز بودن ایالات متحده با معضلات کثیر داخلی و خارجی و در پیش بودن انتخابات، بعید است که حمایتی از جنگ علیه لبنان در میان سران اروپا و آمریکا صورت گیرد.

بنابراین به زعم نگارنده اسرائیل خواهان فرافکنی بحران هایش در مرزهای لبنان و سوریه است اما منهای جنگ؛ یعنی دولت نتانیاهو خواهان انتقال معضلات درونی دولتش و جامعه اسرائیل به خارج با کمترین هزینه است اما جنگ برای دولت یهود بالاترین هزینه را در برخواهد داشت.در طرف لبنانی نیز با توجه به مشکلات اقتصادی ایرانی و سوری ناشی از تحریم ها و حل نشدن بحران ادلب در شمال سوریه و درگیر بودن حزب ا… در آن، این گروه به نظر تمایلی به وارد شدن به یک درگیری گسترده را ندارد.در جنبه اقتصادی داخل لبنان هم با التفات به مشکلات مالی ناشی از تحریم های آمریکا و سقوط ارزش لیره لبنانی و نارضایتی های معیشتی بخشی از مردم این کشور از دولت حسان دیاب که مورد حمایت حزب‌الله است، عقلانی نیست که این جنبش در این شرایط وارد جنگ تمام عیار با اسرائیل شود.

در نهایت معتقدم حزب ا… طی روزهای پیش رو ضربه ای را متناسب با کشته شدن یک نفر از جنگاورانش به اسرائیل وارد می کند و این ضربه محدود خواهد بود به طوری که واکنش طرف مقابل را بر نیانگیزد و به یک جنگ کامل و شامل منتهی نشود.

منبع: خراسان

اسرائیل
حزب‌الله لبنان
جنگ

پست بعدی

بازیگر «برکینگ بد» هم به کرونا مبتلا شد

ج جولای 31 , 2020
بازیگر مشهور سریال «برکینگ بد» با اعلام این که به کرونا مبتلا شده و حالا بهبود یافته است گفت: خوش شانس بودم. برایان کرانستون آشکار کرد که کرونا گرفته و از مردم خواست از ماسک استفاده کنند. کرانستون که بازیگر سریال درام «برکینگ بد» بود با یک پیام ویدیویی در حالی که در حال اهدای پلاسما در کالیفرنیا بود با مردم صحبت کرد. وی گفت: می‌خواستم به همه بگویم که همین چند وقت پیش کرونا گرفته بودم. این بازیگر گفت ترکیبی از مشکلات را به شکلی ملایم داشته که شامل سردرد، درد بدن و قفسه سینه بود و حس بویایی و چشایی اش را هم از دست داده بود. ویدویی که در اینستاگرام پست شده نشان می‌دهد کرانستون در حال اهدای پل..

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000