بدرالزمان قریب از دنیا رفت

دکتر بدرالزمان قریب، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سن ۹۱ سالگی بر اثر کرونا از دنیا رفت. مرتضی قاسمی، مدیر روابط عمومی فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اعلام این خبر‌ گفت: صبح امروز، هفتم مردادماه ۱۳۹۹، دکتر بدرالزمان قریب، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، زبان‌شناس و استاد دانشگاه، در سن ۹۱ سالگی درگذشت. گویا ایشان هم از قربانیان کرونا بودند.
غلامعلی حدّاد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در پی درگذشت بدرالزمان قریب در پیامی نوشته است:
بسمه‌تعالی
درگذشت بانوی دانشمند و استاد ارجمند، سرکار خانم دکتر بدرالزمان قریب گرکانی، عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی را به جامع..

5f1fdd4cc7beb_5f1fdd4cc7bed دکتر بدرالزمان قریب، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سن ۹۱ سالگی بر اثر کرونا از دنیا رفت.

مرتضی قاسمی، مدیر روابط عمومی فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اعلام این خبر‌ گفت: صبح امروز، هفتم مردادماه ۱۳۹۹، دکتر بدرالزمان قریب، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، زبان‌شناس و استاد دانشگاه، در سن ۹۱ سالگی درگذشت. گویا ایشان هم از قربانیان کرونا بودند.

غلامعلی حدّاد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در پی درگذشت بدرالزمان قریب در پیامی نوشته است:

بسمه‌تعالی

درگذشت بانوی دانشمند و استاد ارجمند، سرکار خانم دکتر بدرالزمان قریب گرکانی، عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی را به جامعۀ علمی و ادبی کشور تسلیت می‌گویم.

شادروان دکتر قریب که به خاندانی اصیل و فرهیخته تعلق داشت، در حوزۀ زبان‌های باستانی ایران صاحب شهرت و اعتبار جهانی بود و از مفاخر علمی کشور به شمار می‌آمد. فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای آن استاد فقید آرامش روان و برای بازماندگان و دوستان و شاگردان ایشان صبر و شکیبایی مسئلت می‌کند.

بدرالزمان قریب، زاده ۱۳۰۸ در تهران بود و مدرک دکتری زبان‌های باستانی خود را از دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا دریافت کرده بود.

برخی از آثار دکتر بدرالزمان قریب عبارت‌اند از: تحلیل ساختاری فعل در زبان سُغدی؛ زبان‌های خاموش، یوهان فریدریش (ترجمه، با همکاری یداللّٰه ثمره)؛ وسنتره جاتکه، داستان تولد بودا به روایت سُغدی؛ فرهنگ سُغدی (سُغدی ـ فارسی ـ انگلیسی)؛ تاریخچۀ گویش‌شناسی در ایران؛ مطالعات سُغدی؛ پژوهش‌های ایرانی باستان و میانه.

منبع: ایسنا

کرونا
غلامعلی حداد عادل
فرهنگستان ادب و زبان فارسی

پست بعدی

چهره بازیگران زن سینمای ایران بر دیواری در فرانسه / عکس

س جولای 28 , 2020
چهره صدف عسگری و فرشته حسینی در نمایی از فیلم «یلدا» بر دیوار مقر کارگاه فیلمنامه نویسی گروپ ووست نقش بست. کارگاه فیلمنامه نویسی گروپ ووست در استان بریتانی فرانسه و در شهر ساحلی برینیوگان چهره صدف عسگری و فرشته حسینی در نمایی از فیلم سینمایی «یلدا» به کارگردانی مسعود بخشی و تهیه کنندگی علی مصفا را بر دیوار مقر کارگاه فیلمنامه این گروه نقش کرد. مسعود بخشی پنج سال پیش به صورت فیلمنامه نویس آزاد و برای نگارش فیلمنامه «یلدا» به مدت سه هفته به برینیوگان دعوت شده بود. در این تصویر دیواری که به عنوان نمایشگاه فصلی تا پایان تابستان روی دیوار این کارگاه باقی می ماند، همچنین عنوان سکانس ۸۳ فیلمنامه، ..

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000