شهرداری تهران به دنبال رونق ساخت و ساز

اعتمادآنلاین|

ساخت و ساز در پایتخت بنا بر آمار رسمی ۴۶ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. عوامل مختلفی به این رکود دامن زده که از جمله آن می‌توان به جهش قیمت مسکن، رکود معاملات، کاهش توان متقاضیان، رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی و طولانی بودن فرآیند صدور پروانه به عنوان یک معضل قدیمی اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، فعالان صنعت ساختمان، یکی از عوامل کاهش تمایل سرمایه‌گذاری در بخش مسکن را بروکراسی اداری و طولانی بودن فرآیند صدور پروانه می‌دانند. در این خصوص از حدود یک سال قبل انتظاراتی مبنی بر لزوم کاهش مدت زمان صدور پروانه به یک ماه و حتی یک هفته ایجاد شد.

اوایل امسال علیرضا زاکانی ـ شهردار تهران خبر داد که در تلاش هستیم میانگین صدور پروانه را که از ۱۰ ماه تا بیش از یک سال طول می‌کشد را به دو ماه برسانیم و ان‌شاءالله تا آخر خرداد ماه این مهم محقق می‌شود.

او امروز در حاشیه جلسه علنی شورای شهر تهران گفته است: در برخی مناطق این زمان به کمتر از ۶۰ روز و در برخی مناطق دیگر نیز به کمتر از ۱۵۰ روز کاهش پیدا کرده و تلاش خواهیم کرد این زمان باز هم کاهش پیدا کند.

به گفته زاکانی، در خصوص کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی باید به این نکته توجه کنیم که این فرآیند در سال ۱۳۷۱ تعیین و تصویب شده، لذا قاعدتا نیازمند تغییراتی بود که در دوره جدید مدیریت شهری اقدامات لازم انجام شده به شکلی که شاهد کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی هستیم.

کاهش مدت زمان صدور پروانه ساختمان به عنوان یکی از مهم‌ترین خواسته‌های فعالان صنعت ساختمان همواره مورد تاکید رییس‌جمهوری قرار داشته است. در چهار جلسه شورای عالی مسکن، آیت‌الله رئیسی دستوراتی بر رفع موانع صدور پروانه صادر کرد.

البته چند روز قبل، سید محمد آقامیری ـ عضو شورای شهر گفت که کاهش زمان صدور پروانه به یک هفته یا یک ماه غیرتخصصی است؛ چرا که برخی از آزمایشات در صدور پروانه ساختمانی تخصصی است و نمی‌توان زمان آن را کاهش داد.

وزارت راه و شهرسازی، یکی از راهکارها برای تسریع ساخت و ساز را استفاده از تکنولوژی می‌داند. در این زمینه از حدود یک سال قبل با شرکت‌های چینی و ترک مذاکراتی در این زمینه صورت داد؛ مذاکراتی که تا کنون به نتیجه نرسیده است. با این حال انبوه‌سازان، مهم‌ترین معضل تولید مسکن را طولانی بودن فرآیند صدور پروانه می‌دانند.

فرشید پورحاجت ـ عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان به ایسنا می‌گوید: ساختمان ۴ و ۵ طبقه فناوری خاصی نیاز ندارد و ما نیروی متخصص و تکنولوژی را داریم، مشکل اصلی طولانی بودن فرآیند صدور پروانه است، البته سابقه نشان داده پروانه ساختمانی برای شرکت خارجی در ایران ۱۰ روزه صادر می‌شود اما نوبت به ما که می‌رسد ۱۰ روز طول می‌کشد تا جواب سلام‌مان را بدهند!

با این وجود به نظر می‌رسد که فرآیند صدور پروانه تسهیل شده است. اوایل شهریورماه محمود شایان ـ مدیرعامل سابق بانک مسکن در جریان بازدید از پروژه ۴۹۸ واحدی نهضت ملی مسکن در شهر جدید پرند گفت: مدت زمان صدور پروانه ساختمانی از ۸ ماه به یک ماه کاهش یافته است.

شایان هم‌چنین اعلام کرد: از دیگر اقدامات شورای عالی مسکن برای کاهش زمان ساخت و رفع موانع نهضت ملی مسکن، انتقال ارزش‌گذاری واحدها از کانون کارشناسان رسمی دادگستری به کارشناسان داخلی بانک مسکن بود که زمان قابل توجهی از روند پروژه را کاهش داد.

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

پست بعدی

فتح الله زاده: آجرلو اختلاس نکرده است

ی اکتبر 16 , 2022
اعتمادآنلاین| علی فتح الله زاده بعد از یک دوره کوتاه دوری از استقلال دوباره مدیرعامل این باشگاه شد تا بعد از سردار آجرلو سکان مدیریت این تیم را به دست بگیرد. اما این بازگشت ناگهانی حواشی زیادی نیز داشته است. به گزارش خبرورزشی، مدیرعامل استقلال صحبت های جالبی درباره بازگشت […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000